INTERVIU Hans-Georg Werner, CEO Regiunea Est DB Schenker Rail si Eduard Iancu, CEO DB Schenker Rail Romania: Potentialul Romaniei de a actiona ca o punte intre Europa si Asia este extrem de important
hans-georg wernereduard iancumanageridb schenker raildeutsche bahnafaceri romania
Hans-Georg Werner (foto), CEO Regiunea Est DB Schenker Rail si Eduard Iancu, CEO DB Schenker Rail Romania, au acordat un interviu exclusiv pentru Manager.ro, in care au vorbit, printre alte aspecte importante, despre avantajele si dezavantajele mediului de afaceri romanesc.
„In Romania flota a crescut cu 70% anul trecut si avem in plan o crestere de 50% pentru anul curent, ceea ce se traduce intr-o crestere a capacitatii companiei locale”, subliniaza Hans-Georg Werner.
„Pe de alta parte, Romania este o piata cu predictibilitate scazuta in ceea ce priveste afacerile pe termen lung, astfel, atat noua, cat si altor companii ne este greu sa facem planuri investitionale pe termen lung”, explica Eduard Iancu.
Care este istoria companiei DB Schenker Rail AG?
Hans-Georg Werner: Creata prin fuziunea companiei de transport feroviar de marfa Railion si expertul in transport si logistica Schenker, compania DB Schenker Rail reprezinta bratul Deutsche Bahn si este liderul european in transportul feroviar de marfa. In putin mai mult de 10 ani, compania a reusit sa creasca de la o retea germana de transport, ce oferea preponderent servicii la nivel national, la un grup puternic ce combina solutii de transport si logistica pentru clienti la nivel global.
Astazi, DB Schenker Rail se poate baza pe o retea internationala bine dezvoltata, cu subsidiare in 15 tari din Europa, impartite in trei regiuni operationale: Regiunea de Vest, Regiunea Centrala si Regiunea de Est. Aceasta din urma include DB Schenker Rail Polonia, DB Schenker Rail Romania, DB Schenker Rail Bulgaria, DB Schenker Rail Ungaria si Railion Russia Services, companii active pe unele dintre cele mai dinamice piete din grup, ce se dezvolta foarte rapid. Romania este, de altfel, cel mai bun exemplu in acest sens.
La nivel local, istoria companiei a inceput in anul 2000, odata cu infiintarea, la Timisoara, a companiei Logistic Services Danubius, cu scopul principal de a organiza transporturi pentru o companie de automobile. Dupa mai multi ani de evolutie continua, in 2011, compania a fost redenumita - DB Schenker Rail Romania, devenind astfel parte integranta a grupului DB. Compania locala continua sa se dezvolte, castigand clienti din domenii cheie precum industria auto, agricultura si constructii, avand o crestere cu doua cifre de la an la an.
Vorbiti-ne despre investitiile DB Schenker Rail AG la nivel european. Care sunt partenerii dumneavoastra? Doriti sa va extindeti si in alte tari, dincolo de cele existente in portofoliu?
Hans-Georg Werner: Prioritatea noastra este sa asiguram dezvoltarea sanatoasa a operatiunilor existente, ceea ce presupune imbunatatirea calitatii serviciilor, astfel incat sa raspundem si mai bine nevoilor clientilor nostri. De aceea, investim continuu in flota noastra si lucram la crearea unor solutii de transport personalizate la nivel european. Mai concret, de exemplu, in Romania flota a crescut cu 70% anul trecut si avem in plan o crestere de 50% pentru anul curent, ceea ce, se traduce intr-o crestere a capacitatii companiei locale. Mai mult decat atat, am investit in mod constant in vagoanele si locomotivele din Bulgaria si Polonia. Investitiile in flota sunt foarte importante pentru a le putea oferi clientilor nivelul de calitate pe care il asteapta de la noi.
Cum colaborati cu companiile din Europa?
Hans-Georg Werner: Una dintre valorile noastre de baza se refera la crearea parteneriatelor solide, de durata si de incredere, un efort pe care ne straduim sa il implementam mereu in activitatile noastre zilnice. De-a lungul anilor, am dezvoltat multe colaborari puternice cu companii din toata Europa, fie ca este vorba despre serviciile de mentenanta pentru flota noastra de vagoane si locomotive, fie ca este vorba despre baza foarte variata de clienti pe care o avem.
In ce masura a fost afectata DB Schenker Rail AG de criza financiara din zona euro si Europa, in general?
Hans-Georg Werner: Ultimii ani au fortat companiile din toata lumea, nu doar din Europa, sa regandeasca modul in care isi desfasoara activitatea pentru a putea deveni mai eficiente. Si noi ne-am adaptat acestei tendinte internationale, acordand mai multa atentie pachetelor integrate de servicii de transport care raspund specific cerintelor din fiecare industrie. Serviciile noastre includ, astazi, solutii inovatoare de transport si logistica disponibile la nivel european pentru trenuri complete si transportul de vagoane singulare, dar si oferte ce combina solutii de transport feroviar cu cel rutier si maritim. Pe scurt, le oferim clientilor nostri un singur punct de contact cu ajutorul caruia sa isi transporte in siguranta produsele dintr-un colt al Europei in celalalt, fara intreruperi si fara a fi nevoiti sa apeleze la diferiti operatori de transport.
De ce ati ales Romania? Cat de importanta este tara noastra pentru activitatile DB Schenker Rail AG? Ce investitii desfasurati aici?
Hans-Georg Werner: Unul dintre cele mai importante puncte de diferentiere ale Romaniei se refera la pozitia geografica si geopolitica privilegiata pe care o ocupa in regiune. Potentialul Romaniei de a actiona ca o punte intre Europa si Asia este extrem de important pentru reteaua DB Schenker Rail, deoarece ne ofera posibilitatea de a ne extinde oferta de servicii. Astfel, DB Schenker Rail Romania nu este doar un element important pentru prezenta noastra internationala, ci si un jucator valoros pe piata locala. Compania a crescut constant de la an la an, reusind sa convinga tot mai multi jucatori din domenii diferite precum industria auto, agricultura sau constructii sa aleaga serviciile sale. Am investit si vom continua sa o facem pentru a ne consolida operatiunile locale.
Care sunt avantajele si dezavantajele mediului de afaceri din Romania, in viziunea dumneavoastra?
Eduard Iancu (foto): Pentru orice companie, indiferent de industria in care activeaza, dinamismul pietei locale reprezinta un avantaj extraordinar. Romania este o piata in dezvoltare, pe care apar mereu oportunitati interesante de business. In acelasi timp, unul din cele mai importante avantaje este forta de munca foarte bine pregatita, dedicata si entuziasta. Chiar si in domeniul nostru de activitate, care este foarte specializat, am gasit oameni exceptionali pe care suntem fericiti sa ii numim colegi. Pe de alta parte, Romania este o piata cu predictibilitate scazuta in ceea ce priveste afacerile pe termen lung, astfel, atat noua, cat si altor companii ne este greu sa facem planuri investitionale pe termen lung.
Cati angajati are DB Schenker Rail AG in Romania? Planificati angajari pe viitor?
Eduard Iancu: In acest moment, DB Schenker Rail Romania are 425 de angajati, fiecare dintre acestia contribuind la succesul nostru si la reputatia impecabila de care ne bucuram in randul clientilor. Angajatii nostri sunt cea mai importanta parte a companiei si investim mult timp si atentie in pregatirea si dezvoltarea lor. Obiectivul nostru este sa devenim un angajator de top in industria noastra si urmarim consolidarea echipei cu ajutorul celor mai buni specialisti disponibili.
Ce estimari de afaceri aveti pentru perioada urmatoare? Vorbiti-ne despre proiectele actuale si viitoare, desfasurate la nivelul Romaniei.
Eduard Iancu: Sunt multumit de performanta noastra in Romania, am reusit sa ne crestem atat cifra de afaceri, cat si baza de clienti in ultimul an. Pentru anul in curs, ne concentram si vom continua sa ne concentram pe solutiile integrate de transport si logistica beneficiind astfel de reteaua europeana extinsa a grupului DB Schenker Rail si de colaborarea cu partenerii nostri pentru a raspunde nevoilor clientilor cu un plus de valoare. Sunt convins ca aceasta directie, combinata cu o mai mare atentie acordata jucatorilor din infrastructura, vor sta la baza cresterii noastre in 2014.
Ce performante inregistreaza DB Schenker Rail Romania, comparativ cu restul diviziilor (DB Schenker Rail Deutschland, DB Schenker Rail Nederland, DB Schenker Rail Danmark, DB Schenker Rail Italia, DB Schenker Rail Schweiz, DB Schenker Rail Bulgaria)?
Hans-Georg Werner: Fiecare piata are propriul sau specific si propriul sau model de business, de aceea nu cred ca o comparatie intre aceste divizii poate prezenta o imagine corecta a performantelor lor. Ceea ce pot sa spun despre Regiunea de Est, de care sunt responsabil, este ca include business-uri care cresc foarte rapid, care isi desfasoara activitatea pe niste piete care cresc tot mai mult in fiecare an, apropiindu-se, astfel, de nivelul pietelor mai dezvoltate din Europa de Vest.
Care sunt beneficiile unui transportator feroviar privat de marfa fata de cele oferite de companiile de stat?
Hans-Georg Werner: Desi nu pot sa generalizez, pot sa vorbesc despre cele trei caracteristici pe care le consider esentiale pentru succesul DB Schenker Rail pe pietele pe care activeaza: atentia la calitatea serviciilor, la cerintele si nevoile clientilor nostri si la evolutia pietei ca intreg. Pentru a avea succes, orice companie trebuie sa inteleaga precis ceea ce isi doreste piata si sa fie flexibila si sunt convins ca noi suntem pe drumul cel bun din acest punct de vedere.
Cum ati caracteriza infrastructura feroviara din Romania?
Eduard Iancu: Cred ca nu este un secret pentru nimeni ca Romania are o retea de cale ferata foarte extinsa care poate acoperi eficient tot teritoriul tarii. Cu toate acestea, pentru a putea valorifica cum trebuie potentialul acestei retele, este nevoie de investitii semnificative. Imbunatatirea infrastructurii feroviare este vitala pentru cresterea vitezei medii a trenurilor care se deplaseaza prin Romania si pentru a o aduce la standarde internationale, ceea ce ar avea un efect direct asupra investitiilor straine pe piata locala, in special in ceea ce activitatile locale de productie.
Multe companii de stat din tara noastra au intrat sub management privat. Ce parere aveti despre aceasta decizie?
Eduard Iancu: Cred ca membrii din conducerea oricarei companii, fie ea privata sau nu, ar trebui sa aiba un singur obiectiv: profitabilitatea companiei si succesul sau pe piata. Toate companiile trebuie sa coexiste si concureze unele cu altele in acelasi mediu de afaceri si fiecare dintre ele ar trebui sa ia toate masurile necesare pentru a se asigura ca isi pot desfasura activitatea in conditii optime.
Cum reuseste DB Schenker Rail AG sa ramana principalul transportator feroviar privat din Europa? Sa nu uitam ca reprezentati o companie cu venituri de 3,7 miliarde de euro si 25.000 de angajati. (2013)
Hans-Georg Werner: Strategia DB Schenker 2020 sta la baza tuturor activitatilor noastre si a succesului nostru, cuprinzand diferite dimensiuni care sunt, la fel de importante: succes economic, resposabilitate sociala si protectie a mediului. Pe de o parte, continuam sa ne valorificam stabilitatea financiara pentru a investi pe piete in crestere si in dezvoltarea angajatilor nostri. Pe de alta parte, suntem atenti la mediul inconjurator si suntem convinsi ca portofoliul nostru de produse eco si experienta noastra de consultanta pentru proiecte cu impact redus asupra mediului ne ofera un avantaj competitiv clar.
Aveti o functie foarte importanta, intr-o companie de top. Ce sfaturi le puteti oferi managerilor care doresc sa isi eficientizeze leadership-ul?
Hans-Georg Werner: Un manager bun isi trateaza cu respect angajatii, asa cum i-ar placea sa fie si el tratat, la randul sau, de seful sau. Oamenii pe care ii ai sunt cea mai valoroasa parte a business-ului. In plus, trebuie sa mergi acolo unde este si business-ul si nu doar sa iei decizii din spatele biroului. Iar deciziile trebuie luate rapide. In multe companii, managerilor le este frica de decizii. Dar un manager bun trebuie sa fie dur si sa decida, chiar daca unele deciziile esueaza.
Eduard Iancu: Cred ca cel mai bun lucru pe care un manager il poate face este sa caute o companie cu valori organizationale consacrate, deschisa spre comunicare, inclinata spre dezvoltarea echipei si cu constanta in principii. El trebuie sa creada cu adevarat in ceea ce face, trebuie sa aiba curajul sa isi exprime si sa isi sustina parerile si sa experimenteze pareri argumentate si situatii noi. Sunt convins ca dezvoltarea unui manager este un proces neintrerupt si ca el continua sa invete pe masura ce capata mai multa experienta de lucru si de management.