Partidul Tehnocratilor din Romania
guvern ciolosprogram cioloscabinet ciolos
Dacian Ciolos, prim-ministrul desemnat de presedintele Romaniei, Klaus Iohannis, a pus pe lista echipa de ministri propusi sa alcatuiasca noul guvern. Luni, ei au si fost audiati de comisiile de specialitate ale Parlamentului Romaniei.
Asta dupa ce, Ciolos a retras o propunere de ministru (la o zi dupa ce o facuse), dupa ce o alta propunere este intens contestata, iar vicepremierului si el propus si contestat i s-a facut rau la audierile din Parlament.
La fel cum, in 2014, oamenii de (mult prea) buna credinta, oamenii cinstiti si plini de speranta, aveau impresia ca schimbarea presedintelui tarii va aduce covrigi in cozile cainilor si lapte si miere la robinetele “ghivetelor”, asa, acum, este nou prilej de optimism de inceput.
Toate guvernele anterioare au fost criticate, in mod justificat, ca guverneaza folosind in exces ordonantele de urgenta, sarind peste Parlamentul Romaniei.
"Surpriza": cand fostii membri ai opozitiei ajungeau ei sa conduca tara o faceau tot prin ordonante de urgenta, fiind criticati de noua opozitie pentru acest fapt. Cand si noua opozitie redevenea noua putere, guverna tot prin celebrele OUG.
In afara de asta, toti liderii de la Palatul Victoria au declarat ca Educatia si Sanatatea sunt prioritatile lor. Cum erau prioritatile lor daca subfinantau aceste domenii... prioritare, incalcand, in acelasi timp legea?
Ce guvern a respectat legile si a alocat Educatiei si Sanatatii procentele prevazute? Ce guvern a incercat macar sa smulga Romania din coada clasamentului de procent din PIB alocat Educatiei.
La noi, in anii fericiti, s-a acordat cel mult 4%, in timp ce, in Suedia, Finlanda, Belgia, in jurul a sapte procente din PIB.
In acelasi timp, probabil ca nu exista mare om de afaceri mari si mic om de afaceri mici care sa nu se planga, pe buna dreptate, de schimbarea legislatiei.
O performanta indiscutabila este pastrarea, de atata vreme, a cotei unice de impozitare de 16%. Nu mai este ea atat de unica, dar, totusi, traieste.
In rest, pana si noul Cod fiscal a fost adoptat, dupa indelungi dezbateri, cu un procent nemaivazut in Parlament, dar, cand sa fie trimis presedintelui spre promulgare, acesta a zis "pas" si, de unde parlamentarii nu numai ca dezbatusera codul, ba chiar il votasera, au ajuns sa declare ca, pentru noul Cod fiscal, este nevoie de dezbateri…
Abia trecut de la stadiul de proiect la cel de lege, Codul fiscal era redezbatut si modificat. Presedintele il promulga si, cand aproape toata lumea se parea ca este fericita, Guvernul, prin OUG, il modifica, in sensul aplicarii unor prevederi, mai devreme de cat era prevazut.
Ca orice guvern, si noul cabinet are un program, in care promite diverse. Numai pana citesti promisiunile si trece juma' de mandat, intrucat, asa cum scrie chiar in documentul amintit, fisa postului este, in principal, tranzitia tarii catre alegerile parlamentare de anul viitor.
“Societatea romaneasca a fost martora unei tragedii fara precedent in istoria ei recenta. Mai mult de 50 de vieti au fost pierdute ca urmare a unor carente de integritate in modul in care administratia din Romania isi serveste cetatenii. Aceasta realitate tragica a creat un orizont de asteptare la nivelul societatii care a mers dincolo de cauzele ei imediate, si care nu poate fi ignorat.
Totodata, a dat un mandat moral partidelor politice alese democratic in Parlamentul Romaniei, de a conferi incredere unei formule de guvernare in afara practicii politice consacrate.
Programul acestui guvern trebuie sa raspunda acestor realitati si sa gaseasca solutii care sa aiba efect, atat in perioada limitata a mandatului primit, dar sa si puna bazele unor dezvoltari de structura in viitor.
Acest guvern nu poate si nu isi va asuma sa se angajeze pe toata fronturile de reforma in societatea romaneasca.
Dar ceea ce isi asuma acest guvern este un set de masuri concrete, limitate ca numar dar cu impact si relevanta sistemica, pentru care intentioneaza sa dea seama la final de mandat fata de fortele politice si fata de societate.
In primul rand, acest guvern va asigura organizarea alegerilor programate in 2016. Societatea romaneasca, in intregul ei, asteapta un ciclu electoral diferit de cele trecute. (...)
Acest guvern va crea cadrul organizatoric adecvat pentru desfasurarea proceselor electorale in conditii optime, pentru toti romanii, indiferent unde se afla ei”, se arata la inceputul Programului de guvernare.
Timpul pe care-l au la dispozitie se scurge deja, iar, cu tot optimismul si speranta, despre lapte si miere nici nu poate fi vorba, cand, in orasul in care isi au sediul chiar Parlamentul Romaniei, Guvernul Romaniei, Presedintia Romaniei, ca sa aiba apa calda in robinete si in calorifere, administratorii locali vor sa se imprumute ca sa plateasca facturi restante ale RADET catre ELCEN si ale ELCEN catre Romgaz.
De asemenea, ce lapte si miere cand, in tara in care trenurile ajung de la vest la est in aproape o zi (asta daca nu au intarziere si, de cele mai multe ori, au), in tara in care exista pana intr-o mie de kilometri de autostrazi - niciuna care sa lege integral doua puncte cardinale din interiorul granitelor - in Programul de guvernare, la Capitolul 7. Transporturi si infrastructura, sunt scrise nici doua randuri: "Valorificarea pozitiei geografice a Romaniei si transformarea tarii intr-un nod logistic regional". Atat...
Asadar, oameni buni, nu va faceti iluzii din nou! Toate guvernele au conjugat verbele la viitor, in timp ce, la perfectul compus, al lucrurilor concrete, a ramas (foarte) putin. Sa judecam si acest guvern dupa ce a facut, nu dupa ce promite sa faca!
Iar, daca performantele sale vor fi remarcabile, poate ca partidele politice - toate democrate, desigur - se vor face luntre-punte si vor aduce in randurile lor, tot niste tehnocrati, demni de a fi votati sau poate chiar se vor gasi intreprinzatori care sa infiinteze Partidul Tehnocratilor din Romania. Sa vedem daca il voteaza cineva...