In contextul in care romanii isi achita tot mai greu ratele la banci, CSALB da sperante: si in ceasul al 13-lea se poate scapa de executarea silita
csalblitigii bancareexecutare silita
CSALB a primit in anii 2020 si 2021, din partea unor consumatori impotriva carora s-a inceput procedura de executare silita, peste 130 de cereri de negociere cu banca. Cu toate ca bancile se aflau deja in faza de recuperare a sumelor neachitate de catre consumatori, ceea ce limiteaza posibilitatea partilor de a negocia prin intermediul CSALB, in 5 situatii diferite acestea au acceptat sa intre in conciliere. Toate cele 5 dosare au avut ca solutie acceptarea de catre banca a unor angajamente de plata, sistarea popririlor si suspendarea executarii silite imobiliare, la care s-a adaugat obligatia de achitare a cheltuielilor de executare din partea consumatorilor.
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) a primit in anii 2020 si 2021, din partea unor consumatori impotriva carora s-a inceput procedura de executare silita, peste 130 de cereri de negociere cu banca. Cu toate ca bancile se aflau deja in faza de recuperare a sumelor neachitate de catre consumatori, ceea ce limiteaza posibilitatea partilor de a negocia prin intermediul CSALB, in 5 situatii diferite acestea au acceptat sa intre in conciliere.
Toate cele 5 dosare au avut ca solutie acceptarea de catre banca a unor angajamente de plata, sistarea popririlor si suspendarea executarii silite imobiliare, la care s-a adaugat obligatia de achitare a cheltuielilor de executare din partea consumatorilor.
“Faptul ca exista cateva exceptii in care bancile au intrat in dialog cu consumatorii chiar si in situatia in care s-a ajuns la executare silita, arata ca si in al 13-lea ceas se pot gasi solutii amiabile de conciliere in relatia dintre cele doua parti. Cu toate acestea, consumatorii trebuie sa stie ca este foarte dificila atat acceptarea negocierii de catre banca, cat si concilierea in sine, daca au inceput demersurile de executare silita. Unul dintre motive este ca in relatia consumator-banca a intervenit si executorul. Astfel, angajamentele de plata trebuie propuse executorului, iar apoi trebuie validate de catre banca. In plus, intervin si cheltuielile de executare de care consumatorul trebuie sa tina cont, chiar daca demersul facut prin intermediul CSALB este gratuit pentru el. Noi am recomandat bancilor sa accepte astfel de cereri de negociere, mai ales daca demersurile de executare silita sunt la inceput. Important este sa nu se mai ajunga la poprirea conturilor sau la vanzarea bunurilor. Sau, chiar daca se ajunge la poprire, partile sa gaseasca o formula pentru un angajament de plata. Bancile pot accepta astfel de formule amiabile pentru reintrarea intr-un grafic de plata a ratelor din partea consumatorilor, deoarece aceste demersuri de executare silita dureaza mult si sunt costisitoare pentru ambele parti aflate in litigiu. In cadrul CSALB se pot gasi formule de esalonare a datoriei, se poate obtine o diminuare a costurilor pentru motive medicale sau sociale justificate si chiar se poate suspenda executarea silita”, spune Alexandru Paunescu, Presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
Ce recomanda CSALB:
Consumatorii nu trebuie sa intarzie achitarea ratelor la credite cu mai mult de 90 de zile, deoarece in acel moment creditul este adus la scadenta anticipata, iar banca poate sa inceapa demersurile de recuperare a creantei sale.
Consumatorii trebuie sa initieze dialogul cu banca sau sa se adreseze CSALB pana la termenul de 90 de zile de neplata a ratelor.
In termenul de 90 de zile consumatorii nu trebuie sa evite incercarile bancilor de a-i contacta. Dupa cele trei luni de neplata, consumatorul nu mai poate plati creditul in rate, ci este dator cu toata suma restanta catre banca. In plus, eventualele dobanzi penalizatoare calculate in timpul perioadei de 90 de zile sunt mult mai mici decat sumele care vor fi datorate ulterior.
Consumatorii trebuie sa fie atenti cine sunt creditorii. De multe ori bancile nu au calitate de creditori, chiar daca ele sunt cele care aplica efectiv masura popririi pe conturi. Daca banca nu are calitatea de creditor (este doar tert poprit), dar consumatorul are conturi deschise la banca respectiva, acesta nu trebuie sa faca demersuri in raport cu banca, ci cu creditorul care a dispus infiintarea popririi (ANAF, de exemplu). Banca are obligatia sa instituie/aplice poprirea asupra conturilor, altfel fiind obligata sa plateasca suma respectiva catre creditori din fondurile proprii.
Informatii utile:
-
Dupa cele 90 de zile de intarziere datoria poate fi vanduta de creditor catre firme de recuperare a creantelor, situatie in care dispare posibilitatea solutionarii prin intermediul CSALB, deoarece negocierea poate avea loc doar in relatie cu entitati supravegheate, monitorizate si reglementate/autorizate de Banca Nationala a Romaniei.
-
Daca creanta ajunge la un executor judecatoresc, vor fi demarate demersurile de executare silita: se va pune poprire pe conturi si salarii si/sau se va recurge la executare silita mobiliara sau imobiliara (in functie de bunurile debitorului si/sau de garantiile care s-au constituit).
-
Executorul judecatoresc va imputa consumatorului cheltuielile efectuate pentru demersuri precum: colectarea informatiilor referitoare la bunurile urmaribile din patrimoniul consumatorului, notificari, somatii, adresele trimise catre banci pentru infiintarea popririi, cheltuieli de transport, onorariul executorului/avocatului/expertilor desemnati in dosar etc.
-
Intarzierea platii ratelor atrage un efort de plata mai mare: odata cu executarea silita, salariul poate fi retinut in proportie de o treime. Daca sunt mai multi creditori se poate ajunge chiar la retinerea a 50% din venituri, in timp ce alte sume pot fi retinute in proportie de 100%.
Despre CSALB: CSALB este o entitate infiintata ca urmare a unei Directive europene si intermediaza gratuit si in mai putin de trei luni negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri pentru contractele aflate in derulare. Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), completand un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Daca banca accepta intrarea in procedura de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaboreaza cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialisti in Drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar. Totul se rezolva amiabil, iar intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta. Mai multe informatii despre activitatea Centrului puteti obtine si la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).