S-a dublat numarul romanilor care se tem ca isi vor pierde jobul
locuri de muncajoburieducatie financiara
Pandemia a schimbat comportamentul financiar al romanilor, obiceiurile ce tin de bani, modul in care isi gestioneaza bugetul, dar a influentat si perceptia acestora despre viitor, stabilitate si siguranta locului de munca.
Studiul ''Provocarile financiare ale romanilor'', realizat de Raiffeisen Bank, arata ca, spre deosebire de inceputul anului 2020, dupa un an de pandemie, romanii se tem ca isi vor pierde locul de munca, constientizand in aceasta perioada cat de esentiala este stabilitatea economica.
Studiul arata ca, la inceputul lui 2020, 11% dintre romani se temeau ca vor ramane someri. Acum, la inceput de 2021, numarul lor s-a dublat, ajungand la 28%.
Pandemia i-a determinat pe romani sa fie mai ponderati in cheltuieli. Jumatate dintre respondenti au o abordare mai precauta fata de cheltuielile care nu erau necesare.
Pandemia i-a determinat pe romani sa faca economii, sa se gandeasca la viitor si sa incerce sa se asigure ca, daca apar cheltuieli neprevazute sau situatii dificile, vor avea o ''rezerva'' de bani care sa ii ajute sa depaseasca momentul dificil.
Astfel, 1 din 5 romani a economisit mai mult, in timp ce 1 din 3 romani a ales sa isi planifice bugetul lunar.
Studiul arata si alte aspecte pozitive in schimbarile de comportament financiar ale conationalilor nostri. Astfel, procentul din populatie care nu face fata cheltuielilor zilnice a inregistrat o scadere de la 35% la 24%.
''Programul de educatie financiara Money Bistro a fost lansat in 2019 si urmareste sa raspunda intrebarilor si problemelor romanilor legate de starea lor financiara si gestionarea bugetului luna de luna, pornind de la nevoile fiecaruia. Am inceput prin a explica intr-un limbaj simplu si prietenos principalele definitii si concepte financiare, iar ulterior le-am pus in practica intr-un serial video care urmareste viata unei familii din Romania si provocarile ei financiare. In acest an, vom continua sa oferim romanilor un spatiu unde sa aiba informatii de incredere, utile si usor de inteles despre cum sa-si gestioneze sau sa-si creasca veniturile si sa ia decizii financiare corecte”, a spus Corina Vasile, director de Comunicare si Relatii Publice la Raiffeisen Bank.
Foto: freepik.com