Urmarile insolventei City Insurance: Guvernul creste plafonul maxim de garantare de la 450.000 lei, la 500.000 de lei, pentru o creanta de asigurare
masuri city insuranceinsolventa city insurancefaliment city insuranceoug fond garantare
Intrarea in isolventa si, foarte probabil in curand si in faliment a City Insurance a provocat un cutremur pe piata locala a asigurarilor si a generat ingrijorare atat in randul clientilor companiei, cat si al autoritatilor de reglementare in domeniu. In cele din urma, guvernul ia masuri.
La propunerea
Ministerului Finantelor, Guvernul a adoptat OUG pentru modificarea si completarea Legii nr.213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguratilor, ca urmare a insolventei City Insurance.
Urgenta demersului este justificata de modificarea termenului in care Fondul de Garantare a Asiguratilor (FGA) este indreptatit sa efectueze plati din disponibilitatile sale catre creditorii de asigurari, o masura de protectie a acestora in cazul insolventei unui asigurator.
Astfel, se modifica definitia plafonului de garantare cu referire expresa la nivelul maxim al garantarii pentru o creanta de asigurare datorata in temeiul unui contract, nu pe un creditor de asigurare.
Modificarea este necesara pentru a se asigura o protectie reala a creditorilor de asigurari, care au calitatea de contractant in mai multe contracte de asigurare. De asemenea, se majoreaza plafonul maxim de garantare de la 450.000 lei, la 500.000 de lei, pentru o creanta de asigurare.
Totodata, FGA va avea dreptul sa efectueze plati aferente despagubirilor/indemnizatiilor cuvenite creditorilor de asigurari in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a deciziei Autoritatii de Supraveghere Financiara de retragere a autorizatiei de functionare si de constatare a starii de insolventa a asiguratorului.
FGA poate deschide dosare de dauna
De asemenea, FGA are si competenta de a deschide dosare de dauna, la solicitarea petentilor, in cazul daunelor avizate la asiguratori inainte de data retragerii autorizatiei de functionare, dar pentru care nu s-au deschis dosarele de dauna, precum si de a efectua constatari suplimentare pentru dosarele deja deschise de asiguratori. Astfel, vor fi protejati creditorii de asigurari aflati in situatiile de mai sus.
Alte dispozitii se refera la stabilirea cuantumului daunelor morale cu respectarea principiului echitatii si prin raportare la consecintele negative suferite in plan fizic si psihic; reglementarea expresa a faptului ca executarea silita pentru titlurile executorii obtinute impotriva asiguratorului nu poate fi demarata impotriva Fondului; modificarea caii de atac a deciziilor FGA de respingere a platii sumelor solicitate, in sensul ca aceste decizii pot fi contestate la instantele civile de la sediul FGA spre deosebire de prevederile actuale care stabilesc posibilitatea de contestare la Curtea de Apel Bucuresti.
In consecinta, taxa de timbru de 200 de lei va fi aplicata si in cazul contestatiilor introduse la instantele judecatoresti in temeiul Legii nr.213/2015.
Fondul se poate indrepta direct impotriva cui incaseaza necuvenit sume
De asemenea, se introduce posibilitatea FGA de a se indrepta in mod direct impotriva persoanelor care au incasat necuvenit sume de la Fond si reglementarea expresa a dreptului Fondului de a avea puncte de lucru.
OUG mai reglementeaza competenta ASF de numire a Fondului ca administrator interimar al unui asigurator pentru care se dispune masura retragerii autorizatiei de functionare si se constata indiciile existentei starii de insolventa, precum si reglementarea atributiilor acestuia si reglementeaza posibilitatea FGA de a-si constitui conturi in valuta, precum si de a-si investi resursele financiare si in instrumente financiare si alte plasamente in valuta.
Actul normativ reglementeaza si competenta ASF de a stabili un plafon maxim al platilor efectuate de Fond prin intermediul postei, in scopul diminuarii costurilor generate de comisioanele aferente unor astfel de servicii de plata, in contextul in care exista o diferenta semnificativa intre comisioanele practicate de posta si cele ale institutiilor de credit.
De asemenea, se reglementeaza competenta comisiei speciale de a suspenda solutionarea cererii de plata, in situatia expres reglementata in care petentul solicita prelungirea termenului de furnizare a documentatiei solicitate de Fond, care include acte emise de alte entitati private sau publice.