Consumul pe repede inainte
credite craciunimprumuturi craciuncrestere consum
Se apropie Craciunul, sarbatoare tot mai putin religioasa si tot mai mult comerciala. Sondajele spun ca bugetele alocate de romani, cel putin de oraseni, pentru consumul propriu si pentru cadouri este mai mare decat in anii precedenti.
Nu se putea termina "mai bine" un an "cu cea mai mare crestere economica din UE" decat cu o si mai tare apasare pe pedala de acceleratie a consumului, mai ales de produse care dau de lucru prin alte state.
Pentru ca si cei care stau mai rau cu banii sa poata participa la festinul cheltuielilor, banci comerciale si institutii financiare nebancare (IFN) fac reclama la credite acordate rapid.
Pentru a ilustra tocmai rapiditatea acordarii unui imprumut, o agentie de publicitate a conceput o reclama bancara, luand drept model fast-food-ul, mancarea rapida si servirea la fel de rapida.
La fel ca la un fast-food drive-through, intre ghiseul la care pot fi comandate credite si cel de la care se ridica banii nu sunt decat cativa pasi.
Tot ca la fast-food, operatoarea este nerabdatoare sa ia comanda clientului, care, in reclama respectiva, ghidoneaza o motocicleta cu atas, in care se afla un pusti.
Indemnat de tatane-sau sa spuna ce vrea, copilul ii cere lui Mos Craciun (intruchipat, desigur, de tata) un calculator si o prietena pentru robotelul sau.
- Si... Mosul cum vrea sa fie creditul de nevoi personale? - intreaba operatoarea.
In locul copilului, raspunde tatal/Mosul, ca, na, maturitatea obliga si ce poate sti copilul despre bani si credite, ca doar educatia financiara a fost introdusa recent in scoli:
- Mosul si-l doreste pe repede inainte si mai mare - zice tatal/Mosul - si adauga, ducandu-si mana la gura, scazand tonul la gradul de soapta - vrea si sotia ceva...
Nu trec doua secunde si operatoare anunta ca banii sunt gata (ce bine ar fi - sau poate ca nu - daca banii s-ar si castiga atat de usor) iar cealalta operatoare care serveste efectiv ii intinde clientului un pachetel pe care scrie "CREDIT MARE".
Probabil in semn de multumire, pustiul claxoneaza, motocicleta pleaca din fata ghiseelor, dupa care vocea din off ne zice ca este vorba despre creditul pe repede inainte, "fara adeverinta, fara vorba lunga, vii si pleci cu bani-n punga"...
Aici, copywriterul, adica "textierul" reclamei, a fost mult prea incantat de rima ca sa mai tina seama ca bancile ne canta neincetat "rapsodia" platilor cu cardul.
In fine, in dialogul de mai sus, personajele nu sufla o vorba despre cat costa produsul proaspat cumparat, culmea fara ca tatal sa scoata, asa cum ar face la fast-food-ul drive-through, vreun ban din buzunar.
Ce nu stie copilul - si nu-i va spune nici tatal sau - este ce scrie cu litere mici: pentru un credit de 20.000 de lei pe cinci ani, valoarea totala de rambursat este de 25.255,88 de lei.
Desigur, campaniile publicitare au menirea de a induce o stare de bine consumatorului, determinandu-l sa cumpere un anumit produs.
Nicio reclama la credite nu-i arata pe cei fericiti in momentul obtinerii rapide a imprumutului cum se straduiesc sa-l ramburseze, caci nu asta este rolul reclamelor, ci al realitatii, care a demonstrat, inclusiv bancilor, ce inseamna creditele si consumul pe repede inainte...