In pofida crizelor, piata bunurilor de lux evolueaza surprinzator de mult
bunuri de lux
Ne confruntam cu o serie de crize in cascada, iar puterea noastra de cumparare e pusa la foarte grea incercare de scumpirile generalizate care si-au facut aparitia in toate domeniile de activitate, asupra tuturor bunurilor si serviciilor de larg consum.
Cu toate acestea, nu renuntam la lux. Din contra! Desi traim vremuri dificile, iar diferentele dintre patura celor foarte bogati si foarte saraci se adancesc din ce in ce mai mult, oamenilor le creste apetenta pentru bunuri de lux.
„Piata globala a bunurilor de lux a continuat sa avanseze in cursul anului 2022, in pofida conditiilor economice si de consum extrem de incerte. Tinerii au impulsionat vanzarile in acest domeniu, care au crescut cu circa 21% fata de anul precedent si se estimeaza un trend ascendent si in urmatorii zece ani", arata Radu Puiu, Financial Analyst in cadrul casei de brokeraj pe burse internationale XTB Romania.
Bunurile de lux, favoritele tinerilor
O analiza despre starea sectorului de lux realizata de Bain & Company si Altagamma estimeaza ca industria globala a bunurilor de lux va atinge o valoare de piata de aproximativ 1.400 miliarde de euro in venituri din vanzari in acest an, in crestere cu 21% fata de 2021.
Indiferent de provocarile economice actuale, piata de lux a continuat sa aiba performante puternice pe tot parcursul acestui an, pana in prezent, inregistrand castiguri pentru branduri la nivel general si o crestere pozitiva pentru aproximativ 95% dintre marci.
In mod conventional, se credea ca marcile de lux si clientela lor bogata sunt in mare masura indiferente fata de recesiuni economice, datorita averii personale mai mari a clientilor si, prin urmare, crearii unui model de afaceri solid pentru marci.
De asemenea, Generatia Y (nascuti intre 1981-1995) si Generatia Z (nascuti intre 1996-2010) au fost responsabile pentru intreaga crestere a pietei in 2022.
In urmatorii ani, cheltuielile generatiei Z si Generatiei Alpha (nascuti intre 2010-2024) vor creste de trei ori mai repede decat pentru alte generatii pana in 2030, reprezentand o treime din piata.
Acest lucru este, partial, determinat de o afinitate mai precoce fata de lux.
Consumatorii din generatia Z incep sa cumpere articole de lux cu aproximativ 3 pana la 5 ani mai devreme decat cei din Generatia Y (la 15 ani, fata de 18-20), iar generatia Alpha este prognozata sa se comporte intr-un mod similar.
Pietele din SUA si Europa au dat dovada de putere, dar exista si piete noi care prezinta potential, cum ar fi Asia de Sud-Est si Coreea de Sud.
India si tarile emergente din Asia de Sud-Est si Africa au un potential semnificativ, dar trebuie sa-si imbunatateasca infrastructura.
China ramane un jucator crucial pentru piata de lux, dar este inca sub nivelurile din 2021, din cauza restrictiilor in curs, si este asteptata sa revina la nivelurile de anul trecut intre prima si a doua jumatate a anului 2023.
Baza de consumatori a pietei de lux se extinde, cu aproximativ 400 de milioane de consumatori in 2022, estimandu-se sa se extinda la 500 de milioane pana in 2030.
Top 5 companii din sectorul bunurilor de lux
Primele cinci companii de pe piata globala a bunurilor de lux dupa vanzari sunt LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy), Richemont (Cartier, Montblanc), Nike (Nike, Inc.), PPR (Prada Group) si Burberry Group plc (Burberry Ltd. ), insumand 49% din vanzarile globale in 2021.
Actiuni din sectorul de lux precum LVMH (Moet Hennessy Louis Vuitton), Restoration Hardware sau Ferrari au depasit performanta indicelui american S&P 500 in ultimii ani si au beneficiat de o piata in crestere, o economie globala in expansiune si cresterea veniturilor in randul consumatorilor din clasa superioara care au profitat de boom-ul pietelor de capital in perioada pandemica.
Investitii mari in publicitate
Potrivit Bank of America, in 2021, companiile de lux au cheltuit peste 12 miliarde de euro pentru publicitate, mai mult de dublu fata de bugetul publicitar de 5,7 miliarde de euro fata de acum 10 ani.
Din 2010 pana in 2019, grupul de marci de lux pe care banca le-a analizat si-a majorat cheltuielile publicitare cu peste 140%, depasind cresterea de 95% pentru agentii de publicitate in general, ceea ce inseamna ca marile branduri acapareaza o cota mai mare a pietei de publicitate.
In eventualitatea in care recesiunea se va confirma anul viitor, acest efect va fi exacerbat.
Multe companii de retail devin mai conservatoare in climatul economic actual si incearca sa reduca costurile.
Desi nu sunt total imune, companiile de lux sunt prognozate sa inregistreze o crestere a veniturilor cu 21% in acest an.
LVMH si Richemont sunt doua exemple bune ce arata rezilienta industriei.
Actiunile europene ale LVMH au scazut cu doar 4,73% in acest an, in timp ce actiunile Richemont s-au depreciat cu aproximativ 11% de la inceputul anului. Ambele companii au depasit cu usurinta scaderile marcate de indicii majori din SUA.
LVMH, cu sediul in Paris, este cea mai mare companie de lux din lume. Detine 75 de marci din cinci categorii: vinuri si bauturi alcoolice, moda si piele, parfumuri si produse cosmetice, ceasuri si bijuterii. Brandurile sale de top includ Louis Vuitton, Dior, Loewe, Fendi, Tiffany, Bulgari si Sephora.
Richemont, care are sediul in Bellevue, Elvetia, este o companie semnificativ mai mica decat LVMH. Detine 26 de marci de baza, inclusiv Cartier, Chloé si Dunhill.
LVMH si Richemont s-au confruntat cu dificultati in perioada pandemiei, in timp ce magazinele fizice au fost inchise si turismul si sectorul de calatorii au fost afectate de restrictii. Cu toate acestea, ambele companii s-au recuperat rapid, pe masura ce aceste probleme s-au temperat.
Multe dintre cele mai puternice marci din lume sunt companii de lux, iar o astfel de putere aduce avantaje competitive semnificative si marje de profit mari.
Companiile din sectorul de lux pot fi interesante pentru crearea unui portofoliu echilibrat.
De asemenea, companiile de lux au un istoric de performante superioare pietei ample si, din moment ce sectorul este format din companii cu un istoric dovedit, pot reprezenta investitii cu un nivel de risc mai redus. Desi sunt ciclice, o serie de tendinte favorizeaza companiile de lux pe termen lung. Acestea includ extinderea pietei de bunuri de lux in China si o crestere a veniturilor in SUA si Europa, fapt ce a alimentat cresterea pietei de bunuri de lux.
Catalizatorii pentru cererea de bunuri de lux, cum ar fi caracterul de exclusivitate si statutul oferit de acestea, sunt atemporale, ceea ce inseamna ca acest sector ar trebui sa continue sa evolueze interesant pe termen lung.