Piata serviciilor de consultanta este pe val. A depasit pragul de 200 de milioane de euro
consultantaafaceriidei afaceriantreprenoriatbusinessservicii consultanta
Daca ne uitam pe cifrele raportate de companiile de consultanta in 2018, putem trage concluzia ca acest domeniu este de viitor, iar antreprenorii care au investit in acest sector au fost adevarati vizionari, care se bucura astazi de tot mai mult succes.
Piata serviciilor de consultanta din Romania a inregistrat in 2018 o crestere de 6% fata de 2017, depasind pragul de 200 milioane euro, ca cifra de afaceri a principalilor jucatori din domeniu, potrivit datelor furnizate de compania de consultanta in management Horvath & Partners.
Specialistii de la Horvath & Partners spun ca 2018 a fost unul dintre cei mai buni ani pentru afacerile de pe piata serviciilor de consultanta si spun ca digitalizarea este "motorul" acestui sector de afaceri.
“Pentru piata serviciilor de consultanta in management din Romania, 2018 a fost unul dintre cei mai buni ani din ultima perioada. Digitalizarea este, inca din 2017, unul dintre principalele motoare ale pietei. In 2018, am avut un numar semnificativ de cereri de la clienti care doreau sa-si creasca nivelul de productivitate si sa isi eficientizeze procesele, astfel ca au avut nevoie de consultanta pentru implementarea de servicii digitale.
Majorarile salariale au pus presiune pe multe companii, determinandu-le sa aloce mai multe fonduri pentru consultanta in vederea imbunatatirii performantei si a reducerii de costuri. In ceea ce priveste investitiile, din ce am observat, cuvantul de ordine in primul semestru din 2019 va fi prudenta, pe fondul noilor modificari legislative”, a declarat Kurt Weber, Director General al Horvath & Partners Romania.
In 2018, piata serviciilor de consultanta a inregistrat cea mai mare crestere a cererii din ultimii cinci ani, iar din punct de vedere al repartizarii cererii, cele mai multe solicitari au venit din partea companiilor de servicii financiare, urmate de cele din sectorul energetic si al resurselor umane.
Clasamentul este completat de sectorul de productie, serviciile, companiile cu profil tehnologic, de media si telecomunicatii, precum si cele din retail.
De asemenea, in 2018, sectoarele in care s-au observat cele mai importante cresteri in ce priveste numarul de clienti pentru servicii de consultanta sunt productia si retailul, care au avut cresteri de circa 10%.
Citeste si:
Pretul petrolului, la cel mai inalt nivel din 2019
Cele mai solicitate domenii pentru consulatanta, in 2018
In ceea ce priveste tipul de consultanta, cele mai solicitate domenii au fost:
-consultanta tehnologica, ce presupune sprijin in dezvoltarea si imbunatatirea de servicii si instrumente in domeniile aplicatiilor mobile, social media, robotizare si automatizari, Internetul Lucrurilor (IoT), Inteligenta Artificiala (AI). Acest domeniu a inregistrat o crestere de aproximativ 10% in 2018;
-consultanta in imbunatatirea proceselor operationale, care a crescut cu 5% anul trecut;
-consultanta in elaborarea sau imbunatatirea strategiei companiei, unde s-au inregistrat cu 5% mai multe cereri fata de 2017;
-consultanta in Resurse Umane si managementul schimbarii, care a inregistrat cu 5% mai multe solicitari in 2018;
-consultanta financiara, care a crescut cu 2%, pe parcursul lui 2018.
Anul 2019 se anunta la fel de bun
Previziunile pentru anul acesta sunt si ele la inaltime. Horvath & Partners estimeaza ca ritmul de crestere de 6% se va mentine si anul acesta.
Specialistii au cele mai mari asteptari in zona de consultanta tehnologica, robotica si tot ce semnifica procesele de Inteligenta Artificiala.
“2019 se anunta a fi un an extrem de interesant si dinamic pentru segmentul nostru de piata, cel al consultantei in management. Ne asteptam la cresteri majore in zona de consultanta tehnologica, odata cu avantul global in ce priveste automatizarile, robotica si tot ce semnifica procesele de Inteligenta Artificiala.
O tendinta puternica, manifestata inca din 2017 si care prognozam ca va continua si in urmatorii cinci ani, este externalizarea in Romania a operatiunilor unor mari companii europene si americane. Acest proces se mai numeste si nearshoringsi se realizeaza in prezent in special cu serviciile de IT.
Mai multi jucatori de renume si-au mutat partial departamentele de dezvoltare pe piata locala, iar in 2018 au consolidat acest proces, printre acestia numarandu-se: Porsche Engineering Group in Cluj-Napoca, Continental AG in Sibiu si Timisoara etc.
Preconizam ca acest fenomen va continua si in 2019, tara noastra fiind considerata un punct fierbinte al nearshoring-ului serviciilor de R&D (cercetare si dezvoltare) si IT, din Europa”, a adaugat Kurt Weber.
Romania se claseaza pe a doua pozitie, in urma Poloniei, ca valoare a serviciilor de consultanta oferite de cei mai importanti jucatori din domeniu, in 2018, ceea ce reprezinta o performanta exceptionala.