Singurul producator roman de tramvaie, exclus de la cea mai mare licitatie din tara
astra vagoane calatorilicitatie tramvaieprimaria municipiului bucurestiachizitii publice
Astra Vagoane Calatori, singurul producator de tramvaie din Romania, nu poate participa la procedura pentru achizitia a 100 de tramvaie in Capitala, din cauza ca Primaria Bucuresti impune ofertatilor o cifra de afaceri medie pe ultimii trei ani de cel putin 280 milioane de lei, adica de cel putin sase ori mai mare decat cea a firmei din Arad.
Primaria Muncipiului Bucuresti a publicat la inceputul lunii decembrie anuntul pentru achizitia a 100 de tramvaie, valoarea estimata a contractului fiind de 845,68 milioane de lei, fara TVA.
Desi termenul limita de depunere a ofertelor pentru a participa la licitatie este februarie 2019, singurul producator local de tramvaie este exclus din start, fiindca una dintre conditiile pentru participare la licitatie este ca "media cifrei de afaceri anuale a ofertantului pe ultimii 3 ani (2015, 2016, 2017) sa fie de cel putin 280.000.000 lei."
Conform datelor de la Ministerul Finatelor Publice, Astra Vagoane Calatori a obtinut, in anii mentionati, cifre de afaceri de 96 milioane de lei, 60 de milioane de lei, respectiv 41 de milioane de lei. Aceste valori sunt mult sub pragul minim solicitat de Primaria Municipiului Bucuresti, motiv pentru care, tramvaiele care vor circula de anul viitor prin Capitala vor fi produse peste hotare.
Ce presupune licitatia si care sunt conditiile de inscriere
Graficul de furnizare va avea urmatorul calendar: primul tramvai va fi furnizat in luna a 12 de la semnarea contractului, apoi cate patru vehicule pe luna pana la finalizarea contractului.
Tramvaiele vor fi folosite pe traseele 1, 10, 21, 25, 32,40, 41 si 55. Acestea vor avea sistem integrat de IT care va numara calatorii, supraveghere video, internet wi-fi, sistem de informare audio-vizuala a calatorilor, precum si infotainment.
Numarul minim de pasageri va fi 220 de calatori, din care 56 pe scaune. Persoanele cu dizabilitati vor avea doua locuri special amenajate, iar accesul acestora se va face cu ajutorul rampelor rabatabile sau culisante.
Oferta trebuie sa contina cinci variante de design si toate tramvaiele vor fi fabricate de acelasi producator sub aceeasi marca. De asemenea, ofertantul trebuie sa prezinte sase planuri de vopsire monocolora pentru tramvaie si anume alb, orange, rosu, galben, verde si albastru, insotite de cate sapte nuante.
Potrivit caietului de sarcini, biciclistii vor avea posibilitatea sa urce bicicletele in noile tramvaie, care vor avea doua locuri pentru depozitarea acestora. Transportul biciletelor se va realiza printr-un sistem de prindere rabatabil la capatul vehiculului, la ultima usa dubla.
Tramvaiele trebuie sa aiba 36 de metri, podeaua coborata integral si cinci usi duble. Contractul include, de asemenea, piesele de schimb, consumabilele, serviciile de punere in functiune, servicii de intretinere, service si remedierea defectiunilor pe perioada garantiei. Totodata, castigatorul va asigura si scolarizarea personalului care va opera tramvaiele.
Pentru reglarea temperaturii la interior, vehiculele vor utiliza iarna un sistem de incalzire care va realiza o temperatura de minim 10 grade in maxim jumatate de ora cand afara vor fi -20 de grade Celsius. Pe timp de vara, sistemul de ventilatie fortata va inlocui volum de aer de la interior in maxim 15 minute si va intra automat in functiune cu un termostat reglabil, fixat la 24 de grade Celsius. De asemenea, tramvaiele vor avea senzori de temperatura.
Termenul limita de depunere a ofertelor - 14 februarie 2019
Termenul limita de depunere a ofertelor este data de 14 februarie 2019, aceastea urmand sa fie evaluate pe 14 iulie 2019. Potrivit anuntului publicat in sistemul electronic de achizitii, criteriul de atribuire este cel mai bun raport calitate-pret.
Contractul are o durata de 37 de luni si nu este impartit in loturi. Achizitia tramvaielor va fi asigurata din fonduri bugetare. Castigatorul licitatiei va livra primul tramvai in maxim noua luni de la semnarea contractului.
Primaria Bucuresti poate rezilia contractul, in cazul in care ofertantul nu respecta aceasta regula
De asemenea, in maxim trei luni de la semnarea contractului, compania care va lucra tramvaiele este obligata sa realizeze omologarea de tip a tramvaiului cap de serie, pe cheltuiala sa. Daca in termen de 12 luni, ofertantul nu va realiza omologarea, atunci PMB va avea posibilitatea sa rezilieze contractul.
In contract vor fi incluse si politele de asigurare RCA care vor fi valabile timp de sase luni de la livrare, cu exceptia tramvailui cap de serie, a carui valabilitate va fi de 24 de luni.
Pentru a participa la licitatie companiile trebuie sa indeplineasca mai multe criterii, printre care obligativitatea de ca media cifrei de afaceri anuale a pe ultimii 3 ani (2015, 2016, 2017) sa fie de minim de 280.000.000 lei. De asemenea, trebuie sa depuna documente din care sa reiasa ca a livrat/furnizat produse similare cu cele care fac obiectul achizitiei, la nivelul unuia sau mai multor contracte in valoare cumulata de minim 28.000.000 lei, cu indicarea datelor si a beneficiarilor publici sau privati.