Furnizorii de energie, fortati sa fie corecti: se infiinteaza un Comandament care ii va urmari
anpcfacturi umflatefacturi uriasescumpiri
In plin scandal creat in jurul facturilor uriase la energie electrica si gaze naturale, izbucnit pe fondul refuzului unor furnizori de a aplica plafonarea si compensarea, autoritatile au decis sa ia masuri drastice. Se va infiinta un Comandament ale carui atributii vor fi de a urmari daca furnizorii respecta legea si calculeaza facturile in baza prevederilor privind plafonarea si compensarea. El va lua nastere sub coordonarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).
Se pare ca atributiile membrilor Comandamentului vor consta in verificarea plangerilor formulate de consumatorii din toata tara. De exemplu, vor fi analizate reclamatiile conform carora furnizorii au calculat facturile fara a aplica masurile de compensare si plafonare sau au luat in calcul un consum mai mare.
De asmenea, ANPC face un apel la consumatori, carora le recomanda cativa pasi pe care sa ii urmeze, daca se trezesc in situatia de a li se emite o factura pe care o considera incorecta:
-
sa verifice daca valoarea consumului cuprinsa in factura este in limitele celei prevazute in contract
-
sa verifice daca pretul unitar pentru consumul masurat dupa data de 1 noiembrie 2021 este de maximum 0,525 lei/kWh, la energie electrica si 0,25 lei/kWh, la gaze naturale, astfel incat, pretul total, cu toate taxele incluse sa nu depaseasca 1 leu/kWh, la energie electrica si 0,37 lei/kWh, la gaze naturale
-
sa existe rubrica de pret compensat/pafonat pe factura corespunzatoare consumului de energie, de dupa 1 noiembrie 2021.
Contextul acestor masuri este unul cat se poate de delicat
Mai multi furnizori de
energie ar fi gresit cand au calculat facturile clientilor. Acestia nu au aplicat masurile legale de sprijin prevazute de legea plafonarii si compensarii, iar in unele situatii s-a ajuns la sume exorbitante, bazate pe un consum ireal, dupa cum afirma reclamantii.
"Furnizorii au gresit. Au gresit pentru ca au emis facturi catre oameni fara compensare, fara plafonare. Un mare furnizor, nu-i dau numele, pana astazi a dat drumul la facturi fara sa aplice legea. Abia astazi, probabil in urma controlului declansat de catre Autoritatea de Protectia Consumatorului solicitat de mine saptamana trecuta pentru a verifica la absolut toti furnizorii de energie electrica si gaze naturale daca aplica legea, abia in urma acestui control, care a pornit si avanseaza, au inceput sa emita facturi”, a spus ministrul Energiei, Virgil Popescu, la Realitatea Plus.
De asemenea, conform ANPC, din 37 de furnizori de energie electrica si gaze care au fost controlati in ultima saptamana, doi operatori au emis facturi pe luna noiembrie fara a aplica plafonarea sau compensarea preturilor.
Cei doi mari furnizori si-ar fi justificat actiunea pe motiv ca au intarziat normele de aplicare a legii.
Nu lipsesc nici cazurile de un absurd total. De exemplu, un pensionar din judetul Mures a primit o factura de curent de aproape 10.000 de lei, o suma uriasa pentru oricare dintre noi! Mai exact, vorbim despre o factura in valoare de 9.782 de lei, care reprezinta contravaloarea a 13.567 kWh. Practic, am vorbi despre un consum mediu zilnic de 149 kWh. De mentionat ca in locuinta pensionarului nu se gasesc decat trei becuri, un aparat de cafea si un televizor!