Teama de esec in antreprenoriatul romanesc
antreprenoriatantreprenoriat romanescesecesec afaceri
Antreprenoriatul este mai dinamic ca oricand in Romania in acest moment. Daca la editia 2014 a studiului EY Antreprenorii vorbesc - Barometrul antreprenoriatului romanesc observam cresterea vizibilitatii in mass-media a povestilor antreprenoriale de succes, in 2015 nu doar ca antreprenoriatul este un subiect de discutie foarte efervescent, dar in fiecare saptamana se anunta noi si noi initiative cu focus pe acest subiect, de la hub-uri, la evenimente de pitching sau networking, la tranzactii care implica startup-uri in tehnologie.
In acelasi timp insa, a inceput sa se discute mai relaxat si despre esecul in afaceri. Este o turnura normala a comunicarii din jurul antreprenoriatului, care indica faptul ca antreprenorii sunt mai deschisi sa detalieze obstacolele cu care s-au confruntat in parcursul antreprenorial.
Frica de esec ramane insa una dintre barierele semnificative care ii opresc pe romani sa isi deschida propria afacere, in conditiile in care eliminarea stigmatului esecului este critica pentru dezvoltarea initiativei personale. Pentru 37% dintre antreprenorii respondenti in cadrul studiului EY Antreprenorii vorbesc - Barometrul antreprenoriatului romanesc 2015 , esecul reprezinta o bariera pentru viitoarele proiecte de afaceri, 17% considera ca acesta reprezinta o nereusita in cariera, iar pentru 11% indica lipsa abilitatilor necesare.
In acelasi timp, procentul celor care cred ca esecul este un prilej de invatare a crescut de aproape 6 ori fata de 2014, pana la 29%; iar numarul celor care cred ca esecul nu afecteaza viitoarele proiecte a scazut cu 3 puncte procentuale, pana la 6%.
Prin comparatie, studentii sunt mai optimisti decat antreprenorii in privinta perceptiei esecului in afaceri: doar 22% din studenti vad esecul ca o bariera pentru viitoarele proiecte de afaceri, fata de 37% dintre antreprenori. In acelasi timp, sunt mai pesimisti in perceptia esecului ca prilej de invatare si considera intr-o masura mai mare comparativ cu antreprenorii esecul in afaceri ca un indicator al lipsei abilitatilor necesare pentru a fi antreprenor sau al unui esec in cariera.
Pentru ca expunerea la povestile de succes reprezinta cel mai eficient factor in favorabilizarea societatii la optiunea de a fi antreprenor, faptul ca noile generatii afirma majoritar, in studiul EY Barometrul educatiei si culturii antreprenoriale in randul studentilor - Romania 2014, ca au fost expusi la experienta antreprenoriala in familie sau in cercul de cunostinte, sau chiar au ajutat in afacerea respectiva, reprezinta un semnal pozitiv. Aceste semne pot sustine optimismul celor 55% dintre antreprenori care cred ca vom avea un mediu prietenos pentru antreprenori in maxim 10 ani.
Ce spun noile generatii despre antreprenoriat
Pentru tineri, ideea afacerii si planul de afaceri, calitatea relatiilor de business si capitalul cu care se incepe afacerea – sunt toate importante pentru succesul start-up-ului, conform studiului EY Barometrul educatiei si culturii antreprenoriale in randul studentilor. Norocul este considerat cel mai putin important de catre respondenti, in timp ce ideea afacerii si calitatea planului de afaceri sunt cele mai importante aspecte pentru ca afacerea sa aiba succes.
Conform aceluiasi studiu, derulat de EY in colaborare cu ASE in randul a 765 de studenti, majoritar aflati in an terminal de studiu la universitati economice, cele mai importante trei calitati ale unui antreprenor de succes sunt viziunea, motivatia si pasiunea. Raspunsurile indica faptul ca tinerii considera ca ideea si viziunea antreprenoriala, combinate cu o motivatie foarte puternica pentru a reusi si pasiunea pentru ideea de afaceri, sunt in ADN-ul unui antreprenor de succes.
In concluzie, desi tendinta este pozitiva, decalajele de cultura antreprenoriala intre societatea romaneasca si societatile antreprenoriale sunt semnificative. Insa, daca efervescenta continua cel putin in acelasi ritm, mediul antreprenorial romanesc se va dezvolta foarte rapid, pe fondul somajului ridicat in randul tinerilor. Conform datelor Institutului National de Statistica, somajul in randul tinerilor a fost in primul trimestru 2015 de 24,7%, fata de 7,4% la nivelul intregii populatii.
Autor: Mihaela Matei - Special Projects & Digital Officer, coordonatoarea Barometrului antreprenoriatului romanesc