Inspectiile fiscale se vor inmulti in viitorul apropiat: care e strategia ANAF
anafinspectii fiscalereforma fiscala
Actiunile asumate de Romania in domeniul fiscal pentru urmatorii ani, inclusiv cele cuprinse in strategia Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) pana la finalul anului 2024, ridica o serie de intrebari cu privire la impactul pe care implementarea lor il va avea asupra mediului de afaceri. Doar modificarile fiscale adoptate anul acesta indica iminenta unor schimbari si in privinta inspectiilor fiscale, mai exact in frecventa acestora, eficienta si modul lor de desfasurare.
Reforma administratiei fiscale, prevazuta inclusiv in Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), presupune, in principal, imbunatatirea serviciilor digitale oferite de autoritati contribuabililor si optimizarea schimbului de informatii cu scopul final de a accelera ritmul de incasare a veniturilor la bugetul de stat. Printre altele, planul prevede cresterea numarului de inspectii fiscale cu 10% pana la finalul anului 2025, fata de cel din prezent, si majorarea ponderii auditurilor documentare la 30% din totalul auditurilor efectuate, pana la sfarsitul anului 2022, de la aproape zero in prezent.
In acest context, masurile care urmeaza sa fie luate de autoritatea fiscala vizeaza optimizarea controalelor fiscale si cresterea capacitatii de analiza a acesteia si sunt asteptate odata cu implementarea sistemului de raportare SAF-T (Standard Audit File for Tax), care va deveni obligatoriu de la 1 ianuarie 2022 pentru marii contribuabili si ulterior pentru ceilalti.
Modernizarea
ANAF este cu atat mai importanta cu cat, in perioada urmatoare, marcata de criza sanitara cu impact negativ puternic asupra societatii si economiei in ansamblul sau, rolul ANAF in redresarea post-pandemie devine unul foarte important, iar transparenta si comunicarea cu mediul de afaceri si cu cetatenii dobandeste o semnificatie deosebita.
Corectitudinea datelor raportate, esentiala in cazul unui control ulterior
In prezent, ca parte a transformarii digitale a activitatii ANAF, asistam deja la impunerea Spatiului Privat Virtual (SPV) ca modalitate principala de interactiune cu contribuabilii si, pe de alta parte, apar primele masuri concrete in prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. Introducerea sistemului de raportare SAF-T, una dintre cele mai importante modificari fiscale ale anului 2021, va optimiza schimbul de informatii intre ANAF si contribuabili, astfel incat comportamentele incorecte vor fi mai rapid identificate si combatute. Aceasta raportare va avea caracterul unei declaratii informative, insa va constitui totodata o radiografie a situatiei fiscale a contribuabililor.
Prin introducerea acestei noi obligatii de raportare, autoritatea fiscala va avea acces facil la un volum ridicat de informatii fiscale si contabile (pentru ca sunt transmise de contribuabili intr-un format standardizat), iar controlul efectiv derulat de ANAF va deveni mai eficient.
In aceste conditii, pregatirea pentru SAF-T nu trebuie sa se limiteze la simpla extragere a datelor din sistemul contabil si transmiterea acestora catre ANAF in formatul solicitat, ci presupune o etapa pregatitoare, in care contribuabilii trebuie sa verifice acuratetea si integritatea informatiilor pe care urmeaza sa le raporteze, pentru ca de corectitudinea datelor furnizate va depinde initierea de catre ANAF a unor controale ulterioare si, implicit, riscul unor penalitati.
Inspectiile fiscale se vor inmulti in viitorul apropiat
Asadar, inspectiile fiscale se vor inmulti in viitorul apropiat, ca urmare a strategiei ANAF de eficientizare a colectarii veniturilor la bugetul de stat, astfel incat indicatorul privind gradul de conformare la declarare si plata sa revina la nivelul inregistrat in anul 2019, ca urmare a implementarii SAF-T si a actiunilor comune ale structurilor de inspectie fiscala si antifrauda.
In acelasi timp, insa, datorita schimbarilor digitale ce vizeaza atat structura, cat si modul de desfasurare a controalelor, inspectiile fiscale vor deveni mai putin impovaratoare, dar contribuabilii vor fi nevoiti sa se conformeze in timp real tuturor cerintelor inspectorilor fiscali cu privire la evidenta si raportarea informatiilor.
Or, din practica constatam ca, pentru contribuabilii din Romania care activeaza intr-un mediu fiscal imprevizibil, o astfel de conformare este o sarcina dificila, in general, si, cu atat mai mult, in contextul crizei acute de personal specializat, cu care se confrunta companiile in prezent, la care se adauga tema tot mai presanta a reorganizarilor de afaceri.
In aceste conditii, contribuabilii trebuie sa se pregateasca intens pentru noile raportari si sa acorde o atentie sporita corectitudinii datelor transmise la ANAF, astfel incat sa isi poata desfasura activitatea in parametri optimi inaintea, in timpul si dupa o actiune de inspectie fiscala.