Harta infrastructurii din Romania - Pe ce drumuri noi vom merge in 2022
infrastructurasoferitrafic
Noi proiecte de infrastructura in valoare de peste 1.5 miliarde EUR sunt asteptate pentru livrare in orasele regionale din Romania anul acesta, in timp ce la Bucuresti lucrarile de constructie a unui nou drum ocolitor vor continua ca parte a unei investitii de 1 miliard EUR. Totodata, primul aeroport nou din ultimele decenii va incepe sa functioneze din 2022 la Brasov, in urma unei investitii de aproximativ 70 de milioane de euro, in timp ce aeroporturile din alte orase sunt incluse in programe majore de modernizare, arata o analiza BUCHAREST REAL ESTATE CLUB (BREC), realizata in parteneriat cu Concelex.
Marele beneficiar direct al acestor investitii este segmentul de real estate industrial si logistic. La nivelul tarii sunt deja in functiune peste 5,4 mil. mp de spatii logistice moderne, in principal in Bucuresti si in orasele regionale din sudul, centrul si vestul Romaniei, iar anul acesta sunt asteptate peste 700.000 mp de noi livrari. Partea de est a tarii incepe sa recupereze pe acest segment, avand in vedere autostrazile si drumurile expres care vor fi construite in urmatorii ani in regiune.
Bucuresti: Noua sosea ocolitoare A0, una dintre cele mai asteptate noi investitii
A0, noua sosea ocolitoare a Bucurestiului, este in prezent in curs de dezvoltare. Drumul va avea legaturi cu principalele autostrazi A1, A3 si Drumul National DN 1. Constructia se va finaliza gradual, cu primele termene stabilite pentru 2023, dezvoltarea urmand sa continue pana in 2026. Investitia totala se ridica la aproape 1 miliard EUR.
Cluj-Napoca: Doua tronsoane noi de autostrada
In apropiere de Cluj-Napoca, un tronson de 30 km al autostrazii Brasov-Oradea este in constructie si urmeaza sa fie livrat in 2023. Valoarea proiectului este estimata la peste 282 mil. EUR. In judetul Alba, la sud de Cluj-Napoca, un alt tronson al autostrazii Sebes-Turda, cu o lungime de 24,2 km a fost deschis la finalul anului trecut in urma unei investitii de 111 mil. EUR.
Timisoara: Un nou drum ocolitor de 26 km
Drumul ocolitor din partea de sud a Timisoarei este in constructie si se va deschide in 2022, potrivit estimarilor Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Sectiunea de aproape 26 km este dezvoltata in urma unei investitii de aproximativ 55 mil. EUR.
Zona Moldovei, o noua etapa de dezvoltare. Autostrada A7 – Autostrada Moldovei, cel mai mare proiect din zona de est a tarii
O investitie strategica in infrastructura judetului Iasi va fi
noua autostrada Targu Neamt-Iasi-Ungheni, aflata in faza de proiectare. Primele tronsoane sunt prevazute pentru inaugurare incepand cu 2025, potrivit CNAIR. Drumuri expres suplimentare sunt in faza de planificare in regiune si constructia lor ar trebui sa inceapa in urmatorii ani. Proiectul A7 va fi cel mai mare proiect de infrastructura de transport dezvoltat in zona Moldovei pana in prezent. Autostrada va lega Buzaul de Siret si va traversa orasele Focsani, Bacau, Pascani si Suceava.
Un segment de autostrada separat va face legatura intre Ploiesti si Buzau. Ploiesti – Buzau este primul tronson din A7 Ploiesti – Pascani anuntat pentru inceperea constructiei, dupa ce recent a fost inaugurata sectiunea de 16 km de autostrada a Centurii Bacau.
De asemenea, la Botosani se afla in curs de autorizare a investitiei o noua sosea de centura. Proiectul va fi dezvoltat in urma unei investitii de aproximativ 34,6 mil. EUR; ocolirea va avea o lungime de 10 km si va fi cel mai mare proiect de infrastructura dezvoltat in Botosani de peste 3 decenii. In Bacau, la mijlocul lunii noiembrie 2021, a fost livrata oficial varianta de ocolire a orasului in lungime de 30,8 km. Proiectul include 7 poduri, 9 pasaje si un nod rutier si a fost dezvoltat in urma unei investitii de aproximativ 135 mil. EUR, finantat din surse europene.
Constanta: Miza strategica la malul marii
Infrastructura orasului de la malul marii are o miza strategica, in anii urmatori fiind prevazut un portofoliu amplu de proiecte de investitii atat in orasul Constanta cat si in zona portuara. Intre marile proiecte care ar putea atrage noi investitii se numara constructia noului complex sportiv Farul Constanta (un stadion cu 18.000 de locuri si o valoare a investitiei de 85 mil. EUR), proiecte de imbunatatire a mobilitatii urbane atat in interiorul orasului (proiecte Smart City) cat si intre oras si statiuni, precum si un amplu proiect de regenerare urbana a zonei din centrul orasului.
Noi regiuni in dezvoltare:
-
Podul Braila – Tulcea, al 3-lea cel mai lung pod suspendat din Europa si cel mai lung din Romania.
Peste 55% din totalul lucrarilor la Podul Braila au fost finalizate. Podul va avea o lungime de 1,97 km si va fi al treilea cel mai lung pod suspendat din Europa. Intregul proiect va fi finalizat, conform estimarilor, la finalul anului curent.
-
Craiova: Dezvoltare accelerata in sudul tarii. Drumul expres Craiova-Pitesti este un alt proiect – cheie, care va contribui la dezvoltarea zonei de sud a Romaniei.
Primele tronsoane care acopera 57,5 km sunt planificate pentru livrare in 2022, pe baza unei investitii de aproximativ 363 mil EUR. Un alt tronson cu o lungime totala de 63,5 km va fi finalizat in 2024, in urma unei investitii de 262,6 mil. EUR.
-
Distanta Bucuresti - Giurgiu se reduce. Autostrada ocolitoare Mihailesti, cu o lungime de 3,2 km a fost deschisa circulatiei la finalul lui 2021. Dupa finalizarea centurii Bucuresti, orasul Giurgiu si granita de sud a tarii se vor afla la o distanta semnificativ redusa.
-
Bistrita, o noua posibila conexiune intre Baia Mare si Suceava. Se poarta discutii pentru includerea soselei de ocolire a orasului Bistrita in structura noii autostrazi care va lega Baia Mare de Suceava. Acest proiect ar putea genera noi oportunitati de investitii pentru oras si zonele din proximitate.
-
Satu Mare, un nou drum ocolitor. In 2021 a fost deschisa traficului varianta de ocolire Satu Mare. Proiectul are o lungime totala de 19,5 km, iar aproximativ 12 km sunt proiectati sa permita traficul de mare viteza.
Noi investitii in infrastructura de aeroporturi din Brasov, Bucuresti - Baneasa, Iasi si Timisoara
Primul aeroport nou construit in ultimele decenii va deveni operational la Ghimbav, la 12 km de Brasov, in urma unei investitii de aproximativ 70 mil. EUR. Autoritatile intentioneaza sa obtina fonduri UE in valoare de aproximativ 300 mil. EUR pentru a crea o legatura feroviara intre aeroport si Brasov, care ar putea stimula operatiunile de transport de marfa in regiune. In primavara acestui an si Aeroportul Bucuresti Baneasa modernizat ar trebui sa atinga capacitatea maxima. Aeroportul a beneficiat recent de lucrari majore de renovare in valoare de aproximativ 13,4 mil. EUR.
De asemenea, autoritatile au anuntat planuri de modernizare a Aeroportului Iasi. Bugetul total de investitii in valoare de aproximativ 90 de milioane EUR va fi utilizat pentru a adauga noi terminale de pasageri si pentru a dezvolta o noua parcare. Lucrarile de constructie ar trebui sa fie finalizate pana in 2023, potrivit informatiilor disponibile.