Magistrala 6 impusa de UEFA pentru Euro 2020 e tot mai departe de a deveni realitate
magistrala 6linie de metrouuefa 20201 mai-otopeninoua linie de metroumetrorexmetrou
Dat fiind faptul ca Romania va fi gazda Campionatului European de Fotbal din 2020, UEFA a impus construirea unei linii de metrou care sa porneasca de la statia deja construita "1 mai", si sa se opreasca in fata Aeroportului "Henri Coanda"-Otopeni, in statia cu acelasi nume.
Noul tronson va permite legarea directa intre Gara de Nord si Aeroportul Otopeni, fara transbordarea calatorilor prin schimbarea peroanelor si a trenurilor.
Proiectul acestei linii de metrou prevede ca traseul este de 14.2 km si contine 12 statii, dupa cum urmeaza: Statia 1 Mai (existenta), Pajura, Expozitiei, Piata Montreal, Gara Baneasa, Aeroport Baneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Bratianu, Aeroport Otopeni.
Daca va fi dusa la dus la indeplinire, construirea Magistralei 6 ar putea fi cel mai avansat proiect al Metrorex. Linia de metrou 1 mai- Otopeni impune costuri de aproximativ 1.3 miiarde de Euro, bani pe care autoritatile spera sa-i obtina printr-o finantare europeana. Proiectul si este inclus in Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti.
Cu toate ca termenul limita impus de UEFA este 2020, si autoritatile ar trebui sa fie in plina desfasurare a proiectului, Magistrala 6 a ramas blocata la stadiul de concept.
M6 va fi gata "cu siguranta" la timp
La finalul anului trecut, Felix Stroe, fostul ministru al Transporturilor, declara ca Magistrala 6 va fi finalizata "cu siguranta" pana in 2020.
In aceeasi nota optimista, la inceputul noului an, reprezentantii companiei Metrorex, sustineau ca dupa ce finantarea va fi obtinuta in prima jumatate a anului 2018, se va trece la trece la selectarea firmei ce se va ocupa de construirea liniei de metrou 1 mai-Otopeni.
„In prezent, se afla in derulare procedura de atribuire a contractelor pentru exproprierea terenurilor care se afla pe culoarul Magistralei 6 de metrou. De asemenea, documentatia pentru atribuirea contractului de lucrari se afla in faza de revizuire, in acord cu prevederile Contractului National“, au transmis oficialii Metrorex, compania care administreaza metroul bucurestean.
Totusi, realitatea de astazi loveste crunt: Cel mai probabil, metroul va fi gata in ... 2023, "putin" mai tarziu dupa meciurile UEFA
Proiectul pare neglijat de noua conducere a Ministerului Transportului, in timp ce la Metrorex se schimba managerii interimari "de la o zi, la alta". Totusi, situatia este mai grava de atat: Directorul general al Metrorex, Ion Constantinescu, a prezentat, la inceputul lunii februarie, un document pentru Gazeta Sporturilor, ce nu lasa urma de interpretari: este imposibila finalizarea M6 pana in 2020.
"In acest moment se afla in curs de elaborare documentatia pentru demararea procedurilor de achizitie a lucrarii", se precizeaza in raspunsul Metrorex. Dar, atentie!, "lucrarile de executie a proiectului Magistrala 6, 1 Mai - Otopeni, vor incepe dupa finalizarea procedurii de achizitie", se mai adauga in acelasi comunicat.
"Surse Metrorex sustin ca respectiva procedura ar putea dura chiar si un an. Iar lucrurile nu se opresc aici! Raspunsul de la Metrorex nu lasa loc de interpretari termenul de finalizare a proiectului este de 48 luni de la inceperea lucrarilor de executie. Deci, in cel mai bun caz, daca lucrarile ar incepe in primavara lui 2019, Magistrala 6 ar putea fi gata in 2023! "Doar" cu trei ani dupa Euro 2020!", explica Gazeta Sporturilor.
Iata un document obtinut de pe forumul Asociatiei Pro Infrastructura, care ilustreaza stadiul in care se aflau lucrarile la M6, la inceputul anului 2018:
Din cate se observa, proiectul Magistralei 6 are doua mari probleme: finantarea si exproprierea terenurilor Baneasa Investments, care se afla sub sechestru DNA.
Referitor la finantare, Metrorex a aratat, la inceputul anului, ca primii pasi in vederea obtinerii celor 1.3 miliarde de Euro au fost deja facuti, fiind trimisa documentatia necesara catre Ministerul Transporturilor.
In privinta exproprierilor de la Baneasa Investment, aflate sub sechestru DNA, autoritatile dau asigurari ca situatia se poate remedia prin Ministerul de Finance, ce poate schimba obiectul sechestrului.
Acest sechestru a fost instituit in dosarul "Ferma Baneasa", unde potrivit rechizitoriului procurorilor din 2012, in perioada 2000-2004, fostul rector al USAMV Ioan Niculae Alecu, beneficiind de sprijinul interesat al lui Gabriel Popoviciu, "in baza unui contract incheiat cu incalcarea prevederilor legale", a facut posibila aducerea unui teren de 224 hectare, apartinand domeniului public al statului, ca aport in natura la capitalul social al SC Baneasa Investments SA, societate controlata de Popoviciu.
Procesul a inceput in anul 2012, finalizandu-se dupa sase ani, cu o condamnare definitiva a ICCJ, de sapte ani cu executare pentru Popoviciu.
Consultanta japoneza pentru metroul bucurestean
Ministerul Finantelor Publice si Agentia Japoneza de Cooperare Internationala (JICA) au semnat, in marie 2010, un acord de imprumut, de aproximativ 320 de milioane de euro, suma ce asigura finantarea serviciilor de consultanta, proiectare, supervizare lucrari si partial valoarea lucrarilor pentru executia structurii de rezistenta (33%).
Promisiuni pentru UEFA
Proiectul de participare a Romaniei la Euro 2020 a fost demarat de pe vremea lui Mircea Sandu, cand la guvernare era Executivul Ponta. In septembrie 2014, UEFA anunta ca Bucurestiul va gazdui 4 partide la turnirul continental, pe Arena Nationala.
Printre alte angajamente, Romania anunta ca va face 4 noi stadioane pentru antrenament, va finaliza autostrada spre Vest, dar si linia de metrou care sa lege capitala de Aeroportul Henri Coanda.
Citeste si:
Ghid practic pentru shopping online: Nu te mai lasa pacalit