Starbucks se gandeste sa-si francizeze afacerea in Europa
starbuckseuropafrancize
Starbucks se gandeste serios sa-si francizeze business-ul in Europa, un pas inedit in cazul companiei americane. Starbucks a evitat intotdeauna francizarea, chiar si cand aceasta a devenit populara in randul restaurantelor din SUA, motivand ca doreste sa-si administreze singura brandul. In Europa, Starbucks ar putea avea insa nevoie de francizare, pentru a ramane competitiva.
In februarie 2013, compania a deschis prima cafenea francizata din istoria sa, in oraselul britanic Liphook si in prezent are 45 de asemenea cafenele francizate in Marea Britanie, detinute de noua antreprenori. Starbucks va inaugura o asemenea cafenea in franciza in Franta si doreste sa extinda strategia pe teritoriul batranului continent.
Cafenelel francizate reprezinta o mica parte din cele 2.000 de cafenele Starbucks din Europa, Orientul Mijlociu si Africa. Acestea au permis insa americanilor sa exploreze alte zone de profit, altfel inabordabile.
Starbucks a fost criticata de consumatori si politicieni in Marea Britanie, din cauza neachitarii unor taxe. In iunie, lantul de cafenele si-a platit taxele catre guvernul britanic si doreste sa isi onoreze, de acum incolo, datoriile. O purtatoare de cuvant a companiei a declarat ca scandalul taxelor nu a afectat vanzarile companiei.
Lanturile de restaurante americane care activeaza in Europa au acceptat de ceva vreme ideea francizarii si printre ele se numara McDonald's si Burger King.
Sharon Zackfia, analist al William Blair & Co, a declarat ca modelul francizat este perfect in cazul economiilor europene slabite. "Investitorii prefera sa cheltuiasca mai muti bani pe pietele unde pot obtine un profit", explica Zackfia.
Chiar daca Starbucks a evitat mereu francizarea, a administrat o serie de cafenele in China printr-un joint venture cu o companie chineza si anul trecut a folosit aceeasi metoda in India. In Europa, Starbucks va miza pe cafenelele licentiate de companie si cele francizata. Din cele 200 de cafenele pe care Starbucks le va inaugura in Europa, Orientul Mijlociu si Africa, in actualul an fiscal, circa 75% vor fi licentiate sau francizate.
Francizele prezinta riscul de a nu se ridica la nivelul afacerilor originale. Starbucks si-a aparat cu strictele brandul, de-a lungul anilor. In 2011, a incheiat o colaborare cu Kraft Foods, dupa ce jucatorul alimentar nu ar fi promovat si vandut cum se cuvine cafeaua Starbucks in magazine. Starbucks a platit celor de la Kraft 2,8 miliarde dolari, in urma renuntarii la contract.
Anil Patil, detinatorul primei cafenele francizate Starbucks din Liphook si fost proprietar al unui lant de 20 pizzerii Domino's Pizza in Anglia, a declarat ca, pentru a ajunge sa detina un asemenea local, a participat la un workshop de 3 zile la sediul Starbucks din Amsterdam, unde a invatat cum isi procura/prajeste compania celebra cafea.
Actualmente, Patil detine 5 cafenele Starbucks si va infiinta alte 7 cafenele pana la finele anului fiscal al Starbucks; in urmatorii doi ani, Patil spera sa mai deschida alte 15 asemenea cafenele.
Starbucks intentioneaza sa limiteze numarul partenerilor francizati in Marea Britanie la 25. Acestia semneaza un contract pe zece ani cu Starbucks si trebuie sa deschida 10 sau mai multe cafenele si sa aiba experienta in dezvoltarea imobiliara sau in administrarea unor retaileri - dincolo de conditia financiara de a detine cel putin 500.000 lire sterline (805.000 dolari), pentru afacerea respectiva.
Una din cafenele Starbucks licentiate se afla intr-un tren elvetian. Cafeneaua este administrata de compania feroviara elvetiana. De asemenea, Starbucks a inceput sa deschida cafenele in cladirile cu birouri din Europa si a introdus brandul Best Coffee din Seattle in Asda, o unitate a Wal-Mart Stores Inc.