Munca de acasa a fost doar o bula de sapun?
telemuncamunca la distanta
Pandemia de coronavirus a impulsionat mediul de afaceri sa se adapteze unei noi "normalitati" si sa accelereze procesele de de digitalizare, in special in ceea ce priveste munca la distanta. In sondajele efectuate printre manageri la jumatatea anului 2020, se simtea o dorinta puternica a acestora de a mentine tendinta muncii remote si dupa ce criza sanitara va trece. Acum, insa, la un an de la debutul coronacrizei, managerii si-au schimbat optiunea si lasa de inteles ca nu au de gand sa mai permita o atat de mare flexibilitate pentru angajati.
Ultimele sondaje arata ca managerii de companii vor face tot posibilul in perioada urmatoare sa isi determine angajatii sa revina fizic la locurile de munca.
Majoritatea marilor companii globale nu mai intentioneaza sa-si reduca prezenta fizica in cladirile de birouri, dupa pandemie, potrivit unui sondaj KPMG, publicat marti, realizat de 500 de directori.
Doar 17% dintre directorii executivi se asteapta sa faca reduceri la prezenta fizica in cladiri, fata de 69% in august 2020.
De asemenea, acelasi sondaj arata ca numai 30% vor permite majoritatii angajatilor sa lucreze de la distanta doua-trei zile pe saptamana.
Care ar putea fi explicatiile pentru aceasta schimbare de abordare a muncii de acasa? E posibil ca planurile firmelor sa se fi schimbat, pe fondul faptului ca angajatii sa fi fost afectati negativ de munca la distanta, din punct de vedere psihologic. Desi numeroase sondaje anterioare reliefeaza faptul ca angajatii au fost eficienti in munca la distanta, se constata o crestere a epuizarii, iar angajatii si angajatorii isi pun tot mai des probleme legate de delimitarea timpului pentru viata personala, respectiv pentru cea profesionala.
Un sondaj realizat de 1.450 de directori corporativi din America de Nord, publicat de Accenture ( ACN ) luna trecuta, a aratat, de asemenea, ca trecerea la munca la domiciliu s-ar putea sa nu fie atat de dramatica pe cat se previziona initial.
Directorii au estimat ca 18% dintre angajati aveau aranjamente flexibile permanente inainte de aparitia crizei sanitare. Dupa pandemie, au prezis ca acestea vor creste in medie la doar 25%.
"Ma asteptam ca acest numar sa fie mai mare", mi-a spus saptamana aceasta Jimmy Etheredge, CEO-ul Accenture din America de Nord.
Citeste si: Ochii care nu se vad se uita. Munca la domiciliu iti poate bloca evolutia profesionala
Practic, tendinta de a lucra remote a fost si continua sa fie un colac de salvare in fata unei crize sanitare globale care ne forteaza sa gasim solutii extreme, insa, ca orice solutie extrema, pare a avea limitele ei, iar principalul motiv care propulseaza munca remote la cote atat de mari ca in prezent e pandemia. Or, pandemia, mai devreme sau mai tarziu, se va sfarsi, iar angajatorii vor pierde principalul motiv care le da mana libera catre aceasta flexibilizare.
Desi se va mentine la cote mai inalte decat inainte de pandemie, e evident ca atat angajatii, cat si angajatorii, vor dori, in mare parte sa isi reia viata normala, inclusiv in ceea ce priveste rutina zilnica de deplasare catre locul de munca.
Ramane de vazut cum vor reusi angajatorii sa convinga acea categorie de angajati care s-a lasat iremediabil cucerita de beneficiile muncii remote. Va fi nevoie de o contrabalansare a beneficiilor muncii de acasa, cu noi beneficii pentru revenirea la locul de munca fizic, sau, in cazurile cele mai dure, de o conditionare directa a continuarii colaborarii, de prezenta fizica in birouri.
Citeste si: No jab, no job. Sau cum intra pasaportul de vaccinare pe piata muncii
Foto: freepik.com