La nivel global, 1 din 5 consumatori a facut zilnic cumparaturi online in anul pandemiei. Dispar magazinele fizice?
comertretailsocial mediamarketing
In anul pandemiei, oamenii din toate colturile lumii au luat cu asalt cumparaturile online. Schimbarile din vietile oamenilor, generate pe fondul pandemiei de coronavirus, inchiderea magazinelor fizice, restrictiile de circulatie, au mutat consumatorii din magazinele fizice, in cele online, impingand de la spate e-commence-ul, intr-o cursa nebuna care i-a accelerat dezvoltarea fireasca, poate si cu 2-3 ani avans.
La nivel global, 1 din 5 consumatori a facut zilnic cumparaturi online in anul pandemiei, potrivit raportului "Preparing for tomorrow's consumers today. The future of consumer markets", realizat de PwC.
Cum arata viitorul comertului? Magazinele fizice inca nu dispar, dar se reinventeaza
Raportul subliniaza faptul ca, in pofida cresterii exponentiale a shoppingului online, estimat sa inregistreze o evolutie de la 13,9% la 22,4% in 2023 (conform Statista), acesta nu este momentul in care vom spune "adio" magazinelor fizice traditionale.
Nu inca, pentru ca, desi oamenii se confrunta cu restrictii si cu teama de a se infecta, vor dori sa cumpere din magazine fizice, pentru a putea testa gama de produse, lucru ce nu se poate realiza sub o forma similara, din fata unui monitor.
Dorinta de shopping in siguranta, egala cu cea de a testa fizic produsele. De aici vine salvarea retailer-ilor fizici
Raportul subliniaza faptul ca, in egala masura, oamenii isi doresc sa faca shopping in siguranta, protejandu-si sanatatea (31%), dorint totodata sa vada si testeze fizic produsele inainte de a le achizitiona (33%).
"Gigantii moderni ai comertului cu amanuntul, cum ar fi Amazon in SUA si Alibaba din China, vor continua sa forteze inovarea atat in magazinele fizice, cat si online ale companiilor de comert. De aceea, experienta consumatorilor va fi esentiala, iar companiile care nu isi pot reimagina produsele si serviciile in acest mix vor ramane in urma", transmite PwC.
Cine nu e online, nu supravietuieste schimbarii
Expertii sustin, de asemenea, ca important ca retailerii sa fie prezenti in mediul online. Cine nu este in online, nu are nici sanse sa reziste schimbarii pietei in perioada care urmeaza.
”Retailerii vorbesc de multa vreme despre punerea clientilor pe primul loc, dar adesea nu au implementat decizii care sa sustina aceasta strategie. Acum, insa, vor fi fortati sa faca acest lucru intrucat clientii au mai multe optiuni de unde pot cumpara, dar au si mai multe canale de comunicare la dispozitie pentru a ”sanctiona” retailerii sau producatorii cu recenzii nefavorabile. Prin urmare, imbunatatirea relatiei cu clientii prin disponibilitate, servicii de livrare sau de plata diversificate vor da siguranta si incredere clientilor pentru un anumit brand”, a spus Ruxandra Tarlescu, Partener PwC Romania.
Citeste si: 5 obiceiuri ale oamenilor prosperi, care ii ajuta sa dobandeasca stabilitate financiara
Ce trebuie sa schimbe retailerii in business, pentru a ramane in piata
Consumatorii isi doresc, in linii mari, o imbunatatire a relatiei retailer-client. Acestia spera la o transparentizare priveste starea comenzii si livrarea, iar unii doresc livrarea foarte rapida. 42% dintre respondentii la nivel mondial spun ca livrarea rapida si fiabila se numara printre primele trei atribute atunci cand fac cumparaturi online.
Aceasta experienta devine rapid un diferentiator cheie intre retaileri, fiind strans legata de perceptiile privind serviciile si calitatea.
De asemenea, consumatorii doresc mai multa raspundere si transparenta cu privire la o serie de probleme de sustenabilitate si de mediu in industria alimentara, inclusiv reducerea deseurilor de ambalaje, transparenta lantului de aprovizionare si practici corecte de munca.
Consumatorii ar fi dispusi sa plateasca mai mult, pentru anumite bunuri
Consumatorii ar fi dispusi sa plateasca mai mult, pentru produse provenite de la nivel local, in mare parte pentru durabilitatea si valoarea perceputa a acestora
"Totusi, alimentele produse in masa vor avea locul lor pe piata, intrucat unii consumatori vor aprecia intotdeauna pretul, consistenta si disponibilitatea", atrage atentia PwC.
Viitorul alimentar - personalizat pe baza tehnologiei
Viitorul alimentelor va fi caracterizat de componenta personalizata. Concret, retailerii care vor sa se mentina in piata vor trebui sa isi adapteze gama de produse de la raft, la preferintele, dieta sau problemele de sanatate ale consumatorilor, pe baza datelor colectate de la clienti si analizate cu ajutorul tehnologiei.