Surprinzator: Peste 60% dintre romani nu au incredere in ceea ce vad la televizor
fake newsdezinformarestiri false
60,7% dintre romani nu au incredere in informatiile difuzate la televizor, in timp ce 55% sunt de parere ca in ultimele luni au fost expusi la stiri false si dezinformari, arata datele sondajului realizat de INSCOP Research, "Neincrederea publica: Vest vs. Est, ascensiunea curentului nationalist in era dezinformarii si fenomenului stirilor false".
Sondajul scoate la iveala neincrederea romanilor in ceea ce se difuzeaza la televizor
Desi suntem mari consumatori de continut mediatic, se pare ca peste 60% dintre romani nu au, totusi, incredere in ceea ce vad la televizor.
Cele mai multe persoane care au tras concluzia ca au fost expusi fenomenului de fake news si dezinformare prezinta anumite trasaturi caracteristice:
-
au sub 44 de ani
-
poseda un nivel de educatie mai ridicat
-
au un venit care le asigura mai mult decat un trai decent
Aceste caracteristici par sa stea la baza capacitatii oamenilor de a identifica dezinformarea.
La polul opus, oamenii care considera ca au fost expusi la fake news in mica masura sau chiar deloc, sunt descrisi ca fiind:
-
in special persoane peste 45 de ani
-
cu un nivel de educatie mai scazut
-
cu un venit redus si persoane care nu folosesc retele sociale.
Increderea vs. neincrederea in informatiile din social media
Increderea in informatiile primite pe retele sociale este, in medie, mai mare in randul urmatoarelor categorii: cei cu varsta intre 45 si 59 de ani, locuitori din urbanul mic.
Sunt neincrezatori in informatiile primite pe retele sociale mai ales: tinerii, cei cu educatie superioara si cu un venit mai ridicat, locuitori din Bucuresti si din urbanul mare, utilizatorii de retele sociale.
In formatiile de pe paginile de internet ale canalelor mass-media au mai degraba incredere 21,8% dintre cei intervievati, iar 67,6% au mai degraba neincredere. Ponderea non-raspunsurilor este de 10,7%;
O parte semnificativa dintre romani crede ca majoritatea stirilor false vin din Rusia
Studiul arata ca 24% dintre conationalii nostri sunt de parere ca "Rusia este principala tara care sustine actiuni de propaganda, dezinformeaza si raspandeste stiri false in Romania".
Uniunea Europeana se claseaza pe locul doi in acest clasament cu 18,5% dintre raspunsuri, urmata de China (14,8%), Ungaria (9,2%), SUA (9,2%) si Germania (3,3%). 1,6% dintre cei chestionati considera ca alta tara sustine astfel de actiuni in Romania.