Un deceniu de mediere cu succes: CSALB a ajutat mii de romani sa-si rezolve problemele financiare. Iata cum
csalb
De-a lungul a aproape un deceniu de activitate (2016-2025), aproximativ 5.100 de romani au reusit sa renegocieze conditiile contractelor cu bancile si IFN-urile prin intermediul CSALB (Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar). Beneficiile totale obtinute de acestia din procedurile de negociere se ridica la impresionanta suma de 14 milioane de euro, o dovada clara a eficientei si impactului acestei institutii.
Creat prin Ordonanta Guvernului nr. 38/2015, in urma adaptarii Directivei 2013/11/UE, CSALB ofera o solutie practica si rapida pentru consumatorii care nu isi pot rezolva pe cale amiabila disputele cu bancile. Spre deosebire de instantele clasice de judecata, unde procesele pot dura ani intregi, negocierile intermediate de conciliatorii CSALB se finalizeaza, in medie, in doar 30 de zile de la momentul depunerii cererii si acceptarii negocierii de catre banca.
Procedura simpla si exclusivitatea in domeniu
Totul incepe cu depunerea unei cereri pe platforma oficiala a CSALB,
csalb.ro. De acolo, daca banca accepta sa intre in procesul de negociere, solutionarea litigiului poate fi obtinuta intr-un timp record, termenul legal maxim fiind de 90 de zile. Este important de retinut ca CSALB este singurul cadru normativ national responsabil pentru rezolvarea alternativa a litigiilor financiar-bancare dintre consumatori si institutiile de credit sau IFN-uri.
Conciliatorii CSALB. Cine solutioneaza litigiile?
Conciliatorii sunt persoane cu pregatire juridica sau economica in domeniul financiar-bancar, cu experienta in exercitarea unei activitati juridice sau economice de cel putin 10 ani, sunt persoane cu buna reputatie. Solutionarea litigiului este exclusiv in sarcina conciliatorilor. Sunt independenti de partile in litigiu, nefiind platiti direct sau indirect de catre acestea la momentul desemnarii pentru examinarea cauzei. Lista conciliatorilor care colaboreaza cu CSALB poate fi consultata pe site-web
www.csalb.ro.
Ce tipuri de litigii pot fi solutionate prin intermediul CSALB?
Litigiile financiar-bancare in materie de consum. CSALB are exclusivitate in ceea ce priveste administrarea infrastructurii necesare procedurilor de solutionare alternativa ce se finalizeaza cu propunerea sau impunerea unei solutii pentru acest tip de litigii. La CSALB se pot adresa consumatorii care au o relatie contractuala cu un comerciant pe baza unui contract.
Daca ne referim la banci comerciale, vorbim de contracte de: cont curent cu sau fara card, card de credit sau de cumparaturi, depozit, credit, descoperit de cont, operatiuni de trezorerie, schimb valutar, certificate de depozit. Cat priveste IFN-urile, se pot solutiona eventualele litigii care apar in contractele de credit/card de credit sau in cele de leasing.
Indeplinesti conditiile pentru a te adresa CSALB?
Se poate adresa institutiei oricine are sau crede ca are:
-
rate considerate de catre consumator ca fiind marite de comerciant in mod abuziv;
-
comision de monitorizare credit, alte comisoane de risc considerate de consumatori ca fiind abuzive;
-
creditul declarat ca fiind scadent anticipat, fara respectarea conditiilor contractuale;
-
clauze calificate de catre consumatori ca fiind abuzive, privind aplicarea unor dobanzi penalizatoare.
Sau daca vrea:
-
returnarea comisionului de administrare care – in perceptia consumatorilor – a fost retinut in mod nejustificat;
-
eliminarea comisioanelor lunare de urmarire si de administrare;
-
restituirea sumei ce a rezultat din marirea marjei dobanzilor, in mod excesiv, in acceptiunea consumatorilor;
-
radierea inregistrarilor din biroul de credit.
Sau daca aveti si alte nemultumiri fata de banca sau IFN-ul cu care aveti un contract.
Dar mai intai trebuie sa va asigurati ca:
-
va adresati CSALB ca persoana fizica si aveti o nemultumire legata de o relatie contractuala cu un comerciant, banca sau IFN;
-
inainte de a formula o cerere Centrului nostru, ati incercat sa rezolvati diferendul direct cu comerciantul. Faceti dovada ca ati inregistrat o cerere la comerciant si ati incercat o negociere cu acesta, chiar daca v-a raspuns sau nu in termenul de 30 de zile. Pastrati copia solicitarii cu numar de inregistrare pentru a o atasa ulterior la dosarul depus la CSALB.
Ce documente trebuie sa depui?
-
cerere catre CSALB (model aici https://csalb.ro/formular-cerere/)
-
dovada scrisa ca ati incercat anterior o solutionare directa cu banca/IFN-ul
-
contract bancar (de credit/cont curent/card etc.) si/sau de garantie, acte aditionale, extrase de cont, grafice de rambursare etc.
Indiferent unde locuiti in tara/in strainatate si aveti un contract cu o banca/un IFN cu sediul in Romania, trimiteti totul pe e-mail, office@csalb.ro, prin posta la adresa str. Sevastopol nr. 24, Sector 1, Bucuresti, sau personal la sediul CSALB.
Pentru consumator intreaga procedura este GRATUITA. Daca documentele sunt trimise prin Posta sau curier, consumatorul suporta taxele de transport. De asemenea, in cazul in care consumatorii isi angajajeaza un avocat/un alt reprezentant, costurile acestuia sunt suportate de ei. Procedura dureaza maximum 90 de zile.
Sursa foto: facebook.com/csalb