Wienerberger: Rezultatele solide se obtin caramida cu caramida
europasuawienerbergercaramizilocuinteconstructii
Wienerberger AG anunta rezultate solide pentru primul semestru din 2014. Liderul mondial de piata din Austria a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri de 7% fata de perioada similara a anului trecut, pana la 1.349,4 milioane euro, precum si o crestere de 27% a EBITDA operational, pana la 135,1 milioane euro. Heimo Scheuch, Chief Executive Officer al Wienerberger AG, explica: "In primele sase luni din 2014, ne-am confruntat in continuare cu un mediu de piata foarte dificil in unele dintre tarile in care operam. Rezultatele arata clar ca am reusit sa obtinem rezultate peste asteptari in unele piete cheie, precum Olanda, Franta, Italia, Cehia si Ungaria, care au inregistrat scaderi mai mari decat se anticipa initial. In plus, redresarea sectorului de constructii rezidentiale noi din Germania si Statele Unite a fost mai lenta decat estimam initial. Pe de alta parte, piata din Marea Britanie a avut o evolutie mai buna, iar imbunatatirea ratei de utilizare a capacitatilor fabricilor noastre a generat o crestere substantiala a marjelor aferente activitatii noastre din aceasta tara. Pentru a satisface cererea tot mai mare de caramizi din Marea Britanie, vom repune in functiune instalatiile aflate in conservare pentru prima data de la inceperea crizei. In general, insa, ne confruntam in continuare cu un mediu de piata dificil in Europa, astfel ca sunt deosebit de incantat sa raportez o crestere organica a volumelor pentru toate liniile noastre de activitate".
Profit, active si pozitie financiara
Evolutia solida a activitatii a generat o crestere semnificativa a EBIT operational, de la € 4,9 mil. in primele sase luni din 2013 la € 33,5 mil. in perioada de raportare. Cresterea veniturilor a fost de asemenea sustinuta de cele € 2,4 mil. obtinute din vanzarea activelor neesentiale. Dupa deducerea rezultatelor financiare de € -29,0 mil., Wienerberger a inregistrat o imbunatatire considerabila a profitului inainte de impozitare, la € 4,5 mil. (2013: € -29,2 mil.) Pierderea dupa impozitare aferenta primei jumatati a anului s-a ridicat la € 1,7 mil. (2013: € -31,0 mil.) Profitul pe actiune a fost de € -0,15, fata de € -0,40 in primul semestru din 2013. Calculul profitului pe actiune include o ajustare pentru obligatiunile hibrid cu dobanda fixa.
Crestere puternica a veniturilor in S1
Fluxul de numerar brut a crescut cu € 26,0 mil., pana la € 101,9 mil. pentru perioada de raportare, ca urmare a imbunatatirii veniturilor operationale. Investitiile totale, constand in principal din cheltuieli de intretinere si retehnologizare a proceselor de productie, au insumat € 52 mil. (2013: € 43 mil.). Datoria neta, care intotdeauna atinge un nivel ridicat in prima jumatate a anului din cauza sezonalitatii, s-a ridicat la aproximativ € 693 mil. la 30 iunie 2014. Acest nivel echivaleaza cu un grad de indatorare de 31% si reflecta structura de capital puternica a Grupului. In iulie, Wienerberger a rascumparat obligatiunea de € 250 mil. emisa in 2010, din fondurile disponibile in numerar.
Evolutii pe segmente de activitate in primul semestru din 2014
Divizia de Materiale Ceramice de Constructii din Europa a inregistrat cea mai mare crestere a profitului din cadrul intregului grup, cu o crestere de 10% a veniturilor, pana la € 719,6 mil., si o crestere de 52% a EBITDA operational, pana la € 97,1 milioane. Ca urmare a conditiilor meteo favorabile, cresterea activitatii de constructii din Europa a generat volume mai mari in toate categoriile de produse ale diviziei. Preturile medii mai ridicate si economiile de costuri realizate in valoare de € 11 milioane au avut un efect pozitiv suplimentar pentru evolutia profitului acestei divizii.
Veniturile Diviziei de Tevi & Pavele din Europa au crescut cu 5%, pana la € 518,1 mil. in primele sase luni ale anului, in timp ce EBITDA operational s-a situat aproape la nivelul de anul trecut. Producatorul de tevi de plastic Pipelife a inregistrat o crestere organica puternica in pietele sale majore din tarile nordice, insa, din cauza cererii mai scazute, nu a reusit sa repete rezultatele record obtinute anul trecut de activitatea de tevi industriale si speciale. Cererea mai ridicata a generat o imbunatatire a veniturilor si profiturilor pentru Steinzeug-Keramo, specializata in tevi ceramice pentru sistemele de canalizare, si Semmelrock, producatorul de pavele din beton din Europa Centrala si de Est.
Divizia din America de Nord a fost afectata de un nivel mai scazut de revenire a pietei constructiilor rezidentiale noi decat se anticipa. Cifra de afaceri a acestei divizii a totalizat € 108,3 mil., aproximativ la acelasi nivel ca anul trecut. Profitul a fost afectat negativ de preturile medii mai scazute ale caramizilor pe unele piete locale si costurile mai mari cu intretinerea unitatilor de productie. In plus, am asistat la o deteriorare usoara a conditiilor de pe piata locuintelor din Canada. Prin urmare, EBITDA operational al Diviziei din America de Nord a scazut de la € 4,4 mil. in prima jumatate din 2013 la € 2,3 mil. in perioada raportata.
Preluarea Tondach Gleinstätten
La inceputul lunii iulie, Wienerberger a marcat un moment strategic important in procesul de crestere a Grupului, prin majorarea participatiei sale in cadrul Tondach Gleinstätten. Pretul de achizitie a pachetului de actiuni s-a ridicat la € 43 mil., din care suma de € 23 mil. va fi achitata sub forma de actiuni de trezorerie. Tondach este lider de piata in Europa Centrala si de Est (ECE), cu 15 unitati de productie in opt tari. Grupul Tondach estimeaza venituri de aprox. € 155 mil. si un EBITDA operational de aprox. € 23 mil. in 2014, precum si o datorie neta in jur de € 60 mil. la finalul anului. Daca se are in vedere si efectul de aproape € 3 mil. asteptat in urma sinergiilor realizate in urmatorii ani, Tondach are potentialul de a obtine un EBITDA de aprox. € 35 milioane, intr-un mediu de piata normalizat.
Heimo Scheuch explica: “Preluarea Tondach reprezinta o noua evolutie importanta ce ofera perspective de crestere pentru Wienerberger intr-unul din segmentele noastre majore de activitate. Prin Tondach ne vom consolida prezenta in Europa Centrala si de Est, extinzand oferta de solutii pentru acoperisuri in Europa”. Cresterea pietei renovarilor si, in special, revenirea cererii in Europa Centrala si de Est ofera perspective interesante, generatoare de valoare pe termen mediu si lung.
Perspective si strategie
Wienerberger se asteapta la o continuare a tendintelor de piata din Europa si SUA pana la finalul acestui an. Heimo Scheuch adauga: „La nivel european, anticipam o evolutie generala stabila spre usor pozitiva in pietele relevante in care operam, dar cu diferente regionale semnificative. Pentru Divizia de Tevi & Pavele din Europa estimam o evolutie relativ stabila, in vreme ce in SUA redresarea pietelor de constructii rezidentiale noi va continua, insa intr-un ritm ceva mai lent.” Ne asteptam ca Tondach, care urmeaza sa fie consolidata incepand cu luna iulie, sa contribuie cu aproximativ € 90 mil. la cifra de afaceri a Grupului si cu aproximativ € 15 mil. la EBITDA operational al Grupului.
Tendintele de piata din Europa si SUA vor continua pana la finalul anului
Intrebat despre obiectivele Grupului pentru acest an, Heimo Scheuch a precizat: „Dupa preluarea Tondach, ne asteptam la un nivel al EBITDA operational al Grupului de aproximativ € 315 mil. si la o revenire pe profit a companiei in 2014. Implementarea masurilor de restructurare conform planului va genera economii de costuri de €17 mil. in acest an. In urma rascumpararii obligatiunii si preluarii Tondach, ne asteptam ca raportul intre datoria neta si EBITDA operational sa se mentina sub 2,5 la finalul anului. Acest lucru confirma structura de capital puternica care ne ofera suficienta marja de manevra financiara pentru identificarea de oportunitati de crestere generatoare de valoare. Ne concentram pe cresterea organica prin produse inovatoare, eficiente energetic si ecologice care creeaza valoare adaugata pentru clientii nostri. Evolutiile recente ale Wienerberger includ materiale de constructii high-tech care contribuie la economisirea de energie, protectia mediului si eficienta costurilor pe segmentul cladirilor rezidentiale cu mai multe etaje, care reprezinta viitorul cladirilor de locuinte amplasate in zonele urbane. Dezvoltarea continua a produselor este factorul care ne diferentiaza de concurenta, contribuind astfel la crearea unui mediu de viata de calitate pentru clientii nostri. Strategia noastra este confirmata de clientii nostri, care aleg din ce in ce mai mult sa se bazeze pe solutiile noastre de constructie. Prin urmare, am incredere ca vom reusi sa continuam sa crestem si in viitor.”