Pe rafturile magazinelor din Romania sunt produse cu 20% mai scumpe, din cauza lipsei infrastructurii rutiere
infrastructura rutieraautostraziinflatiepreturiscumpiri
Reprezentantii Romanian Business Leaders (RBL) acuza faptul ca lipsa infrastructurii rutiere afecteaza pretul produselor de pe piata din Romania.
Tara noastra are doar in operare 746 de kilometri de autostrada, ceea ce ne situeaza ca fiind tara cu cea mai slab dezvoltata retea de autostrazi din Europa, cu 3,73 km de autostrada la 100.000 de locuitori, de doua ori mai putin decat Bulgaria (7,3 km de autostrada la 100.000 de locuitori) si de patru ori mai putin decat Ungaria (15,25 km de autostrada la 100.000 de locuitori).
Reprezentantii Romanian Business Leaders (RBL) spun ca principalele efecte negative ale acestor cifre se reflecta in pretul marfurilor, care ajung sa fie chiar si cu 15-20% mai scumpe decat in tarile dezvoltate. Desi state precum Germania sau Austria ofera muncitorilor salarii de mii de euro, foarte multe produse similare sunt mai ieftine decat in Romania, unde salariul minim pe economie abia depaseste 1.000 de lei.
Explicatia pentru acest fenomen este simpla: tarile dezvoltate ofera infrastructura rutiera dezvoltatorilor, in timp ce in Romania acestia trebuie sa consume mult mai multe resurse, calatorind pe drumuri nepotrivite. Resursele irosite trebuie recuperate, astfel ca valaorea finala a produsului creste.
"Daca de la Cluj la Bucuresti as avea o viteza medie de 70 de km/h, mi-ar trebui 10 masini. In situatia in care am 48 km/h , inseamna ca imi trebuie 17 masini. Ce inseamna asta? Am 17 soferi, am 17 investitii in vehicule, am 17 motoare consumatoare de combustibil, am 17 camioane incarcate cu marfa. Multiplicati cu 70% si se ajunge la un cost de 15-20%.”, explica Ion Lixandru, director general al Romtrailer si membru al RBL.
Potrivit specialistilor, pentru ca investitorii sa fie atrasi de Romania si preturile produselor si serviciilor sa scada, tara noastra are nevoie de patru ori mai multi kilometri de autostrada decat are in prezent.
Citeste si:
3 lucruri de care tine cont un CEO bun
In Romania exista “mai multi kilometri de panglica taiata decat de autostrada”
Felix Patrascanu, managing partner al FAN Courier afirma faptul ca administrarea infrastructurii rutiere din Romania este dezastruoasa.
“Toate investitiile anului 2017 s-au ridicat la 20 de milioane de euro (…) intr-un hub mai mare fata de cel vechi, care era de 8.000 de metri patrati. Am ajuns la 14.000 de mp. Am achizitionat o banda de sortare care, fata de cea veche care sorta 9.000 colete pe ora, sorteaza 39.000 de colete pe ora. (…) Prin aceste investitii, am reusit sa reducem timpul de incarcare a masinilor cu doua ore. Inainte, masinile plecau la ora 12, iar acum pleaca la 10.
Ce folos ca am reusit sa plecam la ora 10 daca pe Valea Oltului, de doua-trei ori pe saptamana au loc accidente care tin in loc toate traseele respective. Si nu vorbim doar de Valea Oltului, vorbim si de Valea Prahovei si de celelalte drumuri. Din cauza accidentelor, din cauza lipsei infrastructurii, tot acest timp pe care eu il castig prin cele 20 de milioane investite se duce pe apa sambetei pentru ca nu mai au nici o valoare”, a afirmat Felix Patrascanu.
Citeste si:
Sinteza Saptamanii: Procedura impozitarii bacsisului, Modificari la fisa postului si Calendarul fiscal al lunii mai
Traficul din Capitala este principala problema
Bucurestiul este in top cinci orase cu trafic congestionat, din intreaga lume. Nivelul de congestionare a traficului in Bucuresti a crescut de la 39% in 2011, la 50% in 2016. Intr-un an, cei care sunt nevoiti sa conduca prin Capitala pierd aproximativ 200 de ore din viata in coloane de masini, la semafoare sau cautand locuri de parcare.
Reprezentantii RBL propun urmatoarele solutii pentru relaxarea traficului bucurestean:
Mutarea trecerilor de pietoni (acolo unde este posibil) la cel putin 10-15 metri de coltul intersectiei pentru a nu bloca intersectia pe directia inainte, la acordarea de prioritate pentru pietoni.
Interzicerea parcarii pe spatiul public a tuturor vehiculelor comerciale care apartin companiilor obligate prin licentiere sa aiba spatiu propriu de parcare sau spatiu inchiriat.
Montarea si functionarea de semafoare temporizate in zonele importante din Bucuresti
Protejarea vizibilitatii indicatoarelor rutiere de vegetatie
Lipsa intrastructurii rutiere costa viata, in unele cazuri
Consecintele nefaste ale lipsei unui management eficient cu privire la infrastructura rutiera din Romania nu se reflecta doar in preturi mai mari. Anual, mii de oameni mor din cauza drumurilor de la noi din tara. Statisticile arata ca la noi sunt de doua ori mai multe victime ale accidentelor rutiere, fata de media UE.
De asemenea, satul roman e nevoit sa plateasca anual proximativ 1,23 miliarde de euro pentru decesele provenite din accidente rutiere.
Antreprenorii cer Ministerului Transporturilor sa solicite consultanta si asistenta tehnica din partea Bancii Europene pentru Investitii pentru definirea unei strategii coerente privind proiectele majore din infrastructura rutiera de transport.
Sursa foto: unsplash.com