Transportul public gratuit a ramas in pana
transport gratuitgabriela fireasubventionare transporttrafic bucuresticar sharingbike sharing
Cand candida pentru functia de primar general al Bucurestiului, doamna Gabriela Firea promitea marea cu sarea si, pe langa acestea, una dintre cele mai bune masuri (poate singura) de decongestionare a traficului rutier si de reducere a poluarii: “gratuitatea†transportului in comun.
Ghilimele... intrucat absolut nimic nefiind gratuit (in ciuda folosirii acestui termen), nicaieri in lume, corect ar fi spus subventionarea in totalitate, 100%, a transportului in comun.
Daca, acum, Primaria Generala a Municipiului Bucuresti plateste 600 de milioane de lei pe an subventie, cum bine arata, in campanie, doamna Firea, atunci mai poa’ sa dea inca o data pe atat, si, gata, transportul in comun… “gratuit”, deci, platit de autoritatea locala, deci, platit din taxele si impozitele cetatenilor, directionate spre ceva util, nu pentru miliarde de panselute si concerte, tot gratuite, desigur...
Odata vazuta ispravniceasa, pardon, primarita, doamna Firea nu mai vorbeste (si, culmea, nici n-o mai intreaba cineva!) despre “gratuitatea” transportului in comun.
In loc de masura asta, primaria a scumpit ora de parcare, mai ales in centru, si are in plan propriul program rabla, ceea ce este o masura buna.
In rest, tot felul de festivaluri si cupoane pentru ochelari, pentru excursii in Grecia, pentru natalitate in vitro si, mai nou, pana si pentru aparate ortodontice fixe, pentru copiii cu varste intre 10 si 17 ani...
Sa nu ne intelegem gresit... exista autoritati ale statului, alea centrale, care au in grija protectia sociala, poate tocmai de aceea unul dintre ministere este si al solidaritatii sociale.
Ieri, doamna primar a supus votului Consiliului General, care a zis “pas”, o “prima” pentru cine se… asociaza cu vecinii, cu prietenii, cu ce cunostinte mai are intr-un fel de mic transport in comun, dar cu masina proprietate personala.
Mai exact, primaria propunea decontarea combustibilului folosit de cetateni, pana la valoarea de 500 de lei lunar, daca mai multe persoane folosesc in comun un autoturism proprietate personala pentru deplasarea in aceeasi directie.
Doamna primar a citat o statistica pe care, pana acum, nimeni nu o contesta si care poate fi confirmata cu ochiul liber, cam peste tot in lume, deci, si la noi: in peste 80% dintre cazuri, masinile, autoturismele, merg cu o singura persoana la bord.
Alte propuneri supuse votului Consiliului au fost infiintarea unui sistem municipal de car-sharing, cu autoturisme electrice sau hibrid, infiintarea unui serviciu municipal de transport dotat cu microbuze scolare care sa faciliteze transportul elevilor din ciclul primar si infiintarea unui sistem municipal de bike-sharing, cu biciclete electrice.
Pentru ca nu i s-a aprobat faza cu “prima”, doamna Firea a acuzat un vot politic si a amintit ca a fost votata de cetateni... de parca ea insasi nu ar fi persoana politica, iar pe consilierii de la celelate partide nu i-ar fi votat nimeni...
La prima vedere, propunerea cu platitul benzinei pare una buna, numai ca cine si cum ar putea controla zilnic cine si cum si cu cine merge cu masina sa?
Deci, in loc de subventii fanteziste, in loc de cumpararea de microbuze speciale, de servicii de car sau bike sharing, de ce nu se concentreaza primaria pe probabil singura solutie viabila: transportul in comun “gratuit”, desigur, cu autobuzele alea noi care parca nu mai vin, cu inca o transa de cateva sute, in anii urmatori; cu tramvaie si cu troleibuze, toate pazite in interior, exact cum a promis doamna Firea si cum este 100% fezabil?
Dupa ce, in 2013, in capitala Estoniei, Tallin, transportul cu autobuzul a devenit “gratuit”, la jumatatea acestui an, Estonia a fost si prima tara europeana in care transportul inter-orasenesc cu autobuzele este la fel de gratuit (deci, platit 100% de catre stat), in 11 dintre cele 15 comitate, pentru a limita arderea de combustibili fosili. Deci, se poate.
In afara de asta, daca nou (re)denumita Societate de Transport Bucuresti (STB) are deja cateva sute de autobuze si troleibuze, urmeaza sa vina inca 400, plus alte 100 de troleibuze autonome si 130 de autobuze hibride, a caror cumparare a fost aprobata joi, pe unde vor mai circula si astea?
Noroc ca, pe la pastele cailor, va fi data in folosinta Magistrala 5 de metrou...