Guvernul s-a razgandit: Nu mai vrea reorganizarea Sectiei Speciale, ci DESFIINTAREA ei
sectia specialajustitiemagistrati
Guvernul Orban a adoptat o atitudine definitiva cu privire la soarta Sectiei Speciale de investigare a infractiunilor in justitie. Potrivit unui memorandum prezentat de ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, Sectia Speciala ar trebui sa dispara.
In sedinta de guvern din data de 6 decembrie, ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a prezentat un memorandum privind Sectia de Investigare a Infractiunilor din Justitie. Potrivit acelui document, se propunea "desfiintarea SIIJ ori, dupa caz, regandirea radicala a modului de functionare si organizare a sectiei”.
De data aceasta, ministrul Justitiei a modificat memorandumul initial, propunand doar desfiintarea Sectiei Speciale, nu si " regandirea radicala a modului de functionare si organizare a sectiei”.
"Vazand recomandarile cuprinse in documentele europene mentionate, dispozitiile legale care reglementeaza functionarea si organizarea SIIJ, precum si modul concret in care a functionat Sectia de la infiintare pana in prezent, propunem ca pozitia Ministerului Justitiei in raporturile cu autoritatile si institutiile publice, respectiv cu institutiile Uniunii Europene sau internationale pe aceasta tema sa fie in sensul sustinerii solutiei desfiintarii SIIJ”, se arata in memorandumul modificat de ministrul Justitiei.
Citeste si:
Sectia de anchetare a magistratilor - un instrument de intimidare a Justitiei?
"In urma reanalizarii dispozitiilor legale care reglementeaza SIIJ, atat in ceea ce priveste organizarea, cat si functionarea acesteia, au rezultat urmatoarele:
-
- o necorelare a dispozitiilor legale de lege lata privind modul de organizare a Sectiei, ca structura fara personalitate juridica in cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, in raport cu atributiile concrete ale sefului acesteia - atributii care par mai degraba similare structurilor de parchet specializate, cu personalitate juridica (DNA, DIICOT); in acest sens, spre exemplu, apare atipica reglementarea numirii agentilor si ofiterilor de politie judiciara si a specialistilor de catre un procuror sef de sectie din cadrul unui parchet;
-
- numirea si revocarea conducerii Sectiei se realizeaza de catre Plenul CSM, ceea ce contravine principiului separatiei carierelor, consacrat de art. 1 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor;
-
- in cadrul comisiilor de concurs pentru selectia conducerii si a procurorilor din cadrul Sectiei, procurorii sunt minoritari, selectia urmand a se realiza astfel, in principal, de catre judecatori, principiul separatiei carierelor, promovat in mod expres prin ultimele interventii asupra Legii nr.303/3004, respectiv a Legii nr.304/2004 nefiind, in acest caz, aplicat;
-
- existenta unei imunitati de jurisdictie penala de facto a procurorilor din cadrul SIIJ, in unele situatii;
-
- modul de reglementare si functionare a SIIJ, raportat la definirea notiunii de procuror ierarhic superior, comporta discutii din perspectiva principiului constitutional al controlului ierarhic”, se arata in memorandum.