Gratuitate din frunze de panselute nemaitaiate la caini
transport gratuit bucurestiratb gratuitgabriela firea
De pe vremea cand se inganau contracandidatii la alegerile locale anterioare, manager.ro supunea atentiei cititorilor sai ideea transportului in comun gratuit, in Bucuresti si aiurea, aratand ca este una dintre cele mai bune masuri citadine anti-poluare.
In mod cu totul surprinzator, iata ca, se pare ca suntem mai aproape ca niciodata ca aceasta idee sa fie aplicata de catre proaspat aleasa primarita a capitalei, Gabriela Firea.
In primul rand, cum spunea Milton Friedman, "There ain't no such thing as a free lunch", in traducere libera, "nimic nu este, de fapt gratuit, pe lumea asta", prin urmare, nici transportul in comun nu va fi decat teoretic gratuit.
Mai intai, nu este gratuit pentru ca platim taxe/impozite locale si, intrucat Bucurestiul este cel mai mare, mai aglomerat si mai prosper oras din tara, si veniturile colectate sunt cele mai mari.
Din acestea, iata, in loc sa planteze miliarde de panselute sau sa toace frunzele altor specii la caini, primaria poate alege sa subventioneze ea, 100%, nu doar partial cum o face acum, transportul public in comun de suprafata.
Cu ce mai obtine din publicitate si din inchirierea unor spatii, calculele arata ca, daca pana acum Primaria platea RATB o subventie de 278 de lei pe an pentru fiecare locuitor al capitalei, dupa introducerea gratuitatii, suma ar creste la 337 de lei pe an, deci, un efort de numai 59 de lei, poate cam cat o panseluta supraevaluata...
In afara de asta, ar putea fi obtinute fonduri de la primariile de sector si de la fondul de protejare a mediului.
Inainte de gratuitate, Firea vrea banda proprie pentru autobuzele RATB, taxi si salvari/pompieri, cumpararea a inca minimum 300 de autobuze, continuarea transformarii regiei in societate comerciala pentru a putea atrage fonduri europene, curatenie in autobuze, siguranta calatorilor, aer conditionat, gratuitate, pentru inceput, inainte si dupa varfurile orare de trafic.
Corect! Actuala "flota" de autobuze Mercedes Citaro a inceput sa fie cumparata prin 2005, iar cei care au achizitionat-o se pot lauda ca au adus egalitatea intre bucuresteni: avocatii, medicii, sefii de companii circula in Mercedes-uri, cetateanu’ platit cu salariul minim sau un pic peste si pensionarii tot cu Mercedes-uri. Deci, chiar au dat "Mertzane" la tot poporu'...
...dar, lasand gluma la o parte, s-a vazut ca aceia care au facut achizitia nu se deplasau cu autobuzul ci foloseau cu totul alte modele fabricate de Mercedes... De aia nu au cumparat nici macar un exemplar cu burduf, de aia autobuzele au gemulete, nu geamuri.
Chiar si asa, cum spune romanul, ne-am facut (si ne mai facem) treaba cu ele. Daca unii dintre bucurestenii cu mari pretentii de civilizatie nu ar fi rupt scaune, daca s-ar fi abtinut de la intentia de a-si lasa numele sau crezurile in "istorie", scrijelite prin saloanele mijloacelor de transport in comun, poate ca acestea ar mai fi dus multe sute de mii de kilometri de acum inainte.
Daca RATB, politia locala, politia, jandarmii si orice institutie de stat a carei menire este sa apere ordinea si integritatea bunurilor ar fi dat sanctiuni, daca ar fi fost asigurat un serviciu de paza asa cum a reusit sa introduca cealalta regie bucuresteana de transport in comun, Metrorex, autobuzele, troleibuzele, tramvaiele ar fi avut un grad de uzura mai scazut si un aspect mai civilizat.
In atari conditii, cu acest parc auto, introducerea transportului in comun gratuit nu ar face decat sa degradeze si mai mult materialul rulant, intrucat "lumea" se va urca la bord cu catel si cu purcel (nu ca acum n-ar face-o, dar exista oarecare jena), va incepe sa transporte mobila sau mai stiu eu ce.
Prin urmare, civilizarea ar trebui pusa in fruntea listei de conditii pentru transportul in comun gratuit. In rest, cu siguranta ca bucurestenii si cei care vin cu treaba din alte parti ale tarii ar da bucurosi panselutele si alte inginerii peisagistice inutile pe un transport european de secol 21.