Nike si Adidas folosesc imprimante 3D
nikeadidasimprimante 3d
Nike si Adidas apeleaza la tehnologia 3D printing pentru a eficientiza procesul de fabricatie a pantofilor lor sport. Prototipurile sunt realizate cu o rapiditate care in trecut era de domeniul SF-ului.
Chiar daca imprimarea 3D a devenit controversata, din cauza utilizarii la domiciliu - inclusiv pentru fabricarea unei arme - tehnologia ramane o prioritate pentru numeroase multinationale, care au unitati in Asia.
Imprimantele 3D modeleaza din particule de plastic, metal si lemn straturile obiectului 3D. Producatorii de adidasi folosesc 3D printing-ul pentru a modifica prototipurile.
Shane Kohatsu, director de inovatie in cadrul Nike, a declarat pentru Financial Times ca imprimarea 3D a accelerat dezvoltarea modelului de ghete Vapor Laser Talon. Acestea sunt purtate de jucatorii profesionisti de fotbal american.
"In sase luni, am putut analiza 12 prototipuri, pe care le-am si testat; astfel, ne-am imbunatatit simtitor produsele", a declarat Kohatsu.
Adidas, gigantul sportwear din Germania, a declarat ca imprimantele 3D au redus timpul necesar evaluarii unui nou prototip de la 4-6 saptamani la 1-2 zile.
Inainte de aventura 3D, prototipurile Adidas erau realizate manual, de 12 tehnicieni. Odata cu noua tehnologie, echipa este alcatuita din doi oameni.
In industria pantofilor sport, inovatia porneste de la talpa - exemplu fiind Nike, care a revolutionat productia de adidasi in anii '80 cu modelul Nike Air cu perne de aer si Boost cu spuma de la Adidas, lansat in 2013.
Odata cu imprimarea 3D - denumita si productie cu aditivi - producatorii de pantofi sport exploreaza avantajele noii tehnologii, folosita chiar si in industria aerospatiala.
Companiile din industria sportwear nu au pus un pret pentru pantofii "trasi la imprimanta 3D", care nu sunt inca vanduti catre consumatori.
Cei mai mari producatori de imprimante 3D sunt EOS din Germania, 3D Systems din SUA si Stratasys, un conglomerat americano-israelian; acestia au clienti precum Reebok, New Balance si Under Armour, dar si Nike, respectiv Adidas.
Bruce Bradshaw, directorul de marketing al Stratasys, a declarat ca productia in masa de adidasi "3D" nu este posibila, deocamdata, "dar suntem foarte aproape". Principalul obstacol in calea productiei este viteza redusa de imprimare: o masina Stratasys are nevoie de 2 ore, pentru a produce un model.
"Nu ne intereseaza insa volumul. Ne intereseaza rapiditatea cu care putem opera schimbarile asupra prototipului", a declarat Kohatsu (Nike).