Pentru unii Rabla, pentru altii Rabla-bla-bla
rabla 2016programul rablarabla plus
In contabilitatea saraca a masurilor bune si mai ales durabile luate de statul roman pentru cetatenii sai, pe primele locuri sunt, fara indoiala, doua programe: Rabla si Prima Casa.
Ambele au prins atat la cei care vand, cat si la cei care cumpara - deci, foarte rara, la noi, acea win-win situation - reusind sa miste, in sens crescator, piata auto si piata imobiliara.
In 2016, in al doispelea an de viata al Rablei Clasice, programul a inceput pe 14 iunie, pentru persoanele fizice, care, ca si in ceilalti ani, pot cumpara un autoturism nou, mai putin poluant, al carui pret este subventionat de vanzarea unei rable, pe care o caseaza.
Spre deosebire de ceilalti ani, in 2016, statul a introdus componenta Rabla Plus (prin care este stimulata cumpararea de autovehicule 100% electrice sau electrice hibrid), care ar trebui sa inceapa tot in aceasta luna.
Potrivit ministrului Mediului, Apelor si Padurilor, Cristiana Pasca Palmer, "avem, acum, intr-adevar, un program care poate sa isi atinga obiectivul principal: reducerea poluarii si imbunatatirea calitatii aerului pentru toti romanii. Imi doresc ca, de anul acesta, sa vedem din ce in ce mai multe masini electrice pe strazile si in orasele din Romania".
Statul a alocat, in 2016, celor doua programe, 220 milioane de lei, din care 75 de milioane pentru Rabla Plus, incluzand finantarea retelei de statii de incarcare a automobilelor electrice.
Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor estimeaza ca, anul acesta, prin programul Rabla, va scoate din circulatie vreo 20.000 de autovehicule poluante.
Deci, intentii bune si frumoase, numai ca datele Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor se pare ca fac in ciuda Programului Rabla.
In primele cinci luni din 2016, numarul de inmatriculari de autoturisme rulate, adica la mana a doua sau a saptea, a crescut cu 21,12%, in comparatie cu aceeasi perioada de timp din 2015, ajungand la aproximativ 111.600.
Numai in mai 2016, au fost inmatriculate 22.916 de autoturisme rulate, cu 25,15% mai multe, in comparatie cu luna mai a anului trecut.
Parcul auto national numara, la 31 decembrie 2015, 6,6 milioane de unitati, in crestere cu 5,27% fata de 2014, din care aproximativ 5,15 milioane de autoturisme (plus 5,04%). In Bucuresti, erau inregistrate 1,19 milioane de autovehicule, dintre care 956.664 de autoturisme.
Din totalul celor 5,15 milioane de autoturisme, numai 302.054 aveau... varste intre zero si doi anisori, mai multe cu 52,7% fata de 2014.
In schimb, 2,56 milioane de masini (in scadere cu 12,31%) au trecut de 12 ani vechime in munca grea de pe drumurile noastre; 1,89 milioane s-au luptat cu gropile si putinatatea kilometrilor de autostrada timp de 6-10 ani, iar 1,76 milioane au iesit pe portile fabricilor acum 11-15 ani.
Totodata, aproximativ 1,20 milioane de masini au apucat peste 20 de primaveri, veri, toamne si mai ales ierni.
In ceea ce priveste tipul de motorizare, 3,484 milioane de masini ardeau motorina si 2,760 milioane benzina.
Asadar, mai e mult pana la "reducerea poluarii si imbunatatirea calitatii aerului pentru toti romanii", intrucat, numai pentru unii, Programul Rabla chiar are utilitate imediata, in timp ce pentru multi altii, desi se dau ecologisti, programul suna mai mult a Rabla-bla-bla...