Viitorul pietei muncii sta sub semnul incertitudinii
locuri de muncajoburipiata munciipreviziunipwc romania
Pandemia ne-a aratat tuturor ca putem sa ne trezim in orice clipa ca traim o viata la care nu ne-am fi asteptat nici macar atunci cand vizionam filme SF si ne transpuneam in pielea personajelor principale.
Ne-a aratat tuturor ca, dincolo de rutina care ne-a intrat "in sange", poate exista un eveniment care sa ne tulbure in profunzime si sa ne schimbe radical ritmul, obiceiurile, asteptarile, sperantele, preocuparile si, bineinteles, activitatea profesionala.
Pandemia ne-a invatat definitia "imprevizibilitatii", iar oamenii si-au insusit-o. Studiile cele mai recente arata ca mentalitatea angajatului din zilele noastre e dominata de incertitudine.
Angajatii nu mai cred intr-un viitor stabil al pietei muncii, cei mai multi dintre ei fiind de parere ca locurile de munca stabile pe termen lung vor fi o pasare rara in viitor.
"Munca la distanta, munca virtuala sau cea colaborativa au prins avant dupa aparitia pandemiei, avand avantaje precum programul de lucru flexibil si mobilitatea. In acelasi timp, incertitudinea care domina de un an vietile tuturor a creat perceptia ca viitorul este imprevizibil, dinamic si ca trebuie sa fim dispusi la adaptare continua. Pentru unii dintre noi, aceasta nesiguranta sporeste anxietatea legata de locul de munca, deja accentuata de contextul recent", a declarat Daniel Anghel, Partener si Lider al Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, PwC Romania.
Un sondaj realizat de PwC in randul a 32,500 de angajati la nivel global, scoate la iveala lipsa de predictibilitate perceputa la nivelul angajatilor, care privesc cu incertitudine si teama catre viitorul pietei muncii globale.
Majoritatea celor chestionati in studiul la care ne referim (56%), sunt de parere ca cred ca putini oameni vor mai avea un loc de munca stabil, pe termen lung, in viitor.
De asemenea, aproape jumatate (48%) considera ca angajarile traditionale nu vor mai exista si ca abilitatile vor fi "vandute" pe termen scurt companiilor care au nevoie de ele.
Angajatii se tem ca robotii le vor lua painea de la gura
Pandemia a accelerat digitalizarea, iar companiile investesc acum mai mult ca niciodata in automatizare.
Automatizarea inseamna eficienta, inseamna reducerea costurilor cu angajatii, robotii si masinariile, software-urile, nu au nevoie de concediu si isi fac "treaba", asa cum sunt programate, insa, totodata, inlatura de pe piata oamenii ale caror munci pot fi trecute in sistem automatizat.
De acest lucru se tem cei mai multi angajati. Concret, sondajul arata ca 60% dintre angajati se tem ca automatizarea va pune in pericol multe locuri de munca, iar 39% cred ca locurile lor de munca vor fi ”depasite” peste cinci ani.
Cu toate acestea, raportul arata ca oamenii isi iau viitorul in propriile maini, 77% fiind pregatiti sa invete noi abilitati sau sa se reprofileze, in timp ce 49% ar dori sa-si infiinteze propria afacere.
Sondajul a constatat, de asemenea, ca 50% dintre angajati afirma ca s-au confruntat cu discriminarea la locul de munca, ceea ce i-a determinat sa renunte la avansarea in cariera sau la formarea profesionala. 13% declara ca pierd oportunitatile din cauza etniei si 14% au suferit discriminari pe motive de gen, femeile fiind de doua ori mai afectate decat barbatii.
Totodata, tinerii sunt la fel de susceptibili ca persoanele in varsta sa raporteze discriminarea bazata pe varsta.
Munca de acasa va continua (doar 1 din 10 angajati are de gand sa revina la birou), dar vine si cu provocari
Sondajul arata o dorinta puternica in randul angajatilor de a-si pastra flexibilitatea dobandita in timpul pandemiei, odata cu implementarea muncii remote. Practic, doar 1 din 10 angajati, care pot lucra de la distanta, vrea sa se intoarca la birou.
Dintre angajatii care pot lucra astfel, 72% prefera un mix intre telemunca si mersul la birou si doar 9% ar dori sa revina la birou cu program complet.
Provocarile muncii remote post-pandemie
Sondajul PwC arata ca va continua fenomenul remote, desi exista si opinii contrare conform carora munca de acasa a fost doar un colac de salvare ce se va "sparge" in curand, odata ce vom ajunge la tarmul normalitatii.
Vezi aici: Munca de acasa a fost doar o bula de sapun?
Daca el va continua, va fi readaptat. Angajatorii ar putea, de exemplu, sa se foloseasca de tehnologie pentru a monitoriza eficienta angajatilor dislocati.
”Angajatorii trebuie sa regandeasca modul de lucru in substanta, nu doar logistic, sa rescrie politicile de resurse umane si sa creeze scenarii legate de cine, unde, cand si cum va lucra, nu doar pentru a adapta spatiile si instrumentele de lucru, dar si pentru a defini pachetele adecvate de compensatii si beneficii. Pe termen lung, relatiile munca vor capata valente noi, iar binomul angajat-angajator intr-un loc de munca fix nu va mai fi modelul dominant”, spune Oana Munteanu, Director People & Organisation,PwC Romania.
Imbucurator este ca angajatii raspund pozitiv in acest sens, 44% dintre angajati fiind de acord sa-si lase angajatorul sa foloseasca tehnologia pentru a le monitoriza performanta la locul de munca, inclusiv senzori si dispozitive (de exemplu, telefoanele sau ceasurile smart).
Cu toate acestea, multi (41%) nu ar merge atat de departe incat sa le permita angajatorilor accesul la datele personale, inclusiv profilurile din retelele sociale.
Oamenii si-ar dori sa faca bine societatii prin munca lor, insa primeaza, pana la urma, castigurile materiale
Sondajul scoate la iveala dorinta oamenilor de a contribui activ la imbunatatirea societatii in care traiesc. Trei sferturi dintre lucratorii la nivel global (75%) spun ca si-ar dori sa lucreze pentru o organizatie care va aduce o "contributie pozitiva la societate".
Cu toate acestea, insecuritatea economica limiteaza capacitatea oamenilor de a urma cariere bazate pe impact in societate.