Cat la suta munca si talent, cat la suta marketing?
victorie simona halepsponsor halepadidasnikewilson
Spre finele anului trecut, se zvonea ca, de la 1 ianuarie 2018, Simona Halep nu va mai fi imbracata si incaltata de Adidas. Pentru ca devenise prima in ierarhia WTA, Simona i-ar fi solicitat producatorului german suplimentarea contractului de sponsorizare, dincolo de milionul de euro primit pana acum.
Intrucat, desi a devenit numarul 1, Halep nu a castigat, deocamdata, niciun Mare Slem (dar are 16 titluri si a jucat 28 de finale), nemtii (de fapt, ditamai multinationala) nu au fost de acord sa plateasca mai mult. Alt zvon era ca Simona ar fi negociat, prin reprezentatii sai, trecerea in "barca" Nike.
Pana la urma, nu se stie exact cum a fost, dar cert este ca jucatoarea noastra a inceput anul 2018 fara a purta echipament al vreunei marci, fiind, astfel, primul numar 1 mondial care nu are asa-zis...sponsor tehnic.
Acest fapt nu a impiedicat-o catusi de putin pe Halep sa inceapa anul castigand, si la simplu, si la dublu (impreuna cu Irina Begu; primul titlu la dublu castigat de Halep si al cincilea pentru Begu), turneul de la Shenzen, China, dotat cu premii totale de 626.750 de dolari, din care lui Halep i-au revenit, numai pentru castigarea finalei de simplu, 163.260 dolari si 280 de puncte WTA, si inca (probabil) jumatate din cele 26.031 de dolari la dublu.
"Multumesc, Shenzhen Open, pentru aceasta saptamana minunata. Multe multumiri partenerei mele de dublu, Irina Begu, si echipei mele! Grozav mod de a incepe anul 2018. Urmatoarea oprire, Melbourne", a scris Simona Halep pe Twitter.
Faptul ca un jucator/jucatoare imbraca - desigur, de cele mai multe ori, contra cost - anumite haine pot face sau pastra celebra o anumita marca.
Probabil cele mai bune exemple de constanta in performante si in sponsori de echipament au fost si sunt Peter Sampras, Roger Federer si Rafael Nadal, iar, la fete, Maria Sharapova.
In acelasi timp, una dintre cele mai mari "sarituri", intre primii doi rivali in materie de echipament sportiv (nu numai de tenis) a fost cea a lui Andre Agassi, care, de la o intreaga cariera cu Nike, si-a incheiat activitatea imbracat de Adidas, poate si sub influenta sotiei sale, pe care conationalii ei cu sediul in Herzogenaurach nu au scapat-o niciodata din contract.
La randul sau, Bjorn Borg a purtat Adidas si mai ales Fila (iar, acum, este patronul marcii de lenjerie intima care-i poarta numele), Ilie Nastase nu a fost echipat numai de Adidas, ci si de Fred Perry si Sergio Tacchini, iar Boris Becker de trei producatori italieni (Ellesse, Filla si Lotto) si de unul german (Puma) si a avut, pentru o vreme, dupa retragerea din activitate, propria marca de echipament sportiv.
In schimb, cel putin pana acum, Novak Djokovic a trecut prin tesaturile Sergio Tacchini, Adidas (de la care a pastrat numai incaltarile), Uniqlo si a ramas, deocamdata, in cele ale Lacoste, iar Andy Murray a trecut de la Fred Perry, la Adidas si, acum, la Under Armour.
La randul ei, Simona Halep a ajuns de la Lotto (chiar daca probabil neoficial, dar, dupa cum se vede in celebra fotografie in care, in copilarie, apare impreuna cu Gheorge Hagi), la Lacoste si Adidas.
Acum, desi nu si-a prelungit contractul cu nemtii, Halep a pastrat racheta fabricata de Wilson, stiut fiind ca acest "accesoriu" este, de foarte multe ori, determinant pentru calitatea jocului. Wilson, celebru producator american, este detinut de Amer Sports (in ciuda numelui, un grup finlandez) care mai detine Salomon, Atomic, Arc'terix, Mavic, Suunto si Precor. Avand in vedere forta si prestigiul acestor marci, ar fi, poate, nimerit ca Wilson sa devina si sponsorul pentru incaltaminte si imbracaminte al Simonei. Dar, nu-i asa, treaba lor.
Indiferent ca Halep va deveni "ambasador" al altei marci sau poate tot al Adidas, cu sau fara sponsor de imbracaminte/incaltaminte, asa cum spune si Simona, victoria de la Shenzen este un mod grozav de a incepe un an competitional, in care obiectivul principal ramane cucerirea unui trofeu de Mare Slem.
Dar, in conditiile in care Simona a castigat fara sponsor (in ciuda neprelungirii contractului, nu inseamna ca nu are voie sa poarte produsele Adidas sau alta marca, numai ca firma respectiva primeste publicitate 100% gratuit, asa cum s-a intamplat cu bluza neagra de la Shenzen) poate ca este mai pertinenta ca oricand intrebarea... cat din performantele unui jucator/jucatoare, in cazul acesta, de tenis, este contributia hainelor si a pantofilor asigurati de sponsor, cat este marketing si cat este munca si talent?
Sursa foto: wtatennis.com