A venit vara. Sunt bucurestean si, ca orice bucurestean, am inceput s-o simt ca pe ceva neplacut. Aerul este tot mai greu respirabil, asfaltul dogoreste, se mentine in permanenta o panza de transpiratie pe tot corpul. Oricat de mult ai iubi Bucurestiul, vara el este ca un monstru.
Desi Bucurestiul este cea mai poluata capitala din Europa, acest fapt este resimtit ca o fatalitate. Nu se face nimic pentru a imbunatati situatia, invocandu-se vointa zeilor. Problema este ca si zeii, de fapt, asculta de destin si ca destinul este un act de justitie : suntem poluati pentru ca am generat aceasta poluare si nu o reparam nicicum.Dimpotriva. Un departament al primariei gandit sa ne scape de poluare prin ingrijirea parcurilor si a spatiilor verzi ne polueaza si mai mult decat suntem poluati: coase cu motor in locul coaselor traditionale, nepoluante, suflatoare de aer cu motor, in locul maturilor, masini de transport ultrapoluante ce impanzesc parcurile, etc, etc.
Altii gasesc solutii bune la contracararea poluarii urbane - “Pollution atmospherique : les innovations qui font respirer les villes”, Robert Bright, Huffington Post, 08.06.2017.
Poluarea urbana este deja responsabila de moartea prematura a 3 milioane de persoane in fiecare an. Ea provoaca in mod direct infarct miocardic, AVC-uri (accidente vasculare cerebrale), maladii pulmonare (inclusiv cancer), maladii cerebrale, cum ar fi Alzheimer.
Studii recente au demonstrat ca poluarea afecteaza din ce in ce mai mult sanatatea fizica si mentala a copiilor. Astmul infantil se dezvolta alarmant de mult. Dupa cunostintele mele alte consecinte nefaste ale poluarii asupra copiilor sunt: nasterile premature, copii nascuti cu malformatii, copii nascuti cu handicap mintal - foarte predispusi la autism si sindrom Down.
Pana recent, principalele solutii de reducere a poluarii au luat in calcul problemele de poluare datorate circulatiei vehiculelor :
- reducerea numarului de masini in circulatie prin oras;
- introducerea unor retele de transport urban cu emisii slabe de carbon;
- punerea in circulatie a masinilor electrice.
“Nec plus ultra”-ul in materie de reducere a poluarii a fost adus insa de designeri si de arhitecti. Iata cateva inventii cu adevarat revolutionare.
“Padurea Verticala”
In anul 2014, in cartierul central de afaceri din Milano au fost construite doua blocuri turn cu o structura inedita. Au fost botezate “Bosco Verticale” (Padurea Verticala).Tatal lor este arhitectul Stefano Boeri. Aceste doua turnuri au pe balcoane 730 arbori special plantati, 11.000 plante si 5.000 arbusti. S-a creat un paradis al biodiversitatii care absoarbe eficient particulele in suspensie si creeaza un microclimat favorabil transformarii rapide a CO2 in O2.
Succesul lui Stefano Boeri a fost atat de mare incat chinezii i-au preluat proiectul de arhitectura biologica . Bosco a fost instalat intr-un birou confortabil la Shanghai. Va construi la Nankin doua turnuri . Ele vor gazdui 23 specii de arbori si 2500 plante care sa coboare in cascada pe fatade. Turnurile vor captura 25 tone de CO2 pe an si vor produce 60 kilograme de oxigen pe zi.
In continuare Stefano Boeri vrea sa lanseze in China un alt proiect, si mai indraznet : un “Oras Padure” , la Liuzhou, oras cu o populatie comparabila cu a Bucurestiului : 1,5 milioane locuitori. Cu banii si determinarea chinezilor acest oras va apare pana in anul 2020.
Spuma organica antismog
Smog-ul este ceata generata de poluare. La Cracovia se va construi o “Scoala de muzica antismog”. A fost proiectata de studioul polonez de arhitectura FAAB. Specificul acestei scoli va fi acela de a avea acoperisul uns cu o spuma organica antismog special cultivata. Ea absoarbe protoxidul de azot si ozonul.
Spuma a fost realizata de inteprinderea germana Green City Solutions si “este capabila sa devoreze, literalmente, aerul poluat” declara PDG-ul ei. A avea o suprafata de 1300 metri patrati de spuma organica antismog este echivalent cu a planta 30.000 arbori, ca efect antipoluare.
Green City Solutions foloseste spuma organica si pentru o alta inventie a sa :”City Tree” (Copacul de oras). Un astfel de copac este o structura de 4 metri inaltime, mobila, incastrabila oriunde in oras. Este, ca efect antipoluant, echivalentul a 275 arbori naturali. Reduce poluarea cu 30% pe o raza de 50 metri.
“Smog Free Tower”
Este un turn antismog, proiectat de olandezul Dan Roosegaarde din Rotterdam . Ca instalatie , este un purificator gigant de aer, inalt de 7 metri. Aspira aerul poluat prin varf si-l eleimina purificat prin aerisiri laterale.
Dan Roosegaarde a discutat deja cu oficialitatile din Pekin pentru a absorbi tot aerul poluat din oras cu “Smog Free Tower”.
Betonul cu fotocatalizatori
Betonul cu fotocatalizatori accelereaza o reactie chimica care permite ca lumina soarelui sa descompuna materiile organice, organismele biologice si poluantii aflati in suspensie in aer . Prin aceste descompuneri se creeaza oxigen si apa.
Constructiile la care se utilizeaza acest beton se intretin prin “autocuratare” si neutralizeaza eficient oxidul de azot si oxidul de sulf.
Betonul a fost folosit deja la Biserica Jubileului din Roma, conceputa de Richard Meier.
A fost folosit la pavarea strazilor din Tokio (ceea ce mi se pare o idee geniala).
Va fi de asemenea incorporat in constructia podului Sarajevo din Barcelona (conceput de cabinetul BCQ)
De asemena, i se prefigureaza un viitor fericit prin utilizarea sa la constructia drumurilor de maine.
Iata cum oamenii profita, pentru sanatatea si bunastarea lor, de ideile geniale ale cercetatorilor.Nu ma pot impiedica sa nu-mi amintesc ca pe vremuri -anii 1980 – am lucrat la INCERTRANS-Institutul de cercetari in transporturi. In acest institut cu 3500 cercetatori stiintifici exista Departamentul de drumuri si poduri, considerat la acea data unul din cele mai performante din Europa. Acolo s-au inventat “geotextilele”, panzeturi speciale care servesc la drenarea apei pe autostrazi. Ghiciti daca acest departament mai exista in Bucuresti !