Incepe revolutia autostrazilor in Romania: anuntul vine de la Comisia Europeana. Vom primi sume uriase de bani, pentru infrastructura rutiera
autostraziinfrastructura rutiera
Una dintre cele mai mari nemultumiri ale romanilor se leaga de starea deplorabila a drumurilor. Ne lipsesc autostrazile, iar drumurile existente sunt adesea in paragina, constituind si unul dintre principalele motive pentru care, anual, mii de romani isi pierd viata in accidente rutiere, pe soselele din toata tara.
Ei bine, se pare ca a venit vremea schimbarii. Comisia Europeana tocmai a dat unda verde pentru Programul Transport, cu o alocare de 9,6 miliarde euro, din care 4,6 miliarde euro finantare din partea Uniunii Europene.
Conform guvernantilor, principalul obiectiv adus de Programul Transport este recuperarea decalajului de dezvoltare a infrastructurii de transport a Romaniei, asigurand, in acelasi timp, atingerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor de carbon si transferul spre o mobilitate durabila si sigura.
"In 2019, aflat intr?o vizita de lucru la Bruxelles, la recomandarea Comisiei Europene pe fondul specificului sectorului de transport, am decis ca Programul Transport 2021–2027 sa fie unul separat, iar ca Autoritate de Management sa fie desemnat Ministerul Transporturilor si Infrastructurii. In decembrie 2020 cand am plecat de la minister, viziunea asupra finantarilor din PNRR si Programul Transport 2021–2027 erau complementare si propuneau o alocare de aproximativ 19 miliarde de euro.
Ma declar foarte fericit ca inclusiv in forma finala a PNRR-ului sectorul de transport are importanta cuvenita cu cea mai semnificativa alocare sectoriala de peste 7,6 miliarde euro si ca reusim astazi sa completam aceasta alocare cu una semnificativa de 9,6 miliarde euro, ajungand impreuna la peste 17 mld euro dedicate infrastructurii de transport.
Acest lucru confirma viziunea guvernului si societatii, calea dezvoltarii fiind asumata de Romania prin toate documentele strategice din domeniul finantarilor europene. Acest program a fost conceput pornind de la principiul ca sectorul transporturilor nu este doar un pilon de sprijin pentru alte sectoare, ci vine cu o contributie majora la rezilienta intregii economii, oferind o baza solida pentru redresare. In discutiile pe care le-am avut in noiembrie cu reprezentatii Comisiei Europene au reusit sa punem la punct toate aspectele pentru ca acum Romania sa vorbeasca in adevaratul sens al cuvantului despre proiecte de tara. Iar Programul Transport este emblematic in acest sens”, a transmis ministrul Marcel Bolos.
Ce investitii se vor face in infrastructura rutiera din Romania, concret
Prin investitiile Programului Transport se au in vedere urmatoarele rezultate majore:
- peste 305 km drumuri noi sau reabilitate – Reteaua trans-Europeana de transport (TEN?T)
- 164 Infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de realimentare/reincarcare)
- 2.370 km de drumuri dotate cu elemente de siguranta rutiera
- 92 de puncte negre rutiere vizate din motive de siguranta prin proiecte finantate din PT
- peste 184 km de cai ferate noi sau reabilitate – TEN?T
- 64 km de cai ferate reconstruite sau modernizate – TEN?T
- 16 gari si halte feroviare noi sau modernizate
- 40 trenuri achizitionate
- 12 km linii noi de tramvai si metrou
- 66 km linii de tramvai si metrou reconstruite sau modernizate (FC)
- 150 km linii de tramvai si metrou reconstruite sau modernizate (FEDR)
- 70 km cail navigabile interioare noi, reabilitate sau modernizate – TEN?T
- 8 Conexiuni intermodale noi sau modernizate.
Oportunitati strategice aduse de Programul Transport:
Proiecte fazate din perioada 2014–2020:
- Autostrada Sibiu-Pitesti (loturile 1,4,5) – 926,4 milioane euro
- Inel Bucuresti Sud – 507,3 milioane euro
- Drum de mare viteza Pitesti-Craiova – 775,2 milioane euro
- Autostrada Transilvania
Proiecte noi de investitii:
- Autostrada Pitesti-Sibiu (loturile 2,3) – 1,847 miliarde euro
- Sectorul Pascani – Suceava – Siret (101,5 km) – 638.8 milioane de euro (sectorul Pascani – Suceava la profil de autostrada pe cu o lungime de 60.5 km si un cost estimat de 423.8 milioane euro, iar sectorul Suceava – Siret la profil de autostrada/drum expres cu o lungime de 41 km si un cost estimat de 215 milioane euro)
- Inel Bucuresti Nord plus drumuri radiale – 1,112 miliarde euro
- Autostrada Tg. Neamt- Iasi – Ungheni – 875,5 milioane euro
- Autostrada Ploiesti-Comarnic-Brasov – 1,570 miliarde euro
- Autostrada Sibiu – Brasov – 1,479 miliarde euro
- Legatura rutiera rapida Arad – Oradea;- 522,6 milioane euro
- Legatura rutiera rapida Bucuresti – Alexandria (faza 1 din Bucuresti – Craiova) – 367,5 milioane euro
- Autostrada Brasov – Bacau (inclusiv Bypass Brasov Nord) – 2,364 miliarde euro
- Legatura rutiera rapida Craiova – Filiasi – Dr.Tr.Severin (faza 1); 300 milioane euro
- Legatura rutiera rapida Dr.Tr.Severin – Caransebes – Lugoj (faza 1); 800 milioane euro
Foto: pixabay.com