Luminita de la capatul tunelului lung de 8 ani: Legea consumatorului vulnerabil de energie, in curs de adoptare
consumator vulnerabillegea consumatorului vulnerabil
Inca din 2012, romanilor li s-a promis adoptarea unui proiect de lege care sa reglementeze definitia consumatorului vulnerabil de energie si care sa prevada masuri de protectie si sustinere a acestuia. Asteptarea pare sa fi luat sfarsit, Ministerul Muncii punand saptamana aceasta in circuitul legislativ, spre adoptare, un astfel de proiect de lege.
Consumatorii vulnerabili se incadreaza in urmatoarele categorii:
a) consumatori vulnerabili din motive de venit
b) consumatori vulnerabili din motive de varsta
c) consumatori vulnerabili din motive de sanatate
d) consumatori vulnerabili ca urmare a faptului ca gospodaria se afla in zone izolate
In categoria consumatorilor vulnerabili din motive de venit se incadreaza familia sau persoana singura al caror venit net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este stabilit de prezenta lege.
In categoria consumatorilor vulnerabili din motive de varsta se incadreaza persoanele care au implinit varsta standard de pensionare prevazuta in anexa nr.5 la Legea nr.127/2019 privind sistemul public de pensii, cu modificarile si completarile ulterioare.
In categoria consumatorilor vulnerabili din motive de sanatate se incadreaza persoanele care se afla in una sau mai multe din urmatoarele situatii:
a) necesita aparate electrice pentru mentinerea in viata sau mentinerea starii de sanatate.
b) prezinta probleme psihice care le altereaza gandirea;
c) prezinta probleme locomotorii care impiedica sau restrictioneaza deplasarea;
d) prezinta deficiente de vedere sau de auz.
In categoria consumatorilor vulnerabili izolati se incadreaza gospodariile situate in afara localitatilor care nu sunt conectate la retelele de utilitati si care se incadreaza si in categoria consumatorilor vulnerabili din motive de venit.
Atentie: Documentele care dovedesc incadrarea in categoria consumatorilor vulnerabili se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi si pot fi, dupa caz, acte de identitate, documente care atesta provenienta si nivelul veniturilor, adeverinte eliberate de medicul de familie sau medicul specialist, certificate de incadrare in grad si tip de handicap.
''Familiile precum si oricare din membrii familiei sau persoanele singure pot fi incadrate in una sau mai multe din categoriile de consumatori vulnerabili daca indeplinesc conditiile de incadrare, beneficiind de oricare din masurile de protectie sociala aplicabile categoriei'', se arata in textul actului normativ.
Masurile de protectie sociala aplicabile unei categorii de consumatori vunerabili sunt:
a) masuri de protectie de natura financiara pentru consumatorii vulnerabili din motive de venit;
b) masuri de protectie nonfinanciara pentru consumatorii vulnerabili din categoriile de
consumatori vulnerabili altele decat din motive de venit.
Ajutorul pentru incalzirea locuintei - Conditii de acordare si cuantum
Ajutorul pentru incalzirea locuintei, denumit, in continuare, ajutor, se acorda pentru un singur sistem utilizat pentru incalzirea locuintei de domiciliu sau resedinta, pe perioada sezonului rece, declarat de persoana singura, respectiv de un membru al familiei care are capacitate deplina de exercitiu al drepturilor civile si care va deveni titularul ajutorului.
In functie de sistemul de incalzire utilizat in locuinta de domiciliu sau resedinta, categoriile de ajutoare sunt:
a) ajutor pentru energie termica in sistem centralizat, denumit in continuare ajutor pentru energie termica;
b) ajutor pentru gaze naturale;
c) ajutor pentru energie electrica;
d) ajutor pentru combustibili solizi sau petrolieri.
Ajutorul se acorda numai familiilor si persoanelor singure care nu beneficiaza de alte forme de sprijin pentru incalzirea locuintei acordate in baza contractelor de munca sau a altor reglementari specifice pentru diverse ramuri economice.
Ajutorul se acorda in functie de veniturile medii nete lunare pe membru de familie sau al persoanei singure, sub forma compensatiei procentuale, dar nu mai putin de 10%, aplicata asupra valorii de referinta si nu mai mult decat valoarea consumului facturat. Mai exact, compensarea procentuala este de 100% din valoarea de referinta pentru beneficiarii cu cele mai mici venituri si de minimum 10% pentru cei ale caror venituri se afla la limita maxima.
Venitul mediu net lunar pana la care se acorda ajutorul este de 810 lei/persoana in cazul familiei si de 1445 lei in cazul persoanei singure. In functie de resursele proprii, autoritatile administratiei publice locale pot aproba, prin hotarare a consiliului local, ajutoare peste nivelul de venit si cuantumurile prevazute in aceasta lege.
Valoarea de referinta, in functie de sistemul de incalzire utilizat este:
-
de 250 lei/luna pentru gaze naturale;
-
de 500 lei pentru energie electrica;
-
de 80 lei pentru combustibili solizi si petrolieri.
Familiile si persoanele singure ale caror venituri se situeaza sub valoarea prevazuta in lege beneficiaza de un supliment pentru energie calculat in functie de sursele de furnizare a energiei utilizate, in cuantum de:
-
30 lei pentru cosumul de energie electrica;
-
10 lei pentru consumul de gaze naturale;
-
10 lei pentru consumul de nergie termica;
-
20 lei pentru consumul de combustibili solizi si petrolieri.
Atentie: Daca unica sursa de energie utilizata este energia electrica, cuantumul suplimentului se majoreaza la 50 lei.
Pentru combustibili solizi si petrolieri daca din calcul rezulta un ajutor mai mic de 10 lei atunci se acorda 10 lei.
Daca din calculul ajutorului rezulta fractiuni in bani, cuantumul se rotunjeste la leu in favoarea beneficiarului.
Pentru energia termica valoarea de referinta a ajutorului lunar se stabileste in limita consumului mediu si in functie de pretul local al gigacaloriei. Consumul mediu lunar de energie termica-cantitatea de energie termica, masurata in gigacalorii, necesara incalzirii locuintei, stabilita pentru persoana singura/familie, pe tip de apartament/locuinta, in functie de zona de temperatura.
ZONA RECE: HARGHITA, SUCEAVA, COVASNA, BRASOV, BISTRITA-NASAUD, BACAU, BOTOSANI, CLUJ, VASLUI, NEAMT, MURES, SIBIU, HUNEDOARA, IASI, ALBA
ZONA TEMPERATA: VRANCEA, SATU MARE, DAMBOVITA, ARGES, IALOMITA, SALAJ, DOLJ, MARAMURES, GALATI, PRAHOVA, BRAILA, BUZAU, OLT, BIHOR, TELEORMAN, ILFOV, GORJ
ZONA CALDA: GIURGIU, TULCEA, VALCEA, ARAD, CARAS -SEVERIN, BUCURESTI, CALARASI, TIMIS, MEHEDINTI, CONSTANTA
CONSUM MEDIU LUNAR ENERGIE TERMICA:
Tip locuinta/ consum lunar Gcal Ianuarie Februarie Martie Noiembrie Decembrie
1 camera 1,01 0,84 0,74 0,82 0,91
2 camere 1,49 1,30 1,16 1,31 1,49
3 camere 1,94 1,70 1,52 1,70 1,94
≥ 4 camere 2,70 2,27 2,11 2,37 2,70
-
CONSUM MEDIU ZONA TEMPERATA
Tip locuinta/ consum lunar Gcal Ianuarie Februarie Martie Noiembrie Decembrie
1 camera 0,91 0,76 0,67 0,75 0,82
2 camere 1,36 1,18 1,06 1,19 1,36
3 camere 1,76 1,55 1,38 1,55 1,76
≥ 4 camere 2,45 2,07 1,92 2,15 2,45
Tip locuinta/ consum lunar Gcal Ianuarie Februarie Martie Noiembrie Decembrie
1 camera 0,82 0,68 0,61 0,67 0,74
2 camere 1,22 1,06 0,95 1,07 1,22
3 camere 1,59 1,39 1,24 1,39 1,58
≥ 4 camere 2,21 1,86 1,73 1,94 2,21
''Ajutoarele pentru incalzirea locuintei, acordate in conditiile prezentei legi, nu se iau in calcul la stabilirea drepturilor de ajutor social in conditiile Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a drepturilor de alocatie pentru sustinerea familiei acordate in conditiile Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile ulterioare, ori a obligatiilor legale de intretinere si nu pot fi urmarite silit decat pentru recuperarea sumelor acordate cu titlu nejustificat'', se arata in textul legii.
Ajutorul se acorda pe baza de cerere si declaratie pe propria raspundere privind componenta familiei, veniturile acesteia si sistemul de incalzire utilizat.
In vederea stabilirii dreptului,
primarii solicita acte doveditoare care atesta componenta familiei si veniturile realizate de membrii acesteia, precum si acte doveditoare privind locuinta sau bunurile detinute de acestia, inclusiv in alte unitati administrativ-teritoriale. In aplicarea prevederilor anterioare,
primarul stabileste dreptul solicitand informatii pe baza de protocol altor institutii/autoritati sau, dupa caz, cerand documente doveditoare solicitantilor. In situatia in care pe baza documentelor doveditoare prezentate de solicitant sunt suspiciuni cu privire la acordarea dreptului, primarul poate stabili dreptul pe baza anchetei sociale efectuate de serviciul public de asistenta sociala.
In termen de maximum 30 de zile de la data depunerii cererii, primarul emite dispozitia de acordare sau de respingere a cererii pe care o comunica titularului in termen de 5 zile lucratoare de la emitere, prevederile art.14 alin.(3)-(5) aplicandu-se corespunzator.
In cazul ajutorului pentru energie termica, formularele de cerere si declaratie pe propria raspundere sunt transmise de catre primarii furnizorilor pana la data de 15 septembrie a
fiecarui an.
Pentru acordarea ajutorului, indiferent de sitemul de incalzire utilizat, cererile si declaratiile pe propria raspundere se depun, individual sau prin asociatiile de proprietari/locatari, la primaria comunei, orasului, municipiului ori, dupa caz, a sectorului municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala se afla locuinta de domiciliu sau de resedinta, pana la data de 15 octombrie a fiecarui an.
Pe baza situatiilor centralizatoare, respectiv a consumului efectiv inregistrat de consumatorii vulnerabili individuali, pana la data de 10 a fiecarei luni, furnizorii de energie termica calculeaza cuantumul efectiv al ajutorului pentru energie termica.
Dreptul la ajutorul pentru incalzirea locuintei poate fi solicitat odata cu cel de ajutor social si/sau cu cel de alocatie pentru sustinerea familiei.
Lunar, in termenul stabilit prin contract, dupa primirea facturii, asociatiile de proprietari/locatari au obligatia de a defalca cheltuielile privind gazele naturale pe consumatori individuali, tinand cont de ajutorul pentru incalzirea locuintei stabilit in conditiile prezentei legi.
In cazul asociatiilor de proprietari/locatari care utilizeaza pentru incalzirea locuintei energie termica furnizata in sistem centralizat, defalcarea cheltuielilor se evidentiaza intr-un borderou care se transmite furnizorului in termen de maximum doua zile de la intocmire.
Asociatia de proprietari/locatari are obligatia de a evidentia lunar ajutorul pentru gaze naturale in tabelul cu cheltuielile de intretinere.
Cand intra in vigoare ajutorul
In situatia in care consumatorii vulnerabili indeplinesc conditiile de acordare a ajutorului pentru incalzirea locuintei pe parcursul sezonului rece, stabilirea dreptului se face prin dispozitie a primarului, dupa cum urmeaza:
a) incepand cu luna depunerii cererii pentru cei care au depus documentele pana la data de 20 a lunii respective;
b) incepand cu luna urmatoare pentru cei care au depus documentele dupa data prevazuta la lit. a);
c) incepand cu luna depunerii cererii pentru beneficiarii de ajutor social al caror drept de ajutor social este stabilit incepand cu acea luna indiferent de data la care a fost depusa cererea.
Proiectul de lege poate fi consultat, in integralitate,
AICI
Sursa foto: freepik.com