Soferii Uber, Bolt si Clever risca amenzi de pana la 5.000 de lei daca nu respecta aceste reguli
ridesharinguberboltclevertaximetristiordonanta taximetristilortransport
Guvernul a adoptat Ordonanta de Urgenta care reglementeaza transportul alternativ de persoane desfasurat de companiile de ride-sharing, precum Uber, Bolt sau Clever.
Serviciile de ride sharing au intrat in legalitate dupa ce Guvernul a adoptat OUG-ul care reglementeaza acest domeniu.
”Ordonanta de Urgenta are in vedere definirea activitatilor de transport alternativ, a modului de efectuare a acestuia si a tuturor actorilor implicati, modalitatea de reglementare a platformelor digitale si a tuturor operatorilor de transport alternativ, modalitatea de fiscalizare a veniturilor obtinute in urma acestor activitati, atat de conducatorii auto cat si de operatori, cat si stabilirea obligatiilor ce trebuie stabilite de platforme sau de conducatorii auto”, a declarat, marti, ministrul Transporturilor, Razvan Cuc.
Oficialul de la Transporturi a explicat rolul si necesitatea acestui act normativ: "Ordonanta de Urgenta are in vedere definirea activitatilor de transport alternativ, a modului de efectuare a acestuia si a tuturor actorilor implicati, modalitatea de reglementare a platformelor digitale si a tuturor operatorilor de transport alternativ, modalitatea de fiscalizare a veniturilor obtinute in urma acestor activitati, atat de conducatorii auto cat si de operatori, cat si stabilirea obligatiilor ce trebuie stabilite de platforme sau de conducatorii auto". Razvan Cuc a mentionat faptul ca Ordonanta pentru ride-sharing "era o urgenta, motiv pentru care autoritatile au reglementat aceasta practica in timp record".
Taximetristii se opun in continuare acestui act normativ si spun ca platformele de ride-sharing nu fac concurenta loiala. Taximetristii au afirmat in timpul protestelor ca ei au un tarif fix, iar cei de la Uber, Clever si Bolt au tarife ”dinamice”.
”Este vorba de un pret alternativ. Piata va stabili pretul”, spune insa Cuc. Acesta a mai explicat ca, daca nu sunt de acord cu pretul firmelor de ridesharing, clientii au posibilitatea de a alege sa calatoreasca sau nu cu acestea, iar acest lucru va influenta intr-un fel sau altfel pretul.
”Acum concurenta este libera. Romanii vor decide cu cine vor sa mearga in Bucuresti si nu numai. (...) Nu mai exista niciun fel de discriminari, a concluzionat Razvan Cuc.
Taximetristii amenintau ca vor intra in greva foamei daca aceasta Ordonanta va fi adoptata, fiindca, spun taximetristii clasici, ride-sharing-ul face parte dintr-un "sistem de taxi paralel". De asemenea, taximetristii au mai sustinut ca legea le permite soferilor care ultilizeaza platformele online sa falimenteze programul Rabla, intrucat pot folosi masini cu 15 ani vechime.
Confom noilor reglementari, atat soferii cat si companiile de ride-sharing trebuie sa se supuna unor reguli stricte. De exemplu, companiile de tip Uber sa obtina avizul tehnic de la Ministerul Comunicatiilor in fiecare an (anterior era vorba de o autorizatie pe 3 ani). Taxa anuala pe care o vor achita la MCSI este 50.000 de lei.
Reguli pentru autoturisme:
au maxim 5 locuri, inclusiv locul conducatorului auto;
au inspectia tehnica periodica (ITP) realizata la fiecare 6 luni;
la momentul cursei trebuie sa corespunda normelor tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si utilizarea conform destinatiei;
detin copia conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ.
sa nu fie mai vechi de 15 ani
autoturismele pot fi in proprietatea soferilor, sau in leasing, or prin inchiriere sau comodat.
Soferii sa aiba varsta de cel putin 21 de ani si sa detina un certificat de atestare a pregatirii profesionale pentru transportul de persoane in regim de inchiriere eliberat de Autoritatea Rutiera Romana – A.R.R.; sa detina permis de conducere categoria B cu o vechime de cel putin 2 ani;
sa aiba elemente distinctive inscriptionate pe caroserie. Vor avea afisat la vedere, pe parbriz in partea dreapta jos si pe luneta in partea dreapta jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, pentru fiecare platforma digitala utilizata (Uber, Bolt etc). Acest ecuson va contine urmatoarele elemente: numar de inmatriculare si denumirea platformei pe care este acceptate autoturismul.
Reguli pentru soferi:
Soferii trebuie sa se supuna si ei unor reguli. Spre exemplu, acestia trebuie sa aiba minimum 21 de ani impliniti si sa detina permis de conducere categoria B de cel putin doi ani si sa detina un certificat de atestare a pregatirii profesionale pentru transportul de persoane in regim de inchiriere.
Acest atestat se obtine in urma promovarii prin test grila a unui curs de pregatire in acest sens. Certificatul are valabilitate nedeterminata, insa necesita o viza la fiecare cinci ani. Viza in cauza se obtine tot printr-un test grila.
De asemenea, soferilor li se impun si cateva norme de tinuta si comportament. Concret, soferii platformelor de ride-sharing vor trebui sa “aiba o tinuta corespunzatoare, un comportament civilizat si preventiv in relatia cu clientul, sa nu refuze efectuarea cursei in conditiile initial agreate, sa nu solicite plata de catre pasager a unei alte sume de bani in schimbul activitatii de transport efectuate, sa nu utilizeze mijloacele audio/video fara acordul clientului.” (asta este valabil si pentru taximetristi).