Un patron bine vazut
luxotticaleonardo del vecchiopersonray-banoakley
La inceputul anilor '90, romanii aflau pe propria piele si pe propriul buzunar ce inseamna economia de piata, capitalismul. Din fericire, statul nu le-a dat numai "liberalizarea preturilor", ci i-a facut actionari la companiile sale.
Nici nu s-au dezmeticit bine cetatenii dupa impuscaturile de la Revolutie ca s-au trezit "apropitari" in masa. Fiecare major a primit cupoane valorice pe care putea sa le depuna la ce societati comerciale dorea, devenind actionar.
Miscarea s-a numit privatizare in masa sau MEBO. Ar fi fost culmea ca, dupa 50 de ani de proprietate in comun a mijloacelor de productie (caracteristica de baza a comunismului), sa fi pus prea multi mare pret pe particelele din uzina in care si pentru care lucrau.
In urma cu vreo patru ani, vicepremierul britanic de la acea vreme a propus si el un fel de privatizare in masa: fiecare supus al Majestatii Sale Elisabeta a II-a ar fi trebuit sa primeasca actiuni in valoare de sute de lire sterline la bancile intrate in proprietatea statului, dupa inceperea crizei.
Logica era ca, daca institutiile de credit fusesera salvate de la faliment din bani publici, publicul sa detina parti din ele, pentru a avea sentimentul de restituire a banilor si de rasplatire a increderii pe care fusese obligat s-o investeasca.
Masura nu a fost aplicata, dar mesajul era bun transmitandu-le britanicilor ca nu sunt ignorati.
Dincolo de privatizari romanesti in masa si de nastrusnice idei britanice, exista cineva, 100% persoana particulara, patron de companie listata la bursa din New York si la cea din Milano care a promis ca, de ziua sa, le va face un cadou special angajatilor.
De zilele lor de nastere sau onomastice, oamenii obisnuiti dau o bomboana, o prajitura, o bere. Cand stai mult mai bine cu banii, adica ai o avere estimata la aproape 23 de miliarde de dolari, si esti patron, iata ca-ti poti servi angajatii cu... actiuni la compania ta la care lucreaza ei.
Cu ocazia implinirii varstei de 80 de ani, adica astazi, Leonardo Del Vecchio, fondatorul si proprietarul companiei italiene producatoare de ochelari Luxottica, le va imparti angajatilor actiuni in valoare de 9 milioane de euro.
Del Vecchio va face cadou pana la 140.000 de actiuni ale Luxottica Group.
Intr-un comunicat, Del Vecchio le-a multumit sincer angajatilor grupului din Italia, celor despre care a spus ca sunt la baza succesului Luxottica.
"Cu acest mic gest, vreau sa arat cat de importanti sunt angajatii pentru mine. Cred sincer ca suntem o familie", a scris Del Vecchio, fost baiat sarac, ridicat prin fortele sale.
Exista parfumieri care fabrica apa de colonie sau apa de toaleta pentru marci care nu au nicio legatura cu lumea nasurilor fine si nici macar cu cea a modei.
Tot ce fac aceste marci este sa-si imprumute numele lor parfumului si acesta are sanse mai mari sa se vanda decat daca parfumierul respectiv si-ar lansa un brand propriu, pentru al carui marketing ar trebui sa cheltuiasca mult mai multi bani.
Asa el vine cu... apa si brandul numai cu numele. Primul produce si vinde. Al doilea incaseaza o mare parte din vanzari fara sa fi facut nimic in afara de imprumutul... onomastic.
In acelasi fel, daca un brand de moda, un creator de haine nu este prezent pe piata ramelor de ochelari, Luxottica a reusit sa-l introduca, desi, din cauza acestei practici, numele caselor de moda au capatat mai multa notorietate fata de vechi marci de ochelari.
Putini stiu ca, daca poarta ochelari de vedere sau de soare pe care scrie Burberry sau Bulgari, Prada sau Versace, produsele nu sunt facute de marcile respective, ci in numele lor, de catre Luxottica.
Compania detine marcile de ochelari Alain Mikli, Arnette, Oakley, Oliver Peoples, Persol, Ray-Ban, Vogue Eyewear si fabrica ochelari sub licenta pentru Brooks Brothers, Burberry, Bulgari, Chanel, Coach, DKNY, Dolce&Gabbana, Emporio Armani, Giorgio Armani, Michael Kors, Miu Miu, Paul Smith, Polo Ralph Lauren, Prada, Ralph Lauren, Starck Eyes, Tiffany&Co., Tory Burch si Versace.
Din faptul ca niciuna dintre acestea nu a avut ochelari de cal, s-au nascut parteneriate din care toti cei implicati au avut de castigat, acum, inclusiv angajatii prin ochii carora cadoul-recompensa, modalitate de cointeresare si patronul octogenar se vad foarte bine.