Geoblocarea, cel mai mare inamic al comertului online
comert onlinecomert electronicgeoblocare
Comertul online este in continua dezvoltare in ultimii ani, iar asta se poate observa cu ochiul liber. Daca la prima vedere pare mai simplu si mai ieftin sa deschizi un magazin online decat unul fizic, in realitate lucrurile nu stau chiar asa.
Barierele contractuale instituite de intreprinderi si legislatia complicata din mai multe state membre ale Uniunii Europene inca mai stau in calea comerciantilor care isi doresc sa se extinda si cauta noi spatii de desfacere, in care sa isi vanda produsele, in afara teritoriului tarii in care activeaza.
Un studiu realizat de Comisia Europeana arata ca geoblocarea devine un inamic puternic pentru comertul online, care ii impiedica pe consumatori sa achizitioneze bunuri de consum si sa aiba acces la continutul digital in mai multe state membre UE. Datele obtinute arata ca 38 % din comerciantii cu amanuntul care vand online bunuri de consum si 68 % din furnizorii de continut digital care au participat la ancheta au raspuns ca recurg la geoblocarea consumatorilor din alte state membre ale UE.
"Informatiile colectate in cadrul anchetei noastre in sectorul comertului electronic confirma indiciile care ne-au determinat sa lansam ancheta. Nu numai ca geoblocarea ii impiedica frecvent pe consumatorii europeni sa cumpere online bunuri si continut digital din alta tara membra a UE, ci, intr-o anumita masura, geoblocarea respectiva decurge din restrictii prevazute in acordurile dintre furnizori si distribuitori. In cazul in care o companie care nu are o pozitie dominanta pe piata decide in mod unilateral sa nu vanda in strainatate, aceasta este o chestiune care nu tine de dreptul concurentei. Atunci cand, insa, geoblocarea este rezultatul unor acorduri, trebuie sa analizam cu atentie daca exista un comportament anticoncurential, care poate fi combatut prin instrumentele UE in domeniul concurentei", a explicat Margrethe Vestager, comisarul european responsabil de politica in domeniul concurentei.
Consumatorii romani sunt si ei nemultumiti de barierele pe care le intampina atunci cand isi doresc sa achizitioneze bunuri din alte tari membre UE si au depus numeroase reclamatii impotriva mai multor comercianti straini care le-au refuzat vanzarea produselor/serviciilor motivand ca nu livreaza in tara noastra sau le-au oferit produsele la preturi mult mai mari.
"Aceste practici, reunite sub numele de geoblocare, reprezinta un obstacol pe piata interna a UE si ar trebui eliminate, astfel incat orice consumator european, de oriunde ar fi, sa se poata bucura de diversitatea pietei interne a UE", avertizeaza Irina Chiritoiu, Director ECC Romania.
Cele mai multe reclamatii depuse au fost in cazul retailerilor de fashion, electronice si sport, potrivit graficului urmator:
Geoblocarea este, asadar, motivul pentru care vanzarile online transfrontaliere in interiorul UE cresc intr-un ritm lent
In unele cazuri, geoblocarea pare sa fie legata de acordurile dintre furnizori si distribuitori. Astfel de acorduri pot restrange concurenta pe piata unica, ceea ce constituie o incalcare a normelor antitrust ale UE. Totusi, aceste situatii trebuie sa fie evaluate de la caz la caz.
In schimb, daca geoblocarea se bazeaza pe decizii de afaceri unilaterale luate de o intreprindere de a nu vinde in strainatate, un astfel de comportament al unei intreprinderi care nu ocupa o pozitie dominanta pe piata se situeaza in mod evident in afara domeniului de aplicare al normelor UE in materie de concurenta.
Exista o serie de motive pentru care comerciantii cu amanuntul si prestatorii de servicii nu fac vanzari transfrontaliere si pentru care libertatea de a alege partenerul comercial ramane principiul de baza. In acest context, eliminarea obstacolelor nejustificate in materie de reglementare din calea comertului electronic transfrontalier prin masuri legislative, ca parte a Strategiei privind piata unica digitala, constituie o prioritate fundamentala a Comisiei, care va prezenta propuneri legislative suplimentare in luna mai. Obiectivul comun al masurilor de asigurare a respectarii normelor in materie de concurenta si al initiativelor legislative ale Comisiei este de a crea un spatiu in care cetatenii si intreprinderile sa beneficieze de un acces optim la activitati online si sa exercite fara oprelisti astfel de activitati, indiferent de locul lor de resedinta.
Sursa: Centrul European al Consumatorilor Romania
Editorialist Manager.ro
9 ani de experienta in domeniul editorial
adresa de email:
mariat@rs.ro