Mediul de afaceri, complet nepregatit pentru viitor: Firmele au mari probleme in privinta tranzitiei catre comertul digital
e-commencecumparaturi onlinemagazin onlinefirme romanesti
Impactul adoptiei e-Commerce in cadrul companiilor din Romania este studiul realizat de CustomSoft in randul unui esantion reprezentativ de companii locale cu model de afaceri B2B cu privire la prezenta si intentiile lor in piata de comert electronic. Cercetarea arata ca mare parte a celor intervievati, 63%, nu au un plan sau o strategie pentru a-si digitaliza activitatea de vanzare printr-un magazin online.
Faptul ca
firmele romanesti nu au o strategie in directia deschiderii magazinelor online evidentiaza unele probleme mai profunde, de tip structural si de cultura antreprenoriala, care fac ca trecerea catre e-commerce sa nu fie o miza importanta pentru acestea. Studiul releva faptul ca lipsa sprijinului executiv reprezinta principala bariera perceputa in calea deschiderii unui magazin online, o alta fiind lipsa cunostintelor tehnice privind platformele e-commerce. Dar aceste aspecte trebuie privite in contextul celorlalte bariere identificate: lipsa personalului specializat si lipsa resurselor financiare.
CustomSoft, companie integrator de solutii de e-commerce cu peste 15 de ani experienta in piata locala, a realizat aceasta cercetare urmarind indeosebi obtinerea de date relevante pentru piata de comert electronic. Scopul principal al studiului a fost de a identifica ritmul si beneficiile adoptiei comertului online in segmentul care adreseaza afacerile - B2B.
Sectorul romanesc de e-commence a ajuns la 5,6 miliarde de euro la finele anului trecut
Demersul a avut loc la mai bine de un an de la aparitia schimbarilor profunde induse de pandemia de coronavirus, cand transformarea digitala a accelerat dramatic impactul si amploarea comertului electronic. Potrivit estimarilor ARMO (Asociatia Romana a Magazinelor Online), in Romania sectorul de
e-commerce a atins pragul de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, cu 30% mai mult decat in 2019, cand valoarea comertului online a fost estimata la circa 4,3 miliarde de euro.
Te-ar putea interesa si: Managerii romani trag semnalul de alarma: se asteapta la RECESIUNE
Din randul companiilor respondente in cadrul studiului efectuat de CustomSoft, 10% dintre acestea au afirmat ca isi bazeaza vanzarile exclusiv pe propriul magazin online, in timp ce alte 18 procente folosesc atat un magazin fizic, cat si unul online.
Majoritatea, 29%, au un magazin online cu o vechime cuprinsa intre 2 si 5 ani, iar 61% dintre comercianti le-au dezvoltat folosind platforme de e-commerce predefinite. Nivelul investitiilor pentru implementarea unei platforme de e-commerce a fost preponderent sub 3.000 de euro, 29% dintre respondenti alocand un buget din aceasta marja. La polul opus, 9,7% dintre companiile participante la studiu au estimat la peste 80.000 de euro investitiile pentru aceasta platforma.
Pentru 35% din companiile cu profil B2B care detin un magazin online durata medie a implementarii a fost de 1 an, ca pondere fiind urmate de cele care au avut un ritm mult mai rapid, de mai putin de 3 luni, cu 27%.
Ritmul de recuperare al investitiilor in e-commerce pentru magazinele B2B din Romania este sub media recomandata de industrie unde cercetarile arata ca recuperarea investitiei se face intr-un an, companiile de tip SaaS in 5-6 luni, iar cei aflati la inceput, in mai mult de 1 an. Companiile participante la studiul CustomSoft, care au implementat o solutie e-commerce, sustin ca investitia initiala nu a fost inca recuperata (23%), iar 39% din cei care au recuperat investitia au avut 2 ritmuri, respectiv mai putin de 6 luni (19,4%), si 1 an (19,4%).
Acestea sunt doar o mica parte a rezultatelor consistente extrase la finele cercetarii de piata. Pornind de la aceste date, Octavian Dumitrescu, CEO si fondator CustomSoft, a concluzionat: "Conceptul de e-commerce este folosit din ce in ce mai mult pe piata locala, insa fara sa existe o indrumare sau ghidare a ceea ce implica dezvoltarea unui astfel de canal.
Acest studiu ne-a oferit o multitudine de informatii relevante pentru momentul actual si ne propunem ca, pe baza acestora, sa oferim companiilor si specialistilor din retail suportul necesar pentru a lua cele mai bune decizii de dezvoltare viitoare".