Howard Schultz, Starbucks: 17 citate despre succes
howard schultzstarbuckscitatesuccesgreselisanatate
Howard Schultz nu se mai multumeste doar cu statutul de rege international al cafenelelor si doreste ca Starbucks sa intre pe piata ceaiului. Ideea a fost intampinata cu o oarecare doza de scepticism, dar o buna parte din activitatea intensa a antreprenorului Schultz a evoluat pe muchie de cutit.
Howard Schultz este cunoscut pentru modul in care abordeaza strategii neconventionale, inclusiv inchiderea tuturor cafenelelor, pentru a-si instrui angajatii, aducerea in New Orleans a 10.000 de angajati, pentru a dezbate soarta companiei si o intalnire uriasa cu angajatii si familiile lor din China. Schultz a adus Starbucks acolo unde ii era locul, in topul celor mai respectate branduri din lume.
Despre increderea in sine
Dezvolta-te in spiritul disciplinei. Echilibreaza intuitia cu rigoarea. Inoveaza in jurul nucleului. Nu te baza pe status quo. Gaseste noi modalitati de abordare a lucrurilor. Nu te astepta la un glont de argint. Murdareste-te pe maini. Asculta cu empatie si comunica transparent.
Spune-ti povestea, nu ii lasa pe altii sa te defineasca. Foloseste experiente reale, care sa inspire. Ramai fidel valorilor tale, ele iti creeaza o fundatie. Angajatii trebuie sa fie raspunzatori, dar ofera-le instrumentele pentru a reusi. Adopta decizii grele; executia conteaza. Fii hotarator in timpuri de criza. Fii sigur pe tine. Gaseste adevarul in provocari si incercari si extrage lectii din greseli. Fii responsabil pentru ceea ce vezi, auzi si faci. Crede.
Despre angajarea unor oameni mai inteligenti decat tine
La inceputul carierei, am descoperit ca trebuie sa angajez oameni mai destepti si mai calificati decat mine si trebuie sa le permit sa ia decizii. Nu va pot explica exact cat de greu a fost. Dar daca imparti valorile cu cei din jur, poti indrazni sa ai incredere in ei, pentru a face mutarea potrivita.
Despre spiritul de antreprenor
Cand iubim ceva, emotia ne dicteaza actiunile. Acesta este darul si provocarea pentru antreprenori, in fiecare zi. Companiile la care visam si pe care le construim de la zero reprezinta o parte din noi, una foarte personala. Ele sunt familiile noastre. Vietile noastre. Dar drumul antreprenorial nu poate fi urmat de oricine. Da, profiturile sunt mari si recompensele pot fi ametitoare. Dar esecurile iti pot frange vointa. Antreprenorii trebuie sa iubeasca ceea ce fac, in asa fel incat sa se sacrifice, sa “indure” durerea. Cealalta varianta este inimaginabila pentru noi, antreprenorii.
Cum sa iti inspiri angajatii
Declaratia noastra de principii despre tratarea oamenilor cu respect si demnitate nu reprezinta doar niste cuvinte aruncate pe hartie, ci crezul nostru zilnic. Nu te poti astepta ca angajatii sa depaseasca asteptarile clientilor tai, daca tu nu depasesti asteptarile angajatilor, in privinta conducerii. Asta e contractul tau cu ei.
Despre limitarile norocului
Cred ca viata este o insiruire de tinte pe care riscam sa le ratam la “mustata”. Ceea ce consideram noroc nu e deloc asa. E vorba de cucerirea zilei si acceptarea responsabilitatii pentru viitor. E vorba despre ceea ce altii nu vad si “vanarea” acelei viziuni.
Despre preturile actiunilor
Chiar daca Wall Street m-a invatat multe lucruri, cea mai importanta lectie este sa intelegi cat de artificial este pretul actiunilor. E prea superficial sa corelezi valoarea actiunilor cu cea a companiei sau cu valoarea ta.
Despre luarea unor decizii dure
Exista momente in viata noastra cand avem curajul de a trece dincolo de orice justificare, orice instinct si orice sfat intelept al celor in care avem incredere. In ciuda riscurilor, credem in sansa noastra. Refuzam sa fim spectatori, chiar daca nu stim unde anume ne vor duce actiunile noastre.
Despre limitele mediului digital
Dincolo de promisiunea erei digitale de a-i aduce pe oameni la un loc, inca mai cred ca cea mai sincera si durabila relatie umana se creeaza atunci cand privesti pe cineva adanc in ochi, fara niciun ecran intre voi.
Despre visuri mari si mici
Daca vrei sa construiesti o companie, trebuie sa ai curajul de a “visa” visuri marete. Daca ai visuri mici, o sa construiesti ceva la fel de mic. Pentru unii, este suficient. Dar daca vrei sa construiesti ceva cu impact pe termen lung, trebuie sa indraznesti.
Despre puterea emotionala a brandului
Succesul Starbucks demonstreaza faptul ca am construit o relatie emotionala cu clientii nostri. Cred ca avantajul nostru competitiv in fata brandurilor traditionale este chiar faptul ca reusim zilnic sa interactionam cu clientii. Produsele noastre nu stau pe raftul unui magazin, asa cum fac dozele de Coca-Cola. Angajatii Starbucks stiu ce vrei sa bei, stiu cum te cheama, cine esti si unde locuiesti. Le pasa de tine.
Despre necesitatea ca firmele sa activeze la nivel global
Daca antreprenorii oricarui brand de consum cred ca pot genera o relevanta locala, in timp ce stau intr-un birou alb din SUA - si pot dicta modurile in care consumatorii se vor comporta la nivel global - atunci se confrunta cu o lipsa majora a simtului realitatii.
Cum sa te impui pe piata din China
Fiecare brand de consum e cu ochii pe China. Vor fi multi castigatori, dar si mai multi pierzatori. Noi o sa castigam. Trebuie sa fim respectuosi, disciplinati si sa pretuim obiceiurile locale ale chinezilor, preferintele culinare si comportamentul de consum. Trebuie sa vedem lumea prin ochii Chinei.
Despre asumarea responsabilitatii pentru esec
A fost un moment in care am stat in fata intregii companii, in calitate de lideri si am facut o marturisire - managementul a dezamagit 180.000 de angajati Starbucks si familiile lor. Si chiar daca nu eram CEO, eram presedinte; ar fi trebuit sa stiu mai mult. Eu sunt responsabil. Noi am gresit. A fost un punct de cotitura, odata ce ne-am recunoscut greselile. E ca si cum ai tine un secret in tine si il eliberezi. Scapi de povara care iti apasa umerii.
Despre cum sa comunici vestile proaste
Am incercat sa le explic tuturor ca deciziile au fost luate pe fondul prezervarii intregii companii si am inteles daunele provocate. Am spus ca am simtit o compasiune uriasa pentru cei care au plecat. Trebuie sa fii sincer. Cred ca liderul de azi trebuie sa demonstreze ca e transparent si vulnerabil, ca e sincer si umil, ca are abilitatea de a infuza incredere oamenilor si stie sa abordeze lucrurile dincolo de metehnele ierarhiei.
Despre utilizarea social media
Informatia nu poate fi furnizata de companie catre consumator; trebuie sa ajungem la un nivel la care consumatorii sa simta ca opteaza pentru acea informatie si ramane la latitudinea lor daca o vor da sau nu mai departe. Oamenii trebuie sa se simta mandri de ei insisi, sa simta ca au descoperit acel “ceva” care merita impartit cu ceilalti.
Despre asigurarile de sanatate de la Starbucks
Am infiintat doua stimulente pentru angajatii Starbucks - unul este asigurarea medicala si al doilea optiunea pentru actiuni. Tatal meu nu a avut sansa sa lucreze pentru o companie care sa il respecte. A fost un veteran de razboi fara prea multa carte. In mintea mea, am vrut sa creez genul de companie in care tatal meu nu a avut sansa sa lucreze...
Despre capcanele ascensiunii rapide
Cand analizezi cresterea ca si strategie, devine o seductie. Dar cresterea nu este o strategie, ci o tactica. Prima lectie pe care am invatat-o de-a lungul anilor este ca acea crestere si acel succes pot masca multe greseli. O sa facem mai multe greseli. Dar am invatat o lectie majora. Si pe masura ce reorientam compania pe trend ascendent, o sa fim mai disciplinati, mai profitabili, mai rationali - vom aborda altfel cresterea.