Asteptand teleportarea
turism romaniainfrastructura romaniadrumuri romania
Romania apare pe tot mai multe liste cu locuri de vizitat, pe tot mai multe GPS-uri de ghiduri si agentii turistice. Straini si romani descopera sau redescopera tara al carei brand este mai degraba printul Charles al Marii Britanii, decat frunza sau preconizata oaie.
Este foarte posibil ca anul 2017 sa-i bata pe precedentii, in ce priveste numarul de turisti care au pus piciorul, cardul si banii lichizi in spatiul carpato-danubiano-pontic.
Insa, in calea marii de turisti care se revarsa - asa cum s-a intamplat de Rusalii - pe litoral, la munte, in pensiunile rurale si in statiunile balneoclimaterice, sta un baraj dovedit a fi de netrecut: inapoierea infrastructurii rutiere.
Aproape oricine a ajuns sa-si permita o masina noua, la mana a doua sau la mana a saptispea, iar statul, care a eliminat timbrul de mediu, a lasat aceasta piata libera si intarzie cu inlocuitoare masuri anti-poluare.
Unde ar trebui, insa, sa intervina statul, unde este musai sa intervina, este la amestecarea ingredientelor asfaltice si la turnarea acestora sub forma de drumuri adecvate atat secolului in care ne miscam, cat si afluxului de turisti.
De ani de zile, pe sosea, se fac ore rele - de ce le-am (mai) zice… bune? - intre intrarea si iesirea Vaii Prahovei. Nici pe calea ferata nu se poate circula, intr-un ritm macar decent, nici pe aceesi vale a plangerii, nici aiurea.
Dupa ce ca si asa, trenurile erau insuficiente si aglomerate in zile de sarbatoare, Guvernul le-a dat gratuitate totala studentilor, care, normal, profita de ea.
In aceste conditii, daca nu ai elicopter personal, singurul antidot la aglomeratia de pe sosele, este sa pleci la drum, printre circumvolutiunile creierilor noptii sau cu noaptea-n cap.
Sigur ca, daca autostrada Bucuresti-Ploiesti s-ar continua, asa cum trebuie, pana la Brasov si dincolo de al doilea cel mai vizitat oras din Romania, catre granita de vest, tot ar fi aglomeratie, de sarbatorile legale.
Dar mai bine sa fie o autostrada aglomerata, cum este cea spre mare, dar circulabila (mai ales daca nu se gatuie la Podul de la Fetesti), decat sa faci sapte ore de la Bucuresti la Brasov.
Statul a dat tot mai multe
zile libere la tot poporu’, gratuitati de transport numai studentilor si mariri salariale numai bugetarilor (si urmeaza sa le acorde, direct, si bani, in loc de anuntatele tichete de vacanta) si vrea sa atraga tot mai multi turisti romani si straini.
Cum si pe unde circula acestia, pe unde isi mananca zilele libere si ani din viata conteaza mai putin spre deloc, ca doar punerea carului inaintea boilor e politica nationala. Partea proasta este ca ne mai si miram de ce caruta nu se misca...
In Norvegia, Suedia si Finlanda, constitutiile dau dreptul oricui - strain sau bastinas - sa exploreze si sa campeze oricand, cam oriunde vrea, respectand, desigur, niste reguli de bun-simt.
In acelasi timp, in acelasi secol, la noi, libertatea de a calatori este ingradita de inapoierea infrastructurii rutiere.
Este foarte probabil ca, pana vom avea noi drumuri adecvate, sa se inventeze teleportarea...