a) (1) Echipamente tehnologice, cu exceptia jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale. Prin echipamente tehnologice, conform grilei de punctaj, se inteleg toate activele corporale din categoria mijloacelor fixe descrise in grupele 2.1, 2.2. si 2.3. din H.G. nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu exceptia celor specificate de prezenta procedura de implementare.
(2) In categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate si activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joaca, sali de sport, fitness, drone, x-body si de forta, echipamente, respectiv sisteme specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, sisteme care utilizeaza surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare, precum si vehicule 100% electrice.
(3) Achizitia de sisteme, instalatii si echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, sisteme care utilizeaza surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare, precum si de vehicule 100% electrice, e considerata ca intruneste criteriul de punctaj aferent dezvoltarii durabile in cazul in care totalul cheltuielilor eligibile din aceasta categorie este de minimum 5% din valoarea AFN.
(4) Exemple de echipamente, respectiv sisteme specifice in scopul obtinerii unei economii de energie, sisteme care utilizeaza surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat finantare, precum si vehicule 100% electrice sunt: autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, trotinete, 100% electrice, pompe de caldura, mini-eoliene, sisteme incalzire / racire, compresoare aer, panouri si / sau sisteme fotovoltaice, panouri solare, etc.
(5) Nu sunt asimilate echipamentelor tehnologice mijloacele de transport explicitate conform art. 4.3.1 lit. c) sau subansamble pentru aceste mijloace de transport, cu exceptia vehiculelor 100% electrice, si nici cheltuielile mentionate la art.4.3.1 lit. f.)
b) (1) Achizitionarea de spatii de lucru, spatii de productie si spatii pentru prestari servicii si comert. Valoarea activului ce urmeaza a fi achizitionat in cadrul Programului se va face pe baza unei evaluari a unui expert evaluator ANEVAR, cu exceptia spatiilor mobile de lucru/ productie / prestari servicii / comert.
(2) Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie sa aiba destinatie locativa atat la momentul achizitiei, cat si pe toata durata de implementare a Programului.
(3) In categoria spatii mobile de lucru / productie / prestari servicii / comert sunt incluse si corturile pentru organizare evenimente si baloanele presostatice. Pentru spatii mobile de lucru / productie / prestari servicii / comert nu este necesar raport ANEVAR.
c) (1) Mijloace de transport, altele decat cele prevazute la art. 4.3.1, lit. a), alin. (4): autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, rulote cu sau fara motor, elevatoare, incarcatoare, remorci si semiremorci, platforme, izoterme si frigorifice, doc plutitor, salupe maritime pentru calatori, ambarcatiuni de agrement, aparate de zbor, autoutilitare si autovehicule cu destinatie speciala, cu exceptia tuturor vehiculelor simbol G, conform Ordinului MLPTL 211/2003 cu modificarile si completarile ulterioare. Vehiculele 100% electrice vor fi asimilate echipamentelor prevazute la 4.3.1 lit. a). Nu se finanteaza vehiculele de transport rutier de marfuri in contul tertilor sau contra cost, solicitate de intreprinderile care efectueaza transport rutier de marfuri.
(2) Pentru activitatile de rent-a-car, scoli de soferi si pilotaj si transporturi cu taxi-uri nu este limitata valoarea maxima si numarul de autoturisme achizitionate.
(3) Cu exceptia activitatilor prevazute la alin. (2), autoturismele sunt eligibile pentru toate activitatile din cadrul Programului in valoare eligibila de maximum 50.000 lei (cu exceptia celor 100% electrice) si maximum 1 autoturism / beneficiar.
(4) In cazul in care intreprinderea beneficiara de ajutor de minimis, pe langa activitatea eligibila pentru care solicita ajutor in cadrul schemei de minimis, desfasoara si activitati de transport de marfuri in contul tertilor sau contra cost, aceasta nu poate utiliza ajutorul de minimis pentru achizitionarea de mijloace de transport marfa decat daca se asigura, prin separarea activitatilor sau o distinctie clara intre costuri, ca activitatea exclusa din domeniul de aplicare al schemei nu beneficiaza de ajutoare de minimis;
d) Achizitionarea de mobilier, aparatura birotica si sisteme de protectie a valorilor umane si materiale, conform grupei nr. 3 din HG 2139/2004;
e) (1) Salariile, utilitatile (energie electrica, consum apa, gaze, salubritate, abonament telefon si internet), serviciile de contabilitate si cheltuielile aferente chiriilor pentru spatii de lucru, spatii de productie sau spatii pentru prestari servicii si comert;
(2) Pentru aplicantii, care isi asuma crearea si mentinerea unui singur loc de munca prin intermediul Programului, valoarea acestor cheltuieli (salarii, utilitati, servicii de contabilitate si chirii) reprezinta o suma forfetara de maximum 30.000 lei din valoarea cheltuielilor eligibile aprobate in urma verificarii cererii de finantare, respectiv din suma cheltuielilor aprobate la decont. Decontarea se face in baza cererii beneficiarului insotita de documentele care sa ateste crearea a minimum 1 loc de munca;
(3) Pentru aplicantii, care isi asuma crearea si mentinerea a doua locuri de munca prin intermediul Programului, valoarea acestor cheltuieli (salarii, utilitati, servicii de contabilitate si chirii) reprezinta o suma forfetara de maximum 60.000 lei din valoarea cheltuielilor eligibile aprobate in urma verificarii cererii de finantare, respectiv din suma cheltuielilor aprobate la decont. Decontarea se face in baza cererii beneficiarului insotita de documentele care sa ateste crearea a minimum 2 locuri de munca;
f) (1) Pachet digital (voucher de digitalizare), care sa contina minimum site de prezentare a activitatii sau magazin on-line, cheltuieli inregistrare domeniu fara hosting, pentru operatorii economici care nu detin alt site, si care trebuie sa fie functional la data depunerii cererii de rambursare a ajutorului de minimis si pe toata perioada de monitorizare, cheltuieli de promovare a site-ului/magazinului on-line, un soft necesar desfasurarii activitatii si semnatura electronica.
(2) Pachetul digital poate contine si echipamente IT, tehnica de calcul tip PC, format din: unitate centrala, server, monitor, imprimanta /copiator /multifunctionala, inclusiv sisteme portabile, licente necesare desfasurarii activitatii, telefoane smart, tablete.
(3) Pachetul digital (voucherul de digitalizare) reprezinta cheltuiala obligatorie in cadrul Programului sub sanctiunea respingerii la finantare si este in valoare minima de 25.000 lei.
(4) Cheltuiala cu semnatura electronica este eligibila si inainte de semnarea acordului de finantare.
g) Active necorporale referitoare la brevete de inventie, francize , etichetare ecologica;
h) Cursuri de dezvoltare a abilitatilor antreprenoriale desfasurate in Romania sau in alta tara membra a Uniunii Europene – pentru asociatul/ actionarul/ administratorul/ angajatii societatii aplicante, in valoare eligibila de maximum 1.000 lei/persoana;
i) Taxa pe valoarea adaugata (TVA) nedeductibila pentru aplicantii neplatitori de TVA conform Codului Fiscal;
j) Consultanta pentru intocmirea documentatiei in vederea obtinerii finantarii in cadrul prezentului Program si pentru implementarea proiectului, in valoare eligibila de maximum 10.000 lei; Aceasta activitate poate fi efectuata inainte de semnarea acordului de finantare. Furnizorii de servicii de consultanta eligibili in cadrul Programului pot fi numai organizatii furnizoare de consultanta care au dreptul legal de a desfasura acest tip de activitate, respectiv au activitatea de consultanta in statut sau sunt intreprinderi care au ca activitate autorizata a fi desfasurata una dintre activitatile incluse in cod CAEN-Rev2 diviziunea 70. Societatile care furnizeaza servicii de consultanta in cadrul Programului Start –up Nation nu pot avea calitatea de furnizori pentru alte cheltuieli eligibile in cadrul programului.
k) Doua placute informative obligatorii, sub sanctiunea neacordarii AFN, in valoare de maximum 500 de lei care vor fi plasate astfel:
- una in interiorul spatiului de la locatia de implementare a proiectului (indoor), in locul cu vizibilitatea cea mai buna pentru vizitatori (receptie, secretariat, loc de asteptare etc);
- una in exteriorul spatiului de la locatia de implementare a proiectului (outdoor), in locul cu vizibilitatea cea mai buna pentru clienti, pe langa spatiul unde se desfasoara activitatea (fatada stradala, intrare in cladire etc).
l) Cheltuieli financiare aferente creditelor/ garantiilor obtinute pentru creditele contractate de beneficiari in vederea realizarii proiectelor acceptate in cadrul Programului, pentru solicitantii care utilizeaza credit pentru implementarea proiectului.
4.3.2 (1) Sistemele de minare/stocare pentru criptomonede nu se finanteaza.
(2) Nu se finanteaza cheltuielile aferente activitatilor de astrologie si spiritism, inclusiv on-line, servicii personale de tipul: servicii de escorta, servicii de stabilire a intalnirilor, video chat, servicii ale agentiilor matrimoniale, video chat on-line pentru consiliere matrimoniala si psihologica, site-uri de matrimoniale.
4.3.3 Activele corporale achizitionate in cadrul Programului sunt considerate cheltuieli eligibile daca fac parte din categoria mijloacelor fixe.
4.4 (1) Fiecare cheltuiala efectuata trebuie sa fie in legatura cu fluxul activitatilor/ subactivitatilor care sunt necesare desfasurarii activitatilor codului CAEN, autorizat cel tarziu la momentul platii, pentru care se solicita finantare, asa cum sunt detaliate activitatile codului CAEN in “Clasificarea activitatilor din economia nationala - CAEN Rev. 2”, cu exceptia sumei forfetare.
(2) Orice societate cu activitate economica neactualizata conform CAEN Rev. 2 va fi respinsa la finantare.
(3) Cheltuielile privind avizele sau alte taxe (cu exceptia TVA nedeductibil, timbru verde si accize energie electrica), ambalarea, transportul, punerea in functiune, montarea, manopera si instruirea personalului pentru utilizarea echipamentelor/ utilajelor/ programelor software achizitionate, nu sunt eligibile.
4.5. Activele achizitionate trebuie sa fie noi (cu exceptia spatiilor pentru care se solicita raport ANEVAR), iar pentru toate activele achizitionate pe Program nu se aplica amortizarea accelerata prevazuta in Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul activelor achizitionate, ajutorul financiar va fi acordat numai daca acestea exista la locul implementarii proiectului si dupa caz, sunt puse in functiune, cu respectarea reglementarilor tehnice aplicabile. In caz contrar, ajutorul financiar nu se acorda.
4.6. Nu se acorda ajutor financiar pentru activele achizitionate in sistem de leasing, second-hand si cele care au constituit obiectul unei subventionari/finantari nerambursabile din alte surse.
4.7. Solicitantii (asociati, actionari, administratori sau intreprinderi) pot beneficia de finantarea nerambursabila obtinuta in cadrul Programului Start-up Nation o singura data pe perioada 2017-2027.
4.8. Beneficiarii sunt obligati sa asigure in favoarea Agentiilor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Atragere de Investitii si Promovare a Exportului activele corporale achizitionate prin Program impotriva tuturor riscurilor, pe o perioada de 4 ani (anul de implementare + 3 ani de monitorizare) si sa cesioneze toate drepturile pe care le vor dobandi in temeiul asigurarii catre AIMMAIPE. Aceasta asigurare poate fi facuta si anual, cu obligativitatea trimiterii catre AIMMAIPE, anual, a unei copii dupa aceasta la momentul reinnoirii. In situatia unui credit punte, asigurarea activelor corporale poate fi cesionata, cu acordul AIMMAIPE, in favoarea institutiei partenere pana la rambursarea acestuia.
Te-ar putea interesa si: Germania insista: Inca nu putem renunta la gazul de la rusi, la petrol da, anul asta
Start-Up Nation 2022. Aplicarea prevederilor referitoare la achizitii
(1) Solicitantii care au semnat acordul de finantare au obligativitatea de a achizitiona bunurile si serviciile eligibile cu respectarea principiilor prevazute in legislatia in vigoare privind atribuirea contractelor de achizitie publica, inclusiv principiul celor 3 E (economicitate, eficienta si eficacitate).
(2) In cazul in care exista o suspiciune privind nerespectarea tuturor principiilor prevazute la art. 4.9, alin. (1), respectiv exista diferente disproportionate intre preturile de achizitie si preturile medii de piata, AIMMAIPE poate solicita clarificari sau poate refuza plata.
(3) Aplicantii vor avea posibilitatea incarcarii de oferte la momentul inscrierii.
4.10. (1) O intreprindere nu poate avea in cadrul aceleiasi sesiuni de Program calitatea de beneficiar si cea de furnizor pentru alte intreprinderi beneficiare de ajutor financiar nerambursabil, respectiv pentru elemente de cost (bunuri/servicii) achizitionate si decontate in cadrul Programului.
(2) O persoana fizica nu poate fi furnizor catre firmele beneficiare de AFN in care este asociat/actionar/administrator.