OMUL DIN INTERIOR: Un fost analist al agentiei de rating Moody's rupe tacerea
interioranalistmoody'sagentie de ratingcoruptieproduse
Un fost analist al agentiei de rating Moody's a publicat pe internet o poveste in care institutia seamana cu o entitate erodata de coruptie "pana in maduva oaselor".
William J. Harrington a lucrat pentru Moody's timp de 11 ani, din 1999 pana in 2010, cand a demisionat. Intre 2006 – 2010, Harrington a fost
senior vicepresedinte al grupului de produse financiare derivate, responsabil pentru multe din ratingurile dezastruoase acordate de Moody's in timpul bulei imobiliare.
Povestea lui Harrington a luat forma unui
"comentariu" de 78 de pagini, referitor la normele propuse de SEC (Comisia pentru Bursa si Titluri de Valoare ) pentru reformarea agentiei, pe care le-a prezentat oficialilor Moody's in data de 8 august. Comentariul dezvaluie culisele institutiei, conflictele de interese si instrumentele de management.
Primul conflict de interese de la Moody's este binecunoscut: agentia este finantata de aceeasi "subiecti" (banci & companii), ale caror riscuri ar trebui sa le califice in mod obiectiv. Acest aspect compromite toate operatiunile Moody's, spune Harrington. Potrivit acestuia, unele companii ii stimuleaza financiar pe angajatii (inclusiv analistii) agentiei de rating, pentru a acorda calificative favorabile.
Analistii Moody's care ii impiedica pe clientii agentiei sa primeasca exact ceea ce-si doresc, spune acelasi Harrington, sunt vazuti ca "indezirabili", persoane care nu servesc scopul institutiei. Acestia sunt deseori transferati, disciplinati, "hartuiti" sau concediati.
Pe scurt, Harrington descrie o cultura de companie dominata de conflicte, atat de persuasiva, incat ratingurile Moody's devin de-a dreptul "inutile si periculoase".
Harrington considera ca propunerile
SEC vor compromite si mai mult ratingurile Moody's.
Totodata, fostul angajat al agentiei de rating spune ca incercarile recente de reformare initiate de Moody's nu sunt altceva decat o campanie "proasta" de
PR (public relations). Va prezentam principalele puncte din documentul scris de fostul analist al agentiei de rating Moody's, William J. Harrington.
1.De cele mai multe ori, calificativele Moody's nu reflecta concluziile personale ale analistilor – Harrington spune ca ratingurile sunt acordate preferential;
2. Managerii Moody's ar face orice pentru a-si multumi clientii – analistii corecti si obiectivi sunt vazuti drept "oi negre" ale firmei – Potrivit lui Harrington, aparatul de conducere exercita o serie de presiuni pentru a-i transforma pe analistii nesupusi in "servitori loiali" ai
cauzei Moody's;
3. Managerii de produs ai Moody's participa la acordarea calificativelor – acesti manageri de produs sunt aceiasi oameni responsabili pentru mentinerea portofoliului de clienti si cresterea business-ului Moody's;
4. Cel putin un director executiv al agentiei Moody's a mintit sub juramant, in anchetele demarate de autoritati, pentru a vedea daca unele ratinguri au fost acordate in mod corect – un alt director, spune Harrington, nici macar nu s-a prezentat la audieri.
Povestea lui Harrington poate fi sau nu adevarata. Conflictele de interese de la Moody's si-au pus amprenta asupra fostului analist; nu a vrut sa se complaca si a incercat sa-si pastreze respectul pentru sine, spune acesta.
Comentariul are insa un rol esential: problema agentiilor si a ratingurilor acordate de ele trebuie rezolvata urgent. Investigatiile guvernului, care desemneaza o autoritate sa stabileasca daca Moody's a acordat sau nu ratinguri "pe bune", nu sunt sustenabile. Si regulile SEC nu vor rezolva situatia.
Marturia lui Harrington pare insa destul de veridica. Fostul angajat ofera nume si descrie diverse incidente cu lux de amanunte. S-ar putea ca autoritatile sa "arunce" o privire asupra declaratiei sale.
La ce ne putem astepta? In primul rand, Moody's ar putea furniza propria versiune a povestii. Pe de alta parte, agentia de rating l-ar putea denigra pe Harrington, spunand ca este doar un fost angajat frustrat.
Deocamdata, spun jurnalistii de la
Business Insider, oficialii Moody's nu au raspuns la telefoane, pentru a comenta povestea lui Harrington.