Viktor Boczan, seful Provident Financial Romania: Clientii apreciaza aspectul uman al afacerii noastre, modul in care sunt tratati, atentia si calitatea serviciilor pe care le primesc
viktor boczanprovidentcomunicaresefidirector general provident romania
Viktor Boczan are doar 37 de ani, dar asta nu il impedica sa conduca Provident Financial Romania, o companie cu 850 de angajati in tara noastra, care colaboreaza cu peste 4.200 de agenti independenti in 80 de orase.
Actualul director general al Provident Romania a inceput prin a coordona o echipa de 14 oameni. Doi ani mai tarziu, din pozitia de regional operations manager, Viktor avea in subordine 400 de colegi, iar in 2006 echipa sa a ajuns la 1.300 de oameni, odata cu preluarea pozitiei de divisional operations manager.
Incepand cu 2010, a condus o echipa de aproape 3.200 de oameni. In ultimii 13 ani, experienta colaborarii cu o echipa numeroasa l-a ajutat sa creasca operatiunile companiei in Ungaria si i-a oferit o experienta de management foarte valoroasa, dupa cum subliniaza Viktor, intr-un interviu acordat Manager.ro.
Care este secretul succesului, la o varsta relativ frageda pentru universul managementului de mare calibru? „Personal, consider comunicarea in echipa foarte importanta, de aceea usa mea este mereu deschisa”, spune Viktor Boczan.
Cum reusiti sa conduceti o companie atat de mare precum Provident Financial Romania la doar 37 de ani? Vorbiti-ne despre experienta dumneavoastra profesionala.
Mi-am inceput cariera imediat dupa absolvirea studiilor universitare la College of Dunaújváros, Technical Management, si mi-am construit traseul profesional cu ambitie, determinare, perseverenta si o puternica orientare spre rezultate. Am inceput prin a ma implica in proiecte IT, pana in 2001, cand m-am alaturat echipei Provident din Ungaria, in pozitia de development manager, si de atunci am evoluat constant in cadrul companiei, ocupand functii precum area manager, regional operations manager, divisional operations manager, head of business development, unde am avut in responsabilitate departamentul de contact center, si apoi operations manager, avand in responsabilitate inclusiv departamentul de marketing. Pe tot acest parcurs, am urmat numeroase training-uri si seminarii pentru dezvoltare profesionala si urmeaza sa obtin MBA-ul la Universitatea Corvinus din Budapesta.
Evolutia mea profesionala in cadrul Provident a fost fundamentata pe dorinta permanenta de a dezvolta operatiunile, de a depasi obiectivele de business si, in paralel, de a-mi consolida expertiza pentru a obtine, alaturi de echipele impreuna cu care am lucrat, realizari importante. Astfel, am luat decizii si mi-am asumat riscuri, adaptandu-ma constant la contextul unei industrii mereu in schimbare, am cautat mereu sa atrag cei mai buni oameni in echipa si am interactionat cu clientii pentru a intelege permanent nevoile lor.
Din august 2014, am preluat conducerea Provident Financial Romania de la Ivo Kalik, unde voi continua dezvoltarea noastra strategica si operationala si consolidarea pozitiei pe piata creditelor de consum. Ivo a condus din iulie 2012 filiala din Romania si a coordonat extinderea operatiunilor in Bulgaria, unde IPF a demarat activitatea in toamna anului trecut folosind infrastructura si resursele de management din Romania, si va coordona mai departe, din pozitia de director general, alaturi de o echipa din care fac parte si trei romani, extinderea IPF in Spania, unde grupul se asteapta sa emita primele imprumuturi la inceputul lui 2015.
Sunt incantat sa preiau conducerea Provident in Romania, a doua tara europeana din cadrul IPF dupa numarul de clienti si potentialul de crestere, si sa ma alatur unei echipe puternice de profesionisti care, pe parcursul ultimilor opt ani, a facut din Provident unul dintre cele mai cunoscute branduri din Romania. Am convingerea ca, impreuna, vom continua sa ne dezvoltam intr-un mod responsabil si sa le oferim clientilor nostri solutii financiare simple si prietenoase, adaptate propriilor posibilitati si aspiratii.
Ati condus departamentul de operatiuni al Provident din Ungaria, avand in subordine 3.200 de angajati. Cati angajati are Provident Financial Romania si in ce masura v-a ajutat expertiza anterioara in contextul gestionarii lor?
Provident are peste 850 de angajati in Romania si colaboreaza cu peste 4.200 de agenti independenti in 80 de orase din intreaga tara. In cadrul Provident, am inceput prin a coordona o echipa de 14 oameni, doi ani mai tarziu, din pozitia de regional operations manager, aveam in total 400 de colegi, in 2006 echipa mea s-a extins la 1.300 de oameni odata cu preluarea pozitiei de divisional operations manager, iar din 2010 am avut in subordine o echipa de aproximativ 3.200 de oameni. De-a lungul ultimilor peste 13 ani, experienta colaborarii cu o echipa tot mai mare mi-a oferit nu doar numeroase oportunitati pentru cresterea operatiunilor companiei in Ungaria, dar si o experienta de management foarte valoroasa. Personal, consider comunicarea in echipa foarte importanta, de aceea usa mea este mereu deschisa.
Sunteti director general, dar cu siguranta aveti si alte pasiuni, o viata personala. Care sunt acestea?
Intr-adevar, intre viata profesionala si cea personala am conturat intotdeauna un echilibru care sa-mi permita sa evoluez si sa am rezultate in business, dar si sa imi dezvolt pasiunile. Calatoresc ori de cate ori am oportunitatea si prefer locurile neatinse de interventia umana, dar si colturile lumii incarcate cultural, de unde am avut intotdeauna ceva de invatat. De asemenea, ma pasioneaza activitatile sportive precum jogging si, cu precadere, jocuri de echipa cum sunt fotbalul sau handbalul, pe care le practic cat de des imi permite timpul.
Care considerati ca sunt calitatile esentiale ale unui lider si cum ar trebui sa se inteleaga acesta cu angajatii?
Un lider trebuie sa fie caracterizat de pasiunea pentru munca sa, de ambitie, curaj si determinare, principii solide, colaborare si comunicare deschisa cu echipa sa si, nu in ultimul rand, carisma si integritate. De asemenea, desi relatia profesionala cu colegii este cel mai adesea limitata la orele petrecute in companie, cred ca un lider poate cladi o relatie solida cu echipa sa si in afara biroului. De aceea, cred ca a fi un lider este una dintre cele mai mari responsabilitati, dar in egala masura, o oportunitate importanta de a face diferenta in viata oamenilor alaturi de care iti desfasori activitatea.
Cum arata afacerile Provident Financial Romania pe teritoriul tarii noastre, din punct de vedere financiar si al dezvoltarii. Ce planuri aveti pentru viitor?
Filialele din Romania si Bulgaria ale grupului britanic International Personal Finance (IPF), care opereaza sub brandul Provident, au acordat imprumuturi in valoare de 68,4 milioane de euro (55,9 milioane de lire sterline) in prima jumatate a acestui an, in crestere cu 26% comparativ cu aceeasi perioada din 2013. In toamna anului trecut, IPF a lansat operatiunile pe piata din Bulgaria folosind infrastructura si resursele de management din Romania si, de atunci, rezultatele celor doua tari sunt raportate cumulat.
Veniturile noastre au crescut cu 23% comparativ cu primul semestru al anului trecut, pana la 45,3 milioane de euro (37 milioane de lire sterline), iar profitul operational brut, conform standardelor internationale de raportare financiara IFRS, a fost de 2,1 milioane de euro (1,7 milioane de lire sterline). In cei opt ani de prezenta pe piata locala, compania a investit in Romania peste 230 de milioane de euro si a contribuit la bugetul de stat cu taxe in valoare de peste 30 de milioane de euro. Avem peste 312.000 de clienti activi in Romania si Bulgaria, cu 16% peste nivelul raportat in primul semestru din 2013. Aproximativ 5.000 dintre acestia sunt in Bulgaria, unde IPF are deja peste 300 de angajati si agenti independenti si 8 puncte de lucru in cele mai importante orase din tara. Investitiile in extinderea operatiunilor in Bulgaria in primele sase luni ale acestui an s-au ridicat la 3,3 milioane de euro (2,7 milioane de lire).
La inceputul acestui an, am anuntat ca unul dintre principalii piloni ai strategiei noastre pentru dezvoltare il reprezinta extinderea portofoliului de produse. Astfel, am introdus in portofoliu noi produse, cum ar fi imprumuturi de valori mai mari pe perioade mai lungi, de pana la 78 de saptamani, si am anuntat ca testam programe de recompensare a clientilor fideli prin conditii preferentiale si reduceri de costuri. De asemenea, avem in plan oferirea de imprumuturi cu rambursari lunare, ca o alternativa la modelul actual care presupune achitarea saptamanala a ratelor.
Pe termen lung, din dorinta permanenta de a raspunde mai bine si mai repede asteptarilor clientilor nostri si ca urmare a unor investitii semnificative in tehnologii noi si in inovatie, avem in vedere dezvoltarea de produse conexe sau noi, cum ar fi asigurari, noi tipuri de imprumuturi – inclusiv prin intermediul cardurilor – si programe de recompensare a clientilor fideli, prin conditii preferentiale si reduceri de costuri.
Mai mult, suntem dedicati comunitatii locale si realizam investitii semnificative in dezvoltarea acesteia. In cei opt ani de prezenta pe piata locala, am investit in Romania peste 230 de milioane de euro, din care peste 700.000 de euro in diverse proiecte de responsabilitate sociala - programe de educatie financiara, protectia mediului, sprijinirea grupurilor defavorizate sau a tinerilor talentati in domeniu artei.
Sustinem programe de educatie financiara inca de la inceputul activitatii noastre in Romania. Dupa cinci ani in care am dezvoltat cel mai complex program de educatie financiara adresat adultilor din Romania, Bugetul Familiei, am lansat in 2013 www.SigurantaFinanciara.ro, centrul online pentru resurse de educatie financiara si antreprenoriala. Acesta isi propune sa aduca laolalta toate instrumentele necesare celor care doresc sa afle cum isi pot gestiona mai bine resursele financiare, sa economiseasca, sa gaseasca noi surse de venit sau sa-si inceapa propria afacere. Printre aceste resurse, oferite gratuit, se numara diverse calculatoare practice, teste, posilibitatea de a primi sfaturi personalizate de la expertii SigurantaFinanciara.ro, precum si carti sau planuri de afaceri.
Totodata, lansam in aceasta toamna, in parteneriat cu Scoala de Valori si cu sustinerea Ministerului Educatiei Nationale, Bursele stART, un program dedicat tinerilor talentati in domeniul artei, care se va desfasura in perioada 1 noiembrie 2014 – 31 octombrie 2015 si prin care vom oferi tinerilor cu varste intre 14 si 18 ani 50 de burse pentru muzica, pictura si desen, in valoare totala de 35.000 de euro.
De ce ar trebui sa apeleze clientii la Provident si nu la banci? Exista acele credite de nevoi personale...
Acordam imprumuturi de mica valoare, pe termen scurt si suntem prima institutie financiara din Romania care ofera serviciul optional de gestionare la domiciliu a creditului, prin intermediul caruia clientii pot primi banii in 48 de ore chiar la ei acasa, unde un agent ii va vizita apoi pentru incasarea ratelor.
Clientii apreciaza aspectul uman al afacerii noastre, adica modul in care sunt tratati, atentia si calitatea serviciilor pe care le primesc. Credem ca ceea ce ne diferentiaza de alti creditori este acest serviciu personalizat care deriva din relatia agent-client. Oferim fara birocratie acces rapid la finantare, costuri transparente si fixe pe toata perioada imprumutului, confort si servicii de calitate. Nu intamplator cea mai mare parte a clientilor nostri aleg serviciul suplimentar de gestionare la domiciliu. Ei apreciaza faptul ca pot alege sa beneficieze de vizita saptamanala a unui agent si de faptul ca primesc banii acasa in mai putin de 48 de ore. Circa 93% dintre toate imprumuturile pe care le-am acordat in 2013 au fost catre clienti care au ales serviciul suplimentar de gestionare la domiciliu.
Cati clienti romani nu mai reusesc sa isi plateasca imprumuturile la timp catre Provident si ce risca acestia?
Intrucat oferim imprumuturi de valoare mica, pe termen scurt, valoarea individuala a datoriilor restante ale unui client nu depaseste decat rareori suma de 5.000 lei, ceea ce inseamna ca ne este mult mai usor sa gasim solutii flexibile pentru depasirea situatiilor de neplata, pentru fiecare caz in parte. De cele mai multe ori, acest lucru inseamna ca le permitem clientilor, pentru o perioada limitata de timp, sa plateasca saptamanal atat cat isi permit sau chiar sa reesaloneze imprumutul pe o perioada mai lunga de timp, fara niciun cost suplimentar. Astfel, suma datorata nu creste si clientii au garantia ca sunt in masura sa pastreze situatia sub control daca nu pot plati una sau mai multe rate la timp. De exemplu, in 2013, cei mai multi clienti au beneficiat de planuri de reesalonare, fie prin parti partiale (64,54% din total clienti), fie prin reesalonari totale (94,5% din total clienti). Acesta este unul dintre principalele motive pentru care clientii ne apreciaza si cea mai mare parte a lor sunt deja la cel putin al doilea imprumut. Plata ratelor la termen este o conditie esentiala pentru a putea beneficia de noi imprumuturi.
Care ar fi profilul angajatului ideal pentru Provident Financial Romania?
Dorim sa fim cei mai buni in ceea ce priveste calitatea serviciilor si stim ca aceasta se poate realiza doar investind continuu in oameni. In Romania am descoperit o echipa puternica de profesionisti tineri, talentati si entuziasti, alaturi de care sunt mandru sa continui dezvoltarea operatiunilor, atat pe verticala, prin portofoliul de produse si servicii, cat si pe orizontala, prin extinderea activitatii in mediul rural. Oferim oportunitati egale in recrutare si promovare, iar criteriile sunt transparente si usor de inteles. Numai in 2013, 85 dintre angajati au fost promovati. Totodata, ne dedicam permanent construirii si mentinerii unei organizatii recunoscute pentru expertiza echipei, dedicarea acesteia in a oferi produse si servicii la cel mai inalt nivel de calitate, dar si pentru cultura organizationala.
Ce sfaturi aveti pentru tinerii care vor sa obtina o functie de conducere? Cu siguranta ca ambitia nu este singurul element motivational ...
Cariera trebuie aleasa cu grija si se construieste cu multa munca si probleme complexe, provocari, decizii importante si riscuri. Din toate acestea, un tanar nu va avea decat de invatat pe parcursul sau profesional. De asemenea, cred ca este important pentru orice viitor manager sa aiba curaj si sa isi doreasca sa faca lucrurile diferit, fara teama de greseala sau esec si consider ca intelegerea business-ului, precum si colaborarea si comunicarea permanenta cu echipa sunt obligatorii pentru orice manager. Nu in ultimul rand, este important sa continue sa invete mereu ceva nou, indiferent cat de sus ajung pe scara ierarhica.