Seful ANPC: Facturile vor fi mai mari, dar NU pentru ca cineva FURA
facturi mai marianpcprotectia consumatorului
Horia Constantinescu, presedintele ANPC, le spune consumatorilor romani de energie electrica faptul ca trebuie sa se astepte la facturi mai mari decat in mod obisnuit, in cele mai multe dintre cazuri, dar nu pentru ca furnizorii ar fura, ci pentru ca acestea sunt conditiile de pe piata, in prezent.
"Consumatorii sa inteleaga ca suntem autoritati care vegheaza sa nu fie furati, cum s-a transmis, sa transmitem consumatorilor ca recalcularea se va face nu doar datorita supravegherii autoritatilor, ANRE si ANPC, ci in primul rand ca nu este o rea intentie a marii majoritati a
furnizorilor de utilitati.
Evolutia preturilor nu tine de acestia. Majoritatea facturilor, in afara de ajutorul plafonarii si compensarii, vor avea valori mai mari decat erau acestia obisnuiti pana acum. Nu inseamna ca cineva fura, ci ca asa a evoluat piata", explica oficialul ANPC.
Intre timp, ministrul Energiei anunta ca furnizorii au remediat greselile la aproape toate facturile
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, sustine, la randul sau, ca furnizorii trebuie sa castige increderea consumatorilor si recunoaste ca s-a gresit in calcularea facturilor, dar ca situatia s-a remediat si se asteapta ca, de acum incolo, consumatorilor sa li se calculeze corect facturile, adaugandu-li-se masurile de plafonare si compensare, adoptate de stat.
"Trebuie sa recunoastem, si furnizorii trebuie sa recunoasca, ca au fost facturi eronate, ca nu s-a aplicat legea compensarii si plafonarii, ANPC si ANRE au intervenit", a punctat seful de la Energie, joi.
Acesta sustine ca a purtat chiar saptamana aceasta discutii cu furnizorii de pe piata si ca "in general cam toate facturile au fost refacute".
"Eu astept ca furnizorii si asociatiile sa iasa public sa spuna ca au finalizat aceasta operatiune asta si ma astept sa nu mai existe facturi facute eronate. Nu suntem absurzi, e firesc sa se mai intample erori, dar una e sa fie accidente, alta sa se intample asa cum s-a intamplat si colegii de la ANPC va pot spune mai multe", a mai spus ministrul.
Proportiile erorilor au fost, insa, uriase. La finele lunii ianuarie, de exemplu, 2,2 milioane de facturi gresite au fost descoperite de ANPC la un singur furnizor de energie. De exemplu, la operatorul economic Electrica Furnizare, prin procesul verbal de constatare a contraventiei, s-au stornat 2.232.224 de facturi la care nu se cuprinsesera conceptele de compensare / plafonare de la 1.11.2021.
Insa neregulile descoperite la valurile de controale asupra furnizorilor n-au tinut numai de omiterea calcularii facturilor in baza masurilor de plafonare si compensare. Printre alte nereguli, s-au mai descoperit si:
-
diferente de pret intre 2 notificari privind pretul emis de operatorul economic unui consummator;
-
contractele emise nu contin pretul serviciilor din pretul gazului, doar pretul total, astfel incat consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensarii acordate;
-
nerespectarea termenului de raspuns la solicitarile petentilor de incheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrica si gaze naturale, punand consumatorii in situatia de a nu cunoaste statusul contractului o perioada de pana la 60 de zile;
-
informarile privind compensarea facturilor de energie electrica si gaze naturale, transmise clientilor, nu contin elementele din care este compus pretul la care se aplica compensarea;
-
nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor.