Guvernul vrea un Fond Special pentru autostrazi, cu donatii de la soferii impovarati de taxe
fond special autostrazirovinietataxe si impozitetaxa drumtaxa autonoua taxa auto
Intr-o Romanie al carei buget national colecteaza sume colosale din roviniete si taxe de drumuri, impozite si alte contributii, Guvernul transmite, indirect un mesaj: "Daca vreti autostrazi, construiti-le singuri". Nu, chiar singuri, de fapt. Dar economism ceva din leafa impozitata in proportie de 41,5% de stat si donam suma catre Fondul Special de autostrazi.
De aici incolo, stiu baietii destepti ce sa faca cu banii. Daca din sutele de milioane de euro s-a ridicat totusi o Catedrala, cu autostrazile e foarte probabil sa nu stea lucrurile asa. Si daca, utopic vorbind, ar aparea pe campiile patriei, s-ar macina si gauri ... un fleac, o autostrada ciuruita. Problema e ca erodarea asfaltului numit jignitor "autostrada" ilustreaza coruptia in cel mai flagrant mod posibil.
Parlamentarii vor dezbate un proiect de lege care prevede infiintarea unui fond special pentru autostrazi, din donatiile firmelor si persoanelor fizice, pe langa alte alocari.
Banii ar urma sa fie transparent cheltuiti si directionati strict pentru un anume tronson de drum, se prevede in noua lege. Cei care ar contribui la constructia si intretinerea autostrazilor ar urma sa beneficieze de deduceri, conform Codului fiscal – o deducere de 20% din impozitul pe veniturile datorate pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile la micro-intreprinderi, iar contribuabilii pana la 3,5% din impozitul datorat. Autoritatile publice nu pot redirectiona banii din acest fond catre alte destinatii, ci doar cetatenii care au contribuit.
Lege pentru constituirea si utilizarea Fondului special al autostrazilor
Art. 1 – Pentru completarea surselor de finantare necesare constructiei, modernizarii, administrarii, intretinerii si repararii drumurilor autostrazilor se infiinteaza Fondul special al autostrazilor.
Art. 3 – Sursele fondului se constituie dupa cum urmeaza:
Sponsorizari ale micro-intreprinderilor, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994, pentru sustinerea entitatilor nonprofit.
Redirectionarea de catre contribuabili a unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul stabilit la alin. (3), pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii.
Alocari bugetare, in conditiile legii.
Alte sponsorizari sau donatii.
Art. 4 – Lucrarile ce pot fi finantate din Fond sunt cele cuprinse in Master Planul General de Transport si cele stabilite prin lege. Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere constituie si gestioneaza Fondul, in limitele legii, si este responsabila de buna executare a lucrarilor.
Art. 5 – In momentul redirectionarii sau donarii unor sume catre Fond, contribuabilii, reprezentantii legali ai micro-intreprinderilor sau ai institutiilor publice vor putea mentiona pentru ce lucrare anume sunt destinati banii. Sumele incasate pentru Fond vor fi folosite in exclusivitate in scopul pentru care au fost constituite.
Fondurile ramase pot fi raportate cu aceeasi destinatie pentru anul urmator, iar cele nefolosite dupa finalizarea lucrarilor pot fi utilizate la lucrarile de intretinere a acelorasi obiective, mai prevede proiectul de lege.
Taxele soferilor - vesnica, dar nu singura povara
Dupa cum am vazut, Parlamentul se pregateste sa ofere romanului de rand "privilegiul" de a contribui cu donatii pentru construirea de drumuri.
Problema e ca initiativa este, intr-un fel, jignitoare la adresa soferilor romani, care sunt deja impovarati de taxe si accize.
De la 1 ianuarie s-au scumpit carburantii, pretul unei roviniete pentru un autoturism cu masa de maximum 3,5 tone este 6 euro / saptamana, platim inca taxe de drumuri si poduri, pretul asigurarilor este si el in crestere si, cireasa de pe tort: autoritatile pregatesc o noua taxa auto.
Avand aceste obligatii, intr-o tara unde cursul euro / leu a scapat de sub control, la fel ca deficitul comercial, datoria externa, cu o situatie politica tensionata, din cauza careia primim nenumarate avertismente de la institutii si oficiali europeni care ne spun ca am deviat de la traiectoria democratica, in aceste conditii, soferului roman i se spune "N-ai vrea sa faci niste donatii pentru autostrazi?"
In regula. Facem si donatii. Sa presupunem ca ne dorim sa contribuim la Fondul special cu o suma de bani. Cata lipsa de realism sa te incerce sa fii increzator ca, desi din taxele si impozitele tale nu se face niciun metru de autostrada pe an, din donatii se va umple Romania de drumuri ca-n Germania?
De ce nu a fructificat Guvernul sumele colosale stranse din atatea taxe si impozite, si nu le-a directionat catre astfel de investitii?
De ce platim roviniete si accize la carburanti daca autostrazile se construiesc din cheta publica la nivel national?
Initiativa in sine, este una buna. Dar doar conceptual. Strategic, este total opusul a ceea ce ii trebuie Romaniei. Cea mai buna solutie ar fi sa-si dea cineva interesul si banii suficienti de la buget sa fie gestionati prioritar si eficient, fara contracte paguboase cu firme capusa, fara angajati "Dorel" care-si dorm somnul in capatul lopetilor ce n-au atins pamanul in ziua aia, fiindca n-a venit niciun sef in vizita, fara cheltuieli publice cu nemiluita.
Pe de alta parte, atunci cand ceri donatii de la cetateni, ar trebui sa te asiguri ca povara lor fiscala, financiara, psihologico-sociala, ca impactul masurilor tale luate ca autoritate centrala, nu creaza impact negativ in piata si ca societatea isi permite sa faca si donatii pe langa traiul zilnic, taxele catre tine si alte necesitati macar de baza.
Or, in Romania zilelor noastre, putini sunt aceia carora salariul le este indestulator pentru a-si acoperi aria de necesitati primare, demne pentru un trai decent. Analizand la rece, avem 5 milioane de romani plecati peste granita, e criza de forta de munca pe plan intern si exodul de creiere ne va lasa fara adevaratele valori sociale.
Cei care ramanem aici suntem condamnati sa ne ducem masina in service cel putin o data la 2 3 luni, pentru defectiuni majore fiindca oricat ar fi fierul fier, nu rezista mult pe drumurile peticite si ciuruite si pe autostrazile care se surpa la cateva luni de la reparatie.
Suntem condamnati sa folosim trenurile reci, murdare, sinele milenare si sa pierdem zile din viata din cauza intarzierilor ... nelipsite. Circula zilele acestea un banc in social media, "Calatorii din trenul de Constanta au ajuns la timp la destinatie, insa din obisnuita au mai ramas in vagoane 6-7 ore ..."
Umor negru, dar bun, trebuie sa recunoastem.
Suntem condamnati sa ne ducem copiii in sali de clasa cu tavan lipit cu scotch si sa sustinem prin "fondul clasei" tot ce Guvernul ar trebui sa dea, dar nu da ca nu are bani.
Suntem condamnati la multe, dar suntem si privilegiati. Fara o nota de dramatism, Romania este mai bogata si mai frumoasa decat suntem noi capabili sa o valorificam.
Este ca un boboc de floare pe care vrand sa il impachetezi sa ii scoti in evidenta frumusetea, il infasori intr-un plastic kitschos, il colorezi cu carioca si il ciopartesti ici-colo cum ti se pare mai bine, tu orb fiind sau, pur si simplu rau intentionat. Asa e si cu tara asta, cineva o tot "cosmetizeaza" gresit, cand tot ce ar trebui sa faca toate administratiile care se succed la conducere, ar fi sa aprecieze si valorifice just resursele de care abunda pamantul asta.
Pana vom scapa de carioci si foliile de plastic din jurul nostru, sa ne bucuram de lucruri ceva mai concrete: vom avea, cel mai probabil, in curand, privilegiul de a contribui SUB O ALTA FORMA la construirea de drumuri, cu restul de bani din salariul impozitat in masura de 41,5% tot de stat.