Noutati privind Certificatul de Situatie de Urgenta, prin care firmele isi pot trimite angajatii in somaj tehnic
certificatul de situatie de urgentacompaniifirmeangajatisomaj tehnic
In Monitorul Oficial al Romaniei, a fost publicat Ordinul referitor la acordarea Certificatul de Situatie de Urgenta, necesar firmelor care au fost afectate economic de pandemia COVID-19. Certificatul este de doua tipuri, diferentiate prin culori: albastru si galben. Certificatul albastru poate fi obtinut de firmele care si-au suspendat complet sau partial activitatea, pe fondul starii de urgenta, in timp ce certificatul galben va fi obtinut de firmele carora le-au scazut incasarile cu cel putin 25% fata de media lunilor ianuarie-februarie 2020. Prin acest document, care poate fi obtinut online de angajatori, firmele isi pot trimite angajatii in somaj tehnic.
In termen de cinci zile, Ministerul Economiei va pregati platforma
http://prevenire.gov.ro/, unde vor fi depuse exclusiv in format electronic solicitarile oamenilor de afaceri pentru a obtine aceste certificate. De asemenea, tot de pe aceasta platforma, reprezentantii companiilor afectate de pandemie, vor obtine si certificatul in baza caruia isi vor putea trimite angajatii in somaj tehnic.
"In termen de 5 zile de la publicarea in Monitorul Oficial a ordinului, Ministerul Economiei va asigura adaptarea si functionarea platformei electronice
http://prevenire.gov.ro/", potrivit ordinului publicat in Monitorul Oficial.
Atentie: un solicitant poate cere un singur tip de certificat de urgenta, care este eliberat de Ministerul Economiei doar pe perioada existentei starii de urgenta.
http://prevenire.gov.ro/, unde vor fi depuse exclusiv in format electronic solicitarile oamenilor de afaceri pentru a obtine aceste certificate. De asemenea, tot de pe aceasta platforma, reprezentantii companiilor afectate de pandemie, vor obtine si certificatul in baza caruia isi vor putea trimite angajatii in somaj tehnic.
"In termen de 5 zile de la publicarea in Monitorul Oficial a ordinului, Ministerul Economiei va asigura adaptarea si functionarea platformei electronice http://prevenire.gov.ro/", potrivit ordinului publicat in Monitorul Oficial.
Atentie: un solicitant poate cere un singur tip de certificat de urgenta, care este eliberat de Ministerul Economiei doar pe perioada existentei starii de urgenta. Acestea sunt valabile fara semnatura si stampila, iar verificarea acestora se poate efectua pe platforma
http://prevenire.gov.ro/, dupa serie si numar.
In ipoteza identificarii vreunor suspiciuni rezonabile privind obtinerea certificatelor de situatie de urgenta cu nerespectarea dispozitiilor legale incidente ori prin neatestarea situatiei reale de drept si/sau de fapt a solicitantului, se sesizeaza organele abilitate in vederea stabilirii masurilor, potrivit competentelor.
Certificatele sunt de doua tipuri:
TIP 1 (ALBASTRU) —> eliberat in forma prezentata in anexa nr. 1, pentru solicitantii care cer acordarea acestuia in baza declaratiei pe propria raspundere emisa in forma prezentata in anexa ANEXA 3, din care rezulta intreruperea totala sau partiala a activitatii, ca urmare a deciziilor emise de autoritatile publice competente, potrivit legii, in perioada starii
de urgenta decretate;
TIP 2 (GALBEN) —> eliberat in forma prezentata in anexa nr. 2, pentru solicitantii care cer acordarea acestuia in baza declaratiei pe propria raspundere emisa in forma prezentata in ANEXA 3 , din care rezulta inregistrarea unei diminuari a incasarilor in luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie—februarie 2020.
Pentru obtinerea certificatului de urgenta TIP 1 (ALBASTRU)/TIP 2 (GALBEN), solicitantul incarca in platforma urmatoarele informatii si documente:
-
a) datele de identificare;
-
b) declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal, prin care acesta atesta ca toate informatiile si documentele care stau la baza cererii pentru obtinerea certificatului sunt conforme cu realitatea si respecta legislatia in vigoare raportat la tipul de certificat solicitat, conform cerintelor instituite in cuprinsul art. 2, cu referire la inchiderea totala sau partiala a activitatii sau la diminuarea incasarilor in cuantumul indicat. In situatia in care reprezentantul legal nu detine semnatura electronica, acesta poate semna olograf, urmand ca toate documentele incarcate in platforma http://prevenire.gov.ro (inclusiv declaratia pe propria raspundere) sa fie semnate electronic de catre imputernicitul desemnat in acest sens.
Solicitantii care nu sunt inregistrati la oficiul registrului comertului furnizeaza informatiile si documentele indicate si documente privind autorizarea activitatii.
Modelul declaratiei pe propria raspundere se posteaza de catre Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri pe platforma http://prevenire.gov.ro.
Prin OUG, Guvernul a stabilit ca, in timpul starii de urgenta, pentru perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, indemnizatia de care beneficiaza salariatii sa fie suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Nivelul indemnizatiei va fi de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020.
Ce conditii trebuie sa fie indeplinite pentru a intra in somaj tehnic
De aceste prevederi urmeaza sa beneficieze salariatii angajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:
-
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din Decretul Presedintelui Romaniei nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobata prin ordin.
-
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie, din bugetul asigurarilor pentru somaj, se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, iar aceste sume se reintregesc din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate pentru aceasta interventie si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate ale Programului Operational Capital Uman.
De asemenea, aceeasi OUG care reglementeaza si somajul tehnic, Guvernul introduce si unele prevederi care sa asigure acordarea, in continuare, a stimulentului de insertie si a indemnizatiei de sprijin prevazute in OUG nr.111/2010 privind concediul si indemnizatia pentru cresterea copiilor.
Guvernul a stabilit ca aceste drepturi sa nu inceteze in situatia in care parintele, ca urmare a instituirii masurilor generate de starea de urgenta, se afla in situatii de suspendare sau chiar de incetare a raportului de munca sau de serviciu prin restructurarea/restrangerea activitatii angajatorului.
Acordarea drepturilor, in aceste conditii, se realizeaza pe o perioada de 90 zile, dupa aceasta perioada urmand sa fie reanalizata situatia si sa se aplice prevederile legale corespunzatoare.
Florin Citu: Ne pregatim chiar pentru 500.000 - un milion de oameni care sa intre in somaj tehnic
Guvernul Romaniei se pregateste pentru intrarea in somaj tehnic a 500.000 - 1.000.000 de angajati romani, pe fondul pandemiei de coronavirus, a declarat ministrul Finantelor Publice, Florin Citu.
"Ne-am pregatit - si stim, am facut calcule - chiar pentru 500.000 - un milion de oameni care sa intre (in somaj tehnic) - daca se va ajunge acolo, eu sper sa nu se ajunga - , dar aici avem facilitati si pentru companii sa retina oamenii, daca se poate.
Acolo unde pot sa retina oamenii ii vom scuti de plata impozitelor. Incercam sa facem pentru companii o motivare sa nu trimita toti oamenii in somaj tehnic, ca sa poata sa se reorienteze”, dadea asigurari Florin Citu pe 17 martie.
Citeste si:
Oficial BNR: Cei care isi permit sa plateasca ratele in continuare, sa nu le amane! Nu e in avantajul lor!