Vrei sa devii importator? 3 lucruri pe care ar trebui sa le stii despre vami si transportul marfurilor
transport marfaprotectia marfiigps tracker
Avand in vedere contextul economic, este de inteles atractia pe care o exercita ideea unei afaceri in domeniul importurilor. In ultimii ani, valoarea importurilor in Romania a fost in continua crestere.
De exemplu, in 2016, importurile au valorat 302.462 milioane de lei, iar in 2017, valoarea lor a ajuns la 345.370 de milioane de lei, potrivit
INS..
Cererea de produse de import este cu siguranta mare. Pe langa aspectele care tin de afacerea propriu-zisa, precum alegerea produselor, selectarea furnizorilor sau desfacerea produselor pe piata, sunt necesare si cateva cunostinte legate de vami si de transportul marfurilor.
1. Protectia marfii
In ceea ce priveste transportul marfii, ai doua optiuni: colaborarea cu o companie specializata in transporturi internationale sau acoperirea prin propria firma a acestui proces. Daca pentru firma si domeniul tau de activitate este mai convenabila retinerea acestei activitati, va trebui sa iei cateva masuri de siguranta pentru protejarea marfii pe durata transportului.
In primul rand, marfa trebuie asigurata. Astfel, in cazul in care este avariata sau distrusa, poti primi despagubiri. Nu porni de la ideea ca nu ai nevoie de asigurare: chiar si daca soferul este foarte experimentat, pot avea loc accidente din cauza celorlalti participanti la trafic. E bine sa cunosti cu precizie conditiile asigurarii, ca sa cunosti situatiile care sunt acoperite de contract. De exemplu, daca stii ca erorile de ambalare ale marfii nu sunt despagubite, vei avea mai multa grija sa fie totul in regula, in caz contrar trebuind sa suporti toate pagubele.
In al doilea rand, ca sa iti tii marfa in deplina siguranta, este ideal sa montezi un
GPS tracker. Astfel, poti urmari transportul in timp real si in mod automat, fara sa fie nevoie sa contactezi soferul. In plus, in eventualitatea unui furt, un tracker GPS iti va permite sa identifici cu precizie locatia marfii.
2. EORI
Orice importator trebuie sa obtina un numar EORI, care reprezinta „Numarul de Inregistrare si Identificare a Operatorilor Economici”. Fiecare numar EORI este unic in Uniunea Europeana si e atribuit de autoritatile vamale. Prin urmare, inainte de primul tau transport, trebuie sa obtii un numar EORI de la Directia Generala a Vamilor, folosind sectiunea Cerere atribuire numar EORI de pe
customs.ro. .
Din pacate, nu tot procesul de obtinere a numarului EORI este digitalizat. Dupa completarea informatiilor relevante in platforma, este nevoie sa depui in original cererea la directia regionala vamala de care apartii cu sediul social al firmei. Totodata, poti depune cererea la biroul vamal de frontiera la care ai declarat marfurile.
3. Documentele necesare la vama
La vama, va trebui sa prezinti o serie de documente. Bineinteles, acestea depind de originea bunurilor. Cea mai simpla procedura de import la vama este in cazul produselor din restul Uniunii Europene. In acest caz, controlul vamal dispare. In schimb, daca bunurile importate in decursul unui an depasesc o anumita suma (in 2018, stabilita la 900.000 lei), trebuie depusa o declaratie in Intrastat, sistemul de colectare a datelor statistice cu privire la comertul dintre statele UE.
Marfa adusa din afara Uniunii Europene trebuie insotita de o serie de documente. Printre acestea, se numara factura, un document asemanator cu factura, numit packing list (contine dimensiunile si greutatile coletelor) si CMR (pentru transport rutier, in cazul in care tara este membra a acestui acord). In functie de tipul produselor si de alti factori, ai mai putea avea nevoie de: certificat de calitate si conformitate, certificat de analiza si declaratia vamala. Aceasta din urma poate fi depusa, in functie de tipul marfii, in scris, printr-o tehnica de prelucrare a datelor, printr-o declaratie sau prin alte actiuni.
Sursa foto: Shutterstock