Romania are un nou Cod aerian
cod aeriannoul cod aerianhotarari guvern
Guvernul a aprobat in sedinta de astazi, proiectul de lege privind Codul aerian al Romaniei, elaborat de Ministerul Transporturilor impreuna cu Ministerul Aparari Nationale.
Noul cod aerian creeaza cadrul legal necesar cooperarii civil-militare la nivel institutional in domeniul aviatiei.
Documentul reglementeaza activitatile aeronautice civile si militare in spatiul aerian national si este adaptat noilor realitati in contextul indeplinirii obligatiilor de ii revin Romaniei ca stat membru al Uniunii Europene.
Noul proiect de lege reglementeaza infiintarea, functionarea si certificarea aerodromurilor civile si militare; introduce masuri pentru protectia zonelor din vecinatatea aerodromurilor civile si militare, si asigura cadrul legal pentru planificarea utilizarii terenurilor din vecinatatea aerodromurilor, avand in vedere si considerente legate de protectia mediului.
De asemenea, codul creeaza cadrul legislativ primar pentru operarea aeronavelor fara pilot la bord in spatiul aerian national; introduce dispozitii noi privind certificarea personalului aeronautic civil si militar, a tehnicii de aviatie si a agentilor aeronautici.
Prin noul act normativ, se realizeaza compatibilizarea dispozitiilor codului aerian in domeniul investigarii accidentelor de aviatie cu prevederile regulamentelor europene aplicabile si se introduc dispozitii privind stabilirea responsabilitatilor institutiilor statului care desfasoara misiuni de cautare si salvare a victimelor si supravietuitorilor unui accident de aviatie.
Totodata, codul faciliteaza controlul utilizarii spatiului aerian si al misiunilor de cautare/salvare, fiind prevazute cerinte obligatorii de echipare a aeronavelor civile si militare cu dispozitive de localizare in caz de urgenta, precum si cu dispozitive/echipamente de identificare a pozitiei aeronavei in zbor.
In noul cod aerian, au fost reevaluate sanctiunile de natura contraventionala si penala, avand in vedere noile dispozitii ale codului aerian, precum si ratificarea de catre Romania a Conventiei pentru reprimarea actelor de interventie ilicita indreptate impotriva aviatiei civile internationale (Conventia de la Beijing) si a Protocolul suplimentar la Conventia pentru reprimarea capturarii ilicite a aeronavelor (Protocolul de la Beijing).
Ultima modificare majora a Codului aerian civil a fost efectuata prin Legea nr. 399/2005, pentru compatibilizarea prevederilor acestuia cu dispozitiile reglementarilor europene, avand in vedere aderarea Romaniei la Uniunea Europeana.
De atunci, la nivelul aviatiei au avut loc o serie de transformari, atat la nivel institutional, cat si in domeniul reglementarii, astfel incat era necesar un Cod aerian ca document integrat civil-militar.