Proiect: Reducerea varstei de pensionare la 53 de ani pentru o anumita categorie de angajati
pensiisistemul public de pensiipensionare anticipataangajaticonstructii naveproiect de legeproiect legislativpsd
Partidul Social Democrat a depus un proiect de lege in Parlament, care prevede reducerea varstei de pensionare pentru o anumita categorie de angajati. Este vorba despre persoanele angajate in domeniul constructiilor de nave.
Potrivit proiectului legislativ propus de social-democrati, angajatii din constructii nave ar putea sa iasa la pensie la 53, respectiv 55 de ani, diferenta facandu-se in functie de sex. Femeile ar urma sa se pensioneze la 53 de ani, iar barbatii la 55, prevede proiectul legislativ.
Concret, aceasta ar fi varsta minima de pensionare, ani la care angajatii ar putea iesi la pensie, daca isi doresc acest lucru, fara sa fie penalizati si, desigur, daca au indeplinit un stagiu complet de cotizare de 30 de ani.
Astfel, ar putea sa se pensioneze la 53, respectv 55 de ani “lucratorii din sectorul de constructii nave care isi desfasoara activitatea in activitatile specifice de control nedistructiv cu radiatii ionizante, izolare cu vata minerala, galvanizare, sablare/zincare, vopsitorie, sudura, montare/demontare schele, lacatuserie montaj, tubulatura montaj, polizare montaj, mecanica montaj, electrica montaj”.
Citeste si:
Apar primele aliante pentru PARLAMENTARE: Tariceanu si Ponta
De ce e nevoie de reducerea varstei de pensionare in constructiile navale?
Initiatorii proiectului motiveaza aceasta initiativa legislativa spunand ca munca in acest domeniu se poate desfasura de multe ori in conditii meteo nefavorabile, in aer liber, iar mucitorii indura adesea gerul, ploaia, frigul sau caldura excesiva, in timpul programului de lucru. De asemenea, si hale conditiile pot fi la fel de vitrege, se arata in sustinerea de motive.
Totodata, un alt motiv il constituie uzura psihica ce intervine in cazul acestor angajati, care lucreaza cu echipamente ce, private de un moment de vigilenta, pot fi un real pericol pentru ceilalti colegi.
Nu in ultimul rand, si riscurile pe care si le asuma angajatii atunci cand vin la serviciu, precum riscul de explozie sau de degradare a starii medicale reprezinta un alt motiv invocat de initiatori.
“Munca in constructia navala se desfasoara in principal in aer liber, adesea in conditii meteo neprietenoase (frig, ploaie, ger, caldura) sau in hale de mare capacitate putin sau deloc incalzite sau ventilate, hale in care frigul se simte semnificativ iarna, iar vara senzatia de caldura este amplificata.
Mai mult decat atat, utilizarea unor echipamente de mare capacitate sau tonaj genereaza nevoia unei atentii deosebite deoarece orice eroare poate pune in pericol viata lucratorilor. Riscurile la care se expun angajatii din santierele navale sunt unele semnificative in comparatie cu alte sectoare economice.
Riscul de alunecare si cadere, riscul de explozii sau scurtcircuite care pot genera arsuri constituie riscuri zilnice, considerate a fi comune pe santierele navale, insa nu si cele mai grave. Riscul aparitiei bolilor articulare, cervicale, lombare pe fondul desfasurarii activitatii in spatii extrem de inguste in anumite cazuri, azbestoza si mezoteliomul (cancer al pleurei) reprezinta unele dintre cele mai importante riscuri cu care se confrunta salariatii din santierele navale”, precizeaza initiatorii, in expunerea de motive a proiectului.
Pentru a intra in vigoare, acest proiect trebuie sa fie adoptat de Parlament, in camera decizionala, promulgat de presedintele tarii si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei!
Citeste si:
Angajatii de rand au primit 5 lei in plus la tichetele de masa, in timp ce alesii locali au unda verde la PENSII SPECIALE