Tu stii de unde vine kilowattul tau?
incalzire globalaonuecologie
Programul Natiunilor Unite pentru Mediu (UNEP) a publicat, ieri, raportul anual privind actiunea mondiala pentru combaterea incalzirii globale.
Concluzia este ca, daca vrea sa evite o tragedie, lumea trebuie sa reduca “radical si de urgenta” emisiile de gaze cu efect de sera (GES) aflate la originea incalzirii globale.
UNEP isi exprima ingrijorarea privind cresterea neintrerupta a GES, aratand ca, in ciuda angajamentelor luate la Paris, acum un an, lumea va ajunge, pana in 2100, la temperaturi mai mari cu 2,9-3,4 patru grade Celsius fata de nivelul din epoca preindustriala, sinonime cu un impact devastator.
Pentru a limita cresterea temperaturii la 2 grade, trebuie ca, pana in 2030, sa mai fie emise in atmosfera numai 42 de gigatone echivalent dioxid de carbon, fata de 52,7 gigatone, in 2014.
Insa, chiar daca toate tarile si-ar respecta promisiunile, ar urma ca, pana in 2030, sa fie emise intre 54-56 de gigatone.
Prin acordul de la Paris “avansam in directia cea buna, dar nu este inca destul daca vrem sa evitam o dereglare climatica majora. Numarul in crestere de refugiati climatici loviti de foamete, saracie si boala si conflictele ne vor reaminti la nesfarsit esecul nostru. Stiinta a aratat ca trebuie sa actionam mult mai repede”, a declarat Erik Solheim, directorul executiv al UNEP si sub-secretar general al ONU, citat de Agerpres.
Cu toate acestea, ne imbatam cu apa rece ca "salvam planeta" cumparand masini electrice. Cea mai valoroasa componenta a acestora este/sunt bateria/bateriile. Prin analogie, care este primul lucru care va “lasa” la telefonul mobil, tableta, calculator portabil? Bateria! Masinile electrice circula de atat de putin timp, incat proprietarii lor n-au apucat sa se confrunte cu problema inlocuirii bateriilor pentru a constata ca, practic, ar trebui sa plateasca pe baterii noi, aproape cat pentru toata masina...
In ce priveste autobuzele electrice, acestea functioneaza, chiar si la noi, dar sub un alt nume: troleibuze! Atunci, de ce ar plati un transportator 300.000-400.000 de euro (dublu fata de un autobuz "clasic"), pentru una bucata autobuz cu baterii, cu autonomie minuscula, cand exista deja si poate fi dezvoltata reteaua de linii de tensiune pentru "trolee"?
In acelasi timp, cam peste tot in lume (cel putin in cea asa-zis civilizata), oamenii sunt dispusi sa plateasca sute de dolari, euro, lire sterline, echivaland cu mii de lei, pentru un telefon mobil; mii de dolari, euro sau lire sterline, pentru un computer (ultra)portabil.
Dau zeci de mii de dolari/euro/lire pentru un automobil si zeci de mii sau sute de mii pe niste case, luate - foarte multe dintre ele - pe credit, cu eforturi, strangand din dinti si din alte parti ale corpului.
Cu toate acestea, li se pare exorbitant sa dea cativa dolari sau euro, echivaland cu 27-30 de lei pe un bec LED, care arde, daca, desigur, nu se defecteaza, vreo 15.000 de ore.
Consumul unui bec LED este infim, in compartie cu cel al unui bec "clasic", incandescent dar asta nu neaparat pentru ca este LED-ul fantastic, ci mai degraba pentru ca este foarte slab, din punct de vedere al eficientei, becul “clasic”. Acesta poate fi comparat cu pierderile pe care le au pe traseu regiile de termoficare din marile noastre orase.
Intr-adevar, "incandescetul" face lumina, dar, pentru asta, risipeste multa energie sub forma de caldura. Este ca un stat care cheltuieste resurse enorme pentru lucruri de mica importanta (dupa care nu mai are bani pentru cele de maxima insemnatate).
Este ca si cand, inainte de a muta un ac din coltul stang in cel drept al mesei, cineva ia energizante, se duce la sala si isi defineste muschii, dupa care si-i incordeaza pe toti in timpul respectivei actiuni.
Pana la aparitia becurilor fluorescente si, ulterior, a celor LED, un argument forte al producatorilor de masini de spalat era ca acestea “consuma cat un bec”. De fapt, nu masina de spalat consuma asa de putin, ci becul “clasic” prea mult...
Dar, ca este bec clasic sau LED, computer certificat energy star, automobil electric, autobuz electric sau trolebuz, este absolut esential, din ce sursa provin watii si kilowatii care alimenteaza toti acesti consumatori.
Cat timp, asa cum se poate constata, in fiecare secunda, pe site-ul Transelectrica, la noi, cea mai mare parte din energia electrica este produsa prin arderea combustibililor fosili si din energie nucleara (buna, daca nu ar produce deseuri radioactive si daca nu ar exista riscuri de catastrofe), ecologia nu va fi decat o alta buna intentie care paveaza drumul spre incalzirea globala...