iPhone X - aproape o mie de dolari, Apple - aproape o mie de miliarde de dolari
iphone xiphone 8capitalizare apple
Asa cum exista arii geografice sau tari care nu au inventat nici focul, roata sau apa calda, ceasurile sau ciocolata dar au ajuns renumite pentru ele, tot asa, Apple nu a inventat muzica in format digital si nici telefonul inteligent.
Cu toate acestea, marul muscat a reusit sa fie cea mai dorita marca pe mp3 playere si telefoane mobile, pentru ca, pana la Apple, pionierii in domeniile respective nu le-au exploatat si mai ales nu le-au "marketat" la adevaratul potential.
Asa se face ca, acum un deceniu, Apple lansa (cica) primul smartphone, desi, la vremea respectiva, existau modele destepte Nokia si Ericsson, insa, Apple a popularizat gadgetul, l-a ridicat la rangul de icoana a tehnologiei si, in fiecare dintre anii care i-au urmat lui 2007, a cules roadele.
Zece ani mai tarziu, incearca sa mentina recolta bogata, lansand trei modele de telefoane, dintre care varful de gama se numeste iPhone X, adica 10.
In "marinimia-i", Apple nu a pus si un pret multiplu de zece pentru respectivul telefon, ci unul de pornire de "numai" 999 de dolari...
Desigur, orice producator de legume si cu atat mai mult orice corporatie este liber sa stabileasca ce pret de desfacere vrea, iar piata ii va spune daca a exagerat sau nu.
Deci, face telefonul respectiv banii astia sau mai bine zis/intrebat: ce face de banii astia? Pai, cica poate fi incarcat rapid, dar nu chiar de banii deja mentionati, ci de unii in plus, pentru ca cine a platit 999 de dolari mai tre’ sa cumpare alt tip de incarcator.
Telefonul face poze minunate si care pot fi prelucrate profesional; daca indrepti camera spre cerul senin, iPhone-ul iti va scrie cum se numesc constelatiile (ca era si greu sa le recunosti singur) si, daca e in stare de asta, cu atat mai usor isi poate identifica proprietarul caruia ii va permite accesul prin recunoastere faciala in loc de amprenta digitala. Dar telefonul nu vindeca SIDA, cancerul sau macar hipertensiunea arteriala...
...si nici nu trebuie pentru ca nu asta si-a propus, ci vrea sa faca bine lucruri pe care mare parte dintre oamenii care populeaza Terra in secolul 21 au ajuns (bine ghidati de marketing) sa puna pret, mare pret, direct proportional cu cel pus de Apple.
Daca spui cuiva ca sandwich-ul pe care plateste 6,5 lei are un cost de fabricatie de 2 lei, iar cel de 14 lei unul de 3,5 s-ar putea sa nu te creada.
La fel si in acest caz, cand componentele telefonului sunt produse de companii care, cu exceptia, culmea, Samsung, principalul rival pe piata smartphone-urilor al Apple, au mai putina notorietate, iar toate aceste componente sunt asamblate, sunt facute sandwich, in produsul final pe care Apple se pricepe de minune sa-l vanda.
Atat de bine incat, la un moment dat, compania detinea rezerve de numerar de vreo 257 de miliarde dolari. Asta inseamna mult peste intreaga datorie externa a tarii noastre, adunata cu rezerva aflata la Banca Nationala a Romaniei.
Chiar si comparate cu surate americane, lichiditatile Apple sunt peste valoarea de piata a unor companii precum General Electric, AT&T sau Wal-Mart.
Intr-unul dintre jdemiile de magazine de telefoane, o mamica si fiica-i adolescenta intra zambitoare dar ies cu o falca-n cer si una-n pamant: incarcatorul de la iPhone-ul fetei se stricase (relativ repede) iar unul nou - spune vanzatorul - costa 250 de lei. Cand mamicii ii cade fata precum reteaua de telecomunicatii, pe un ton aproape evlavios, vanzatorul ii spune: “E incarcator original Apple, doamna!”
Din miliardul si ceva de cumparatori de iPhone-uri si de accesorii reale sau virtuale din ultimul deceniu, din magazinul de aplicatii si de muzica, Apple a ajuns la o avere frumusica.
De fapt, daca averea s-ar cuantifica in frumusete, Apple ar iesi Miss Universe, intrucat capitalizarea sa de piata este cam singura care se apropie de o mie de miliarde de dolari.
Asadar, iPhone X - aproape o mie de dolari, Apple - aproape o mie de miliarde de dolari, cam asta este ordinul de marime, iar pretul este in ochii privitorului...