Romanii au prins gustul cumparaturilor online: Piata de e-commence a crescut cu 30% in 2018
e commencecomert onlinemagazine onlinecumparaturi online
Daca in urma cu 4-5 ani comertul online era o activitate cu foarte putini adepti pe piata din Romania, in 2018 romanii au cheltuit aproximativ 3,5 miliarde de euro, cu 30% mai mult decat in 2017. Cifrele oficiale sunt cuprinse intr-un raport al GPeC, cel mai important eveniment de E-Commerce si Marketing Online din Romania si Europa de Est .
Romania, crestere spectaculoasa a pietei e-commence in Europa
Cele 30 de procente castigate de piata autohtona de e-commence reprezinta una dintre cele mai semnificative cresteri inregistrate de statele europene in 2018, performanta inregistrata de tara noastra si in 2017, spune Andrei Radu, CEO & Founder
GPeC.
"Cresterea de aproape 30 de procente este una dintre cele mai mari din Europa pentru al doilea an consecutiv, fapt care demonstreaza potentialul urias al pietei romanesti de e-commerce. Daca facem o medie, romanii au cheltuit pentru cumparaturi online aproape 10 milioane de euro in fiecare zi din 2018, in crestere semnificativa fata de 7,67 milioane de euro – media zilnica inregistrata in 2017”, adauga Andrei Radu.
In 2018, romanii au cheltuit aproximativ 3,5 miliarde de euro in mediul online, achizitionand produse din segmentul e-tail, adica cumparand obiecte fizice, articole vestimentare, electrocasnice, cosmetice, produse alimentare, etc. In aceasta suma nu sunt incluse cheltuielile pe biletele de avion, serviciile, cazarile hoteliere sau biletele de intrare pentru diverse spectacole.
Daca acestea ar fi adaugate sumei de 3,5 miliarde din e-tail, valoarea totala a cumparaturilor online facute de romani in 2018 ar creste semnificativ.
E-commence in Romania ieri, astazi si maine
Piata e-commence este in plina ascensiune in Romania. Daca in 2016 comertul online ocupa aproximativ 4% din retailul romanesc, in 2017 acesta aproape a atins 5,6%. In 2018, e-commence-ul a ajuns sa acapareze 8% din piata nationala de retail, a carei valoare totala ajunge la 45 de miliarde de euro, dupa cum a afirmat Iulian Stanciu, CEO eMAG, in cadrul GPeC SUMMIT noiembrie 2018.
Pe parcursul anului 2018, romanii au cheltuit, in medie, 243 de lei la o cumparatura online facuta de pe Desktop si 210 lei pentru o achizitie facuta de pe telefonul mobil, arata 2Performant.
Previziunile specialistilor pentru anul 2019 sunt insa si mai optimiste. Potrivit estimarilor GPeC si ARMO (Asociatia Romana a Magazinelor Online), piata romaneasca de e-commerce va atinge si, probabil, va depasi pragul de 5 miliarde de euro in 2020.
Numarul magazinelor online s-a dublat in Romania in ultimii doi ani
Din punct de vedere al numarului de magazine online, acesta s-a dublat de la aprox. 7.000+ in 2017 la peste 15.000 de comercianti in 2018. Cresterea este spectaculoasa daca luam in calcul si faptul ca in 2016 erau aprox. 5.000 de magazine online.
O buna parte din comerciantii online isi incep afacerea direct in Marketplace-uri, fara a avea neaparat si o prezenta online individuala (un website propriu).
De asemenea, potrivit ultimelor cercetari, exista deja aprox. 35.000 de website-uri pe domenii .RO care au functie de „adauga in cos”, asadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic inregistrat de acestea le fac nesemnificative in peisajul e-commerce autohton. Astfel, doar cei 15.000 de comercianti online sunt suficient de relevanti din punct de vedere trafic si comenzi pentru a putea fi luati in calcul.
Romanii prefera cumparaturile online de pe telefon
In 2018, traficul magazinelor online a fost generat in proportie de 80% de catre utilizatorii de telefoane mobile. Prin comparatie, in 2017 70% din cumparaturile online erau efectuate de pe mobil, iar in 2016 numai 50%.
Aceasta crestere a utilizatii telefonului mobil in comertul online se datoreaza, pe de-o parte dezvoltarii tehnologiei smartphone-urilor, precum si raspandirii lor tot mai mare pe piata. Pe de alta parte, comertul online de pe mobil este mai utilizat deoarece in acesti doi ani numarul gospodariilor care au conexiune la internet s-a marit la randul sau.
Potrivit ultimului raport al Institutului National de Statistica (INS), 86% dintre utilizatorii de internet se conecteaza online de pe telefonul mobil, iar statisticile ANCOM arata ca numarul de conexiuni de internet mobil in banda larga a crescut considerabil de la 16.6 milioane in 2017 la 19.3 milioane in 2018.
Spre comparatie, numarul de conexiuni la internet fix in banda larga a crescut de la 4.6 milioane in 2017 la 4.9 milioane in 2018.
Per ansamblu, 72.4% din gospodariile din Romania au acces la internet in 2018, potrivit datelor INS. Cifra a crescut cu aprox. 4% compartativ cu aceeasi perioada a anului 2017. Potrivit INS, populatia Romaniei este de 19.52 milioane de locuitori in 2018. Dintre acestia, 11.7 milioane sunt utilizatori de internet, comparativ cu aprox. 11 milioane in 2017.
In 2018, principalele activitati online ale internautilor romani au fost (*intrebare cu raspuns multiplu):
Social Media (86%)
Corespondenta prin e-mail (59,3%)
Cautarea de informatii despre produse si servicii (58,6%)
Auditie muzicala (50,9%)
Cumparaturi online (43,5%)
"Este pentru prima oara cand comertul online se regaseste printre activitatile uzuale ale internautilor romani, semn ca piata de e-commerce a crescut si tot mai multi romani incep sa se obisnuiasca cu achizitiile online. Este un semnal extrem de bun pentru piata care isi va continua ritmul accelerat de crestere si in 2019”, conchide Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
Atat in mediul urban, dar mai ales in mediul rural, utilizatorii se conecteaza la internet de pe telefonul mobil
Asadar magazinele online trebuie sa isi adapteze si sa isi optimizeze website-urile pentru Mobile pentru a nu pierde potentiali clienti.
Totusi, rata de conversie de pe dispozitivele mobile este inca la jumatate din rata de conversie inregistrata pe Desktop in cazul majoritatii magazinelor online, ceea ce inseamna ca romanii prefera sa foloseasca telefonul mobil pentru a cauta informatii despre produse, dar aleg sa finalizeze tranzactia de la computer, unde au monitoare mai mari decat ecranul telefonului mobil.
Exista insa si exceptii, in cazul magazinelor online consacrate si a magazinelor online care au aplicatie mobila dedicata, caz in care rata de conversie depaseste deja Desktop-ul.
Mai mult de jumatate dintre oraseni au facut cumparaturi online lunar in 2018
In mai 2018, GPeC impreuna cu compania de cercetare de piata iSense Solutions au derulat un studiu in randul utilizatorilor de internet pe un esantion de 914 respondenti – esantion reprezentativ la nivel urban in functie de varsta, sex, marimea localitatii si regiune. Studiul a avut loc pentru al doilea an consecutiv, dupa ce prima editie s-a desfasurat in aprilie 2017 pe un esantion de 1.012 respondenti.
Potrivit cercetarii, 53% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cumparat online cel putin lunar, in crestere semnificativa fata de 44% cat s-a inregistrat in 2017.
Cumparatorii online viziteaza, in medie, 9 magazine pe an, cu o frecventa de 3-4 ori pe saptamana, in timp ce non-cumparatorii viziteaza 5 magazine online in decursul a 12 luni, cu o frecventa mai mica (1 data pe saptamana). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar si de cei care nu au facut inca pasul spre cumparare. Datele au ramas neschimbate in 2018 comparativ cu 2017.
In medie, un roman cumpara online de 9 ori pe an
In medie, un cumparator online a facut 9 achizitii pe parcursul anului 2018 - in crestere fata de 2017, cand media era de 8,7 achizitii si fata de 2016, cand cifra se situa la 8,4 achizitii/an sau 2015 cand aceasta era de 8,2 achizitii/an.
Potrivit INS, segmentul de varsta 16-34 de ani reprezinta cea mai activa categorie la shopping online, insumand 52,3% din totalul cumparatorilor online.
In plus, studiul Kantar Millward Brown arata ca 38% dintre romani au facut cumparaturi online cel putin o data in ultimele 12 luni, cifra plasand Romania in fata altor tari unde procentele sunt mai mici: Grecia si Portugalia (36%), Italia (34%), Croatia (29%) sau Bulgaria (26%).
"Piata de e-commerce din Romania s-a dezvoltat semnificativ in 2018 si ne arata apetitul tot mai crescut pentru cumparaturile online, Romania devansand alte tari si devenind o piata extrem de interesanta pentru investitorii straini care au inceput deja sa isi deschida afaceri online in .RO. Acum este momentul cel mai potrivit pentru orice antreprenor sau companie sa porneasca un business online – piata este inca suficient de permisiva, iar tendinta de crestere accelerata va continua si in 2019 si urmatorii ani”, declara Andrei Radu, CEO & Founder GPeC.
Care au fost trendurile anului 2018 in e-commence? 38% din cumparatorii online au devenit mai nerabdatori
38% din totalul persoanelor care fac cumparaturi online au devenit mai nerabdatori in 2018 comparativ cu 2017, dorindu-si timpi de livrare cat mai scurti, ideal in aceeasi zi in care au plasat comanda.
De asemenea, nu doar livrarile rapide sunt dorite de clienti, cat si reactiile reprezentantilor magazinelor online la diferitele probleme sau intrebari ale consumatorilor. Astfel, clientii asteapta un raspuns din partea magazinelor online:
in timp real: 23%
in cateva minute: 20%
in cateva ore: 16%
in aceeasi zi: 31%
in cateva zile: 6%
oricand: 4%
Asadar, imensa majoriate a cumparatorilor online (90%) doresc un feedback din partea magazinelor cel mult in aceeasi zi in care au adresat intrebarea sau au ridicat o anumita problema.
Cei care aleg sa cumpere de pe internet in detrimentul magazinelor clasice identifica drept principale avantaje ale comertului electronic (in aceasta ordine):
economia de timp
compararea facila a produselor intre ele
oferta mult mai bogata de produse decat in offline
preturile mai mici decat in comertul traditional
comoditatea shopping-ului online
Topul celor mai vandute produse in 2018
Potrivit studiului GPeC si iSense Solutions, principalele categorii de produse vandute online in 2018 au fost, in ordine (in functie de frecventa de cumparare): produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC si componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice si electrocasnice etc.); produsele de tip Fashion & Beauty (imbracaminte, incaltaminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.); biletele de avion si serviciile turistice (Travel); produsele pentru casa si decoratiuni; cartile; cadourile si florile; biletele la spectacole si concerte; produsele din categoria Auto & Moto (inclusiv politele RCA) precum si produsele destinate copiilor (de la jucarii pana la articole pentru copii de tip: carucioare, vestimentatie, consumabile etc.).
Topul celor mai cumparate produse de pe telefon
Cum traficul cel mai mare inregistrat de magazinele online este generat de telefon, am fost curiosi sa aflam care sunt cele mai "vanate" produse de catre romani, prin intermediul mobilului. Statisticile 2Performant ne arata ca in topul preferintelor se afla articolele pentru copii si produsele din industria modei sau a infrumusetarii.
Astfel, 78.5% din tranzactiile magazinelor care comercializeaza articole pentru copii sunt realizate de pe telefonul mobil si doar 21.5% de pe Desktop.
De asemenea, produsele din categoria Fashion sunt cumparate de pe telefonul mobil in proportie de 66%, precum si cosmeticele si produsele din categoria Beauty, 63.2%.
In cazul electronicelor, electrocasnicelor si produselor IT, romanii inca prefera Desktop-ul (57.3%) in detrimentul mobilului (42.7%), desi procentele sunt relativ apropiate. Acelasi lucru este valabil si in cazul produselor destinate adultilor (56% Desktop vs. 44% Mobile).
Procente cu adevarat echilibrate regasim in cadrul categoriilor:
Home & Garden (52,6% Desktop vs. 47,4% Mobile)
Auto & Moto (51% Desktop vs. 49% Mobile)
Pet Shop (50,4% Desktop vs. 49,6% Mobile)
Rata medie de conversie pe categorii de produse
In ceea ce priveste rata medie de conversie, perceptia generala in piata este ca aceasta se situeaza in jurul valorii de 1%. Totusi, potrivit studiilor Omniconvert, rata de conversie variaza de la o verticala la alta si, evident, ea poate fi mai mare in cazul magazinelor consacrate si mai mica in cazul magazinelor mai putin cunoscute. Iata rata medie de conversie pe diferite categorii de produse (sursa: Omniconvert):
Librarii online: 2,7%
Home & Garden: 1,33%
Beauty: 1.21%
Fashion: 1,07%
Articole pentru copii: 1,05%
Electro-IT&C: 1,03%
Health: 0,77%
Bijuterii: 0,53%
Valoarea medie a tranzactiilor pe diferite categorii de produse
O caracteristica importanta a anului 2018 a fost cresterea consumului datorata cresterii salariilor. Astfel, pe majoritatea verticalelor de piata valoarea medie a unei tranzactii a crescut si chiar in cazul in care aceasta s-a diminuat, a crescut numarul de comenzi – ceea ce a condus la o crestere generala cu aproape 30% a intregii piete de e-commerce.
Potrivit 2Performant, pe segmentul Electro-IT&C, valoarea cosului mediu a fost de 876 de lei (in aceeasi tendinta cu anul 2017), dar peste anul 2016, cand valoarea medie a comenzii era de 669 lei.
Cresteri semnificative ale valorii cosului mediu s-au inregistrat pe categoriile Home & Garden, de la 480 lei in 2017 la 624 lei in 2018 si in cazul magazinelor online care comercializeaza articole pentru copii, de la aprox. 200 lei in 2017 la 275 lei in 2018.
In cazul produselor cosmetice si de ingrijire personala din categoria Beauty, valoarea medie a tranzactiei a fost de 213 lei, in timp ce produsele din categoria Auto & Moto s-au vandut, in medie, cu 430 lei.
Pentru categoria Pet Shop, valoarea cosului mediu a fost de 203 lei, iar romanii au cheltuit cel mai putin in cazul produselor destinate adultilor unde valoarea medie a tranzactiei a fost de 178 lei.
Printre putinele categorii care au inregistrat o diminuare a valorii cosului mediu, se numara Fashion, de la 275 lei in 2017 la 222 lei in 2018, dar numarul de tranzactii a crescut semnificativ, verticala de Fashion fiind in prezent cea de a doua mare categorie de produse vandute online, dupa Electro-IT&C. De altfel, reprezentantii marilor magazine online din Romania sunt de parere ca segmentul de Fashion va deveni cea mai vanduta categorie de produse in urmatorii ani detronand Electro-IT&C si fiind una din verticalele cu potential urias de crestere.
Cum se orienteaza romanii in mediul online?
Din acest punct de vedere, cumparaturile online se aseamana foarte mult cu cele efectuate in magazinele fizice, cumparatorii orientandu-se dupa preturile cele mai mici, dar si dupa imaginea magazinului. De asemenea, in mediul online, cumparatorii cauta si termeni de livrare convenabili, dar si pret accesibil pentru acest serviciu.
Astfel, la fel ca in 2017, cumparatorii aleg sa cumpere de la magazinele online cu notorietate pe piata, care au preturi cat mai mici si timpi de livrare cat mai scurti, acestia fiind principalii factori in luarea deciziei de cumparare.
Pe de alta parte, clientii magazinelor online se arata dispusi sa cumpere mai des daca:
-magazinele online ar publica cat mai vizibil pretul final al produselor si toate taxele sau eventualele costuri aditionale;
-magazinele online si-ar respecta intocmai termenele de livrare si promisiunile facute clientilor;
-magazinele online ar publica informatii in timp real despre stocul produselor promovate pe site.
Plata prin ramburs, preferata romanilor in 2018
Un aspect foarte important este acela ca 83% dintre cumparaturile online sunt platite in Romania prin sistem ramburs, adica la livrarea coletului. Numarul celor care aleg sa plateasca ramburs in 2018 inregistreaza o scadere extrem de usoara fata de 2017, cand procentul era de 85%.
Potrivit procesatorului NETOPIA Payments, procentul mediu al platilor online prin card se situeaza in jurul valorii de 15%. Diferenta de 2 puncte procentuale pana la 100% este data de alte metode de plata, precum Online Banking, Micro-Plati prin SMS etc., cu precizarea ca platile prin SMS incep sa castige teren mai ales in cazul parcarilor, unde administratiile publice devin interesate de implementarea acestei metoda de plata.
Trend-urile care au marcat anul 2018 din perspectiva platilor online prin card (sursa: NETOPIA Payments):
Pentru prima data, Mobilul a depasit Desktop-ul: 51% din tranzactiile online platite cu cardul au fost realizate de pe dispozitive mobile si 49% de pe Desktop-ul
Tot in premiera, provincia a depasit Bucurestiul in ceea ce priveste plata online prin card, astfel ca 58% din totalul tranzactiilor platite prin card au fost generate din provincie si 42% din Bucuresti
Barbatii sunt mai cheltuitori decat femeile: 62% din platile prin card sunt facute de barbati si 38% de femei
Tot in privinta platilor online prin card, potrivit studiului GPeC si iSense Solutions, suma maxima platita cu cardul in 2018 a fost de 1.793 de lei in magazinele online romanesti (cu 21% mai mult decat in 2017) si de 301 euro in magazinele online din strainatate.
Insa, romanii ar fi dispusi sa plateasca mai mult pentru cumparaturile online: 2.351 lei in magazinele romanesti si 565 euro in magazinele din strainatate.
Black Friday Noiembrie 2018: vanzari online de peste 250 de milioane de euro
In campania de Black Friday din noiembrie 2018, romanii au facut cumparaturi online de peste 250 de milioane de euro, in crestere cu aprox. 30% fata de 2017, cand valoarea se situa la putin peste 200 de milioane de euro. Vanzarile de Black Friday au crescut semnificativ de la un an la altul daca ne raportam la valorile din anii trecuti, respectiv 130 milioane euro in 2016 si aprox. 100 milioane euro in 2015 – ceea ce demonstreaza ca notorietatea celui mai mare eveniment de reduceri din online-ul romanesc a crescut considerabil in randul romanilor.
Potrivit studiilor eMAG, intentia de cumparare a romanilor de Black Friday Noiembrie crescuse de la 44% in 2017 la 51% in 2018, iar notorietatea evenimentului la nivel national a crescut si ea, de la 79% in 2017 la 88% in 2018.
La eMAG, vanzarile inregistrate in ziua de Black Friday reprezinta 8-10% din volumul total al vanzarilor de pe parcursul intregului an (sursa: Iulian Stanciu, CEO eMAG). De altfel, lunile noiembrie si decembrie cumulate, atunci cand sunt cele mai multe campanii de reduceri din an si se inregistreaza un volum mare de vanzari, reprezinta aprox. 40% din totalul vanzarilor de pe parcursul unui an, sunt de parere reprezentantii principalelor magazine online din Romania.
GPeC este cel mai important eveniment de E-Commerce si reprezinta cea mai mare comunitate a magazinelor online din Romania
Cu o traditie de 14 ani,
GPeC este mixul perfect de Conferinte, Workshopuri, Expo, Cursuri intensive, Statistici, Comunitate si Competitia Magazinelor Online, cu rolul precis de a contribui la dezvoltarea pietei de e-commerce.
Inscrierile magazinelor online in Competitia GPeC 2019 au inceput, precum si inscrierile la evenimentul GPeC SUMMIT din 27-28 Mai 2019, doritorii beneficiind de un discount de 50% din taxa de participare prin Oferta Early Adopters valabila pana pe 31 ianuarie 2019. Detalii si inscrieri pe
website-ul GPeC.
Sursele cifrelor si estimarilor de piata publicate in acest raport sunt (in ordine alfabetica): ARMO, 2Performant, ANCOM, eMAG, GPeC, Institutul National de Statistica, iSense Solutions, Kantar Millward Brown, NETOPIA Payments, Omniconvert.
Citeste si:
Inspiratia Zilei: 10 Cele mai frecvente greseli gramaticale pe care le fac si absolventii de facultate
Sursa foto: GPeC