Monitorizarea unui esantion de 300 de companii la nivel international reflecta faptul ca rezultatele anuale obtinute de companiile care au apelat la recompensarea non-financiara a partenerilor din vanzari, distribuitorilor sau resellerilor pentru atingerea targeturilor stabilite au fost mult mai bune comparativ cu cele raportate, in acelasi interval, de catre firmele care au recurs la motivarea financiara. „Incentivarea non-financiara isi dovedeste eficienta datorata in primul rand faptului ca declanseaza un raspuns psihologic din partea beneficiarilor: utilizand-o, companiile muta competitia partenerilor bazata strict pe recompensele banesti intr-o zona a cadourilor si a recompenselor memorabile”, explica
Jean Istasse (foto), Director General al Sodexo Solutii pentru Motivare.
Conform cercetarii Sodexo White Paper: Non-Cash Incentive&Recognition recent realizata la nivel global, in cazul companiilor care au implementat programe de incentivare non-cash, veniturile anuale au crescut cu 9,6%, fata de avansul de 3% inregistrat de catre companiile care au pus accent pe recompensele financiare. Veniturile medii generate de fiecare om de vanzari au crescut cu 2,1%, fata de scaderea de 0,7% resimtita de acelasi indicator in companiile care au recurs la motivarea in bani. Gradul de atingere a targetului a inregistrat un avans de 1,6% in companiile din prima categorie, in vreme ce in a doua categorie indicatorul a reflectat o scadere de 2,2%.
Pe masura ce multinationalele au inceput sa isi largeasca programele de incentivare la nivel local si companiile de mici dimensiuni, inclusiv cele locale, le-au urmat exemplul, Sodexo Solutii pentru Motivare a impus pe piata romaneasca doua solutii de incentivare – tichetele Smart Pass si platforma IncentiWise, un sistem online de administrare a programelor de incentivare. „Aceste instrumente folosite pentru incentivarea pe termen mediu si lung a partenerilor de afaceri si a consumatorilor finali pun accentul pe personalizarea serviciilor si pe monitorizarea continua a impactului pe care il au asupra dezvoltarii businessului”, spune Jean Istasse, Director General al Sodexo Solutii pentru Motivare.
Serviciile financiare si industria auto, in top
Tichetele cadou pentru cheltuieli de marketing, reclama, publicitate si protocol, precum si solutiile online de recompensare a partenerilor de business in atingerea obiectivelor stabilite sunt folosite cu precadere in industria bunurilor de larg consum (FMCG si SMCG), telecom, auto si servicii financiare.
De exemplu, in industria alimentara, obiectivele programelor de incentivare sunt fidelizarea clientilor, cresterea numarului de consumatori, iar participantii la astfel de programe pot fi scolile, cantinele, hotelurile, spitalele si hipermarketurile. In functie de produsele cumparate, participantii acumuleaza puncte ce pot fi utilizate pentru achizitionarea obiectelor dorite. Unul dintre cei mai mari producatorii de bauturi carbogazoase din lume care a apelat la un sistem online de incentivare in magazinele mici a obtinut, in decurs de un trimestru, o crestere cu 5% a veniturilor si o rata de succes de 30%. In industria auto, companiile care si-au incentivat dealerii dezvoltand o interfata web profesionista si interactiva au obtinut o mai mare vizibilitate si un follow-up mai intens in procesul de vanzare din partea lor.
Pana in momentul de fata, pe piata romaneasca, serviciile financiare nebancare (IFN) si industria auto au inregistrat cel mai ridicat ritm de implementare a solutiilor de incentivare. „In Romania, anticipam un interes crescut pentru programele de incentivare din partea industriei constructiilor, dar si din partea industriei bunurilor de larg consum, intrucat ne asteptam la diversificarea paletei companiilor din FMCG, un domeniu destul de dinamic in implementarea acestui tip de solutii”, estimeaza Jean Istasse, Director General al Sodexo Solutii pentru Motivare.
Folosind conceptul de marketing experiential, una dintre etapele urmatoare in configurarea solutiilor de incentivare va consta in colaborarea dintre operatorii de programe de incentivare si clienti pentru a implica participantii in a-si proiecta propriul catalog de recompense, in care, pe langa premiile in produse, sa fie incluse si experiente deosebite.